Gå til innhold

Noen som har begynt med pottetrening her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan går det og hva fikk deg til å begynne? Hvor gammel er barnet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi begynte nå da jenta var 22 mnd gammel. Har hatt potta i hus lenge og hun har sittet på den litt i ny og ne før også, men da har det vært mest for å prøve og ikke gitt så mye resultat.

Men nå i sommer har hun gått veldig mye uten bleie og vi begynte å merke at hun reagerte selv før hun tisset.

Nå går hun som regel uten bleie hjemme og det går forbausende bra, selvom det selvfølgelig blir noen uhell av og til. Vi minner henne ofte på at hun er uten og vi følger henne også på potta når vi synes det er en stund siden hun har vært der.

I barnehagen og når vi skal noe sted tar vi foreløpig på bleie.

Jeg tror man må se an hvert enkelt barn for å finne den rette tiden å begynne med pottetrening. Ta fram potta og prøv litt og se hvordan barnet reagerer på det. En eller gang mellom 2 og 3 år pleier å være en fin tid. Det er viktig å tenke på at man starter med dette i en tid hvor det passer. Dvs helst i en tid hvor man har litt tid og overskudd til å følge det opp, at barnet er friskt og ikke f.eks holder på med tilvenning i ny barnehage eller akkurat har flyttet etc. D

Skrevet

Hvis barnet er modent til å slutte med bleie kan man ta av bleien og ungen er tørr i løpet av en uke uten masse stressende pottetrening før. Dette skjer vanligvis fra 2,5 årsalderen eller senere. Mange stresser med pottetrening lenge før og det kan ende med problemer i framtiden som at man må på do om natten også i ung alder og i voksen alder, usikkerhet med andre nye ting, stressende barn.

Skrevet

Jeg begynte med det da min eldste var 2,5 på sommeren før hun fylte 3 år. Det er så mye greiere på sommeren da man ikke har masse klær på :)

Jeg syntes potte bare er noe griseri.. helt unødvendig

Tenker jeg skal gjøre det samme med minsten også.. sommeren før han fyller 3 :)

Skrevet

Der er ikke jeg helt enig. Jeg mener at hvis man venter helt til man bare kan ta av bleia og så er ungen bleiefri så og si med en gang så har den egentlig vært klar for å slutte lenge. Men det er opp til hver og en da, og det er jo mye enklere å vente til de tar den av selv og ferdig med det.

Jeg har en liten som er veldig moden for alderen og tidlig ute med ting. Hun har bursdag om høsten, så det ville blitt dumt å vente helt til nesten sommer hvor hun er nesten 3 når hun helt tydelig var klar allerede nå.

Vet ikke om det var myntet på meg det med å stresse og ta det for tidlig osv, men jeg vil bare si at her er det ikke noe stress og mas med det. Vi har bare fulgt jentas utvikling, og da det er naturlig at de går mye uten bleie om sommeren så har jenta fått et ganske bevisst forhold til at hun må på do og hun sier nå nesten alltid i fra når hun må og går til badet.

Om man vil bruke potte eller gå rett på doen er fritt valg, men for min lille på 22 mnd som også er ganske liten for alderen er doen stor og høyt oppe og jeg synes det er mer praktisk med potta som hun klarer å gå av og på selv. Tenkte å kjøpe barnedoring etterhvert.

Ikke synes jeg det er grisete heller, innholdet helles rett i do og potta skylles med en gang. Ikke noe gris med det, særlig ikke kontra å skifte bæsjebleier som jeg nå ikke har gjort på flere uker!

Skrevet

Vi begynte i det små når snuppa var 6-7 mnd'er. Satte henne på potta ved morgen- og kveldsstellet. Noen ganger tisset hun, og noen ganger ikke. Om det skjedde noe fikk hun ros. Etterhvert begynte jeg også å sette henne på potta når jeg så på henne at hun begynte med storarbeid. Fra hun var ca 9 mnd'er bæsjet hun oftere i potta enn i bleia, men det var jo mye fordi jeg var oppmerksom. Nå er hun 13 mnd'er, og hun har nå begynt å si fra når hun skal bæsje slik at vi kan sette henne på potta. Hun synes sikkert det er mer behagelig enn å gjør det i bleia, tenker jeg. Ellers setter jeg henne på potta ved hvert bleieskift, og hun tisser som regel hver gang. Resultatet er at hun vi bruker mye færre bleier enn tidligere!

Jeg regner med hun kommer til å bruke bleier til hun er hvertfall 2 år, men på denne måten tar vi en gradvis pottetilvenning, så forhåpentligvis vil det gå lettere når hun en gang skal slutte med bleien!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...