Gå til innhold

Startet i ny, fast jobb 4 mnd før termin..bergening av foreldrepenger?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har hatt litt varierte arbeidsforhold det siste året, så da håper jeg det er noen kloke hoder her inne som kan hjelpe meg litt. Jeg er nå 26 uker på vei, og har termin 18. november, dvs at jeg går ut i permisjon 28. oktober i følge beregnet termin. Det jeg lurer på er hvordan foreldrepengene kommer til å bli regnet ut? Her er en oversikt over årets arbeidsforhold. (Var student frem til juni 2008, arbeidsledig frem til oktober, startet i fast jobb 1. oktober, men etter 2 mnd ble alle nyansatte oppsagt pga nedbemanning).

Januar: Fremdeles arbeidsledig. Fikk heltidsjobb i butikk (med timeslønn), og startet helt i slutten av mnd. Fikk allikevel kontrakt hvor det står at jeg var ansatt 100% f.o.m. 1. januar, men det stemmer jo ikke helt. Utbetalt lønn kun for ca 1 uke

Februar/Mars: Jobbet 1 uke, så på 2 ukers planlagt ferie, noe som reduserte februarlønna betraktelig. 20.februar får vi beskjed om at bedriften har gått konkurs. Jobber allikevel ut februar og mars.

NB! Fant ut at jeg var 1 mnd på vei i midten av mars!

April/Mai: arbeidsledig

Juni: Jobber 100% som cafèmedarbeider i annen landsdel, men pga bekkenplager blir jeg sykemeldt 30.juni i 1 mnd frem med oppfordring av lege om å finne meg et lettere yrke eller forbli sykemeldt til fødsel.

Juli: Får tilbud om kontorjobb i et firma hjemme i Oslo og avbryter sykemelding. Startet i denne jobben 13.juli, så rekker å jobbe her 3,5 mnd før jeg må ut i permisjon

Det jeg nå lurer på er hvordan foreldrepengene kommer til å bli beregnet på bakgrunn av dette? Vil jeg få lønna jeg har nå i min nåværende jobb, eller må jeg samle inn lønnslipper fra alle 3 jobber?

Tror jeg får akkurat 6 mnd i og med at det er 3,5 mnd i siste jobb, 1,5 mnd i forrige (1mnd jobb og 13 dager sykemld), dvs 5 mnd med full lønn. Fra før har jeg kun mars med full lønn, så da blir det jo 6 tilsammen....Juli blir jo en fin blanding av 2 jobber/sykemld da...

Som dere ser er jeg rimelig forvirret, og setter stor pris på om noen som har bedre kunnskaper på området kan svare meg:) Blir bare enda mer forvirret av NAVs hjemmeside.....

:)

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Som hovedregel er det den lønnen du har når permisjonen starter som gir grunnlag for foreldrepenger.

Om det et slik at du har vesentlig lavere lønn der så kan et snitt av en representativ periode feks 3 eller 6 mndr være grunnlaget.

Jeg er litt for trøtt til å finlese, men tiden sm sykemeldt er med i beregningen om du har jobbet i 6 mdr og ogsåtiden som arbeidsledig om du har mottatt dagpenger.

Har du det så har du jo i alle fall full dekning, om det er mindre enn 14 dager mellom vakter så teller det som en månded. Så jeg vil tro at du får med februar også

da har du Februar , mars juni-okt

du kan uansett regne fra etter ferien ca 21 feb. 21 feb - 28.okt er 8 mndr og noen dager trekker du ut april og mai(om du ikke hadde dagpenger) så ligger du på 6 mndr og noen dager

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...