Gå til innhold

Dresscode i bryllup. Sort kjole med hvite prikker?

Anbefalte innlegg

Dresscoden er mørk dress.

Jeg har en fin knelang sort kjole med tinysmå hvite prikker. Er det acceptabel påkledning? Sort er vel ikke akkurat bryllupsfargen, men den har jo hvite prikker.

Leste en greie på nettet om at bruden skulle være den eneste i lyse farger, og da passer denne kjole vel godt? Vanskeligt det her med kjole.

Ska manden ta på sort eller blå dress eller er det det samme?

Fortsetter under...

Ok. Tenkte nok der var noe sån. Da ska jeg og finne noe annet enn rødt og sort.

Hvilken type kjoler ble brukt i ditt bryllup? ...... Siden det var samme dresscode. Lange, korte? sterke farger? ensfarget kjoler?

Annonse

Dere må huske på slike idioter som meg da, som i en alder av 28 år ennå ikke hadde fått med meg at det ikke skulle brukes sort i bryllup.. Det er rett og slett ikke alle som vet dette :-). Jeg følte meg veldig fin i det bryllupet jeg brukte svart kjole i, og fikk heldigvis ingen kommentarer eller rare blikk (som jeg merket i alle fall). Men ville ikke gjort dette igjen, nå som jeg vet det.

Men at man skal ha på seg bare duse farger - det synes jeg er å gå for langt. Gjestene skal da kunne bruke det de vil, så langt det lar seg gjøre. Synes også det er irriterende når brudeparet "forlanger" lange kjoler etc. Det koster jo nok å dra i bryllup om man ikke MÅ kjøpe ny kjole hver gang!

Man "forlanger" ikke lange kjoler men om man skal ha et klassisk bryllup på hotell (feks) med en viss stil så møter man opp i det som dresskoden sier, noe annet ville vært ufint mot brudeparet og vertskapet!

Og hva tror du ikke verskapet har lagt i selskapet (av penger ++) for at gjestene og brudeparet selv skal ha et minne for livet.

Dette med at man ikke skal gå med sort kjole er ganske gammeldags, og nyere skikk og bruk aksepterer så absolutt at man kan gå i sort kjole! Men om man er i tvil, så ville jeg hørt med brudeparet eller andre gjester som skal i bryllupet for selvfølgelig om brudeparet selv er opptatt av dette så bør man jo styre unna (men det er de sannsynligvis ikke!).

Og spesielt om man har sort kjole og "myker" det opp med andre farger på feks sko, veske, belte og hårpynt så er det jo absolutt ikke noe galt i det.

Hvitt er det eneste man absolutt ikke skal kle seg i, det er forbeholdt bruden.

Når det gjelder mannen så er sort/blå/grå o.l. helt akseptert. Om man ønsker å ha på seg en dress i en mer spesiell farge er nok det også ok, men da ville jeg vurdert litt hvem brudeparet og øvrige gjester er først (så man ikke tiltrekker seg all oppmerksomhet med å kle seg veldig spesielt i forhold til alle andre).

Anonym 10.35

Når dresscoden er mørk dress. Har brudeparet bevist fortalt gjestene hva som er akseptabel påkledning og dette bør aksepteres selv om du mener noe annet.

Man skal da IKKE bruke sort eller hvit kjole og mannen kan IKKE ha en fargerik dress.

Det med at man ikke skal gå i sort er nok en ganske utdatert etikette.

Man kan godt gå i sort kjole og fiffe opp med litt sprekt tilbehør, sko og slikt.

Trenger jo ikke se ut som man er klar til å gå i begravelse bare fordi kjolen er mørk.

Sort med prikker er helt akseptabelt. For 20 år siden ble man kanskje sett rart på men ikke nå lenger.

Hadde gått i den, jeg! :)

Har gått i sort kjole selv i bryllup - uten at det var det minste problem, hverken for brudepar, gjester eller meg selv.

Viktigste er da vel at man stiller opp, pyntet og klar for fest?

Fortrinnsvis ikke i hvitt... ;)

Annonse

Den "Lille sorte" er vel blitt akseptert etterhvert...Det er heller slik at kjoler i duse/lyse farger skal man være forsiktig med..Og gull...mange brudekjoler som er gullfarget... Det er jo bare noen få som velger helt hvit kjole som brud nå til dags, da helt hvitt ikke er flatterende for særlig mange..De fleste velger en "krem-farge",- men mer og mer ser man lyserosa, lyseblå og lyse grønne kjoler,- og ved å stille i slike farger risikerer man å se ut som "copy-bride"...

Dress kode i bryllup har endret seg,- slik som mange andre ting har gjort i løpet av de siste årene. Hansker og hatt som tilbehør til finkjolen var jo vanlig før, men ikke nå lenger,- så hvorfor skulle ikke "dress-koder" i bryllup OGSÅ endre seg?

I de bryllup jeg har vært i har det vært flere i sorte kjoler,- og røde og ingen som ser "rart" på de,- er nok de som kler seg for utfordrende og i "hverdagsklær" som kan risikere og bli beglodd..De som pynter seg og gjør seg litt flid med utseeden kan nesten kle seg i hvilke som helst farger ihvertfall..

Jeg personlig kunne godt kledd meg i sort, men prøv og hold accesorices, sminke og hår i en litt "gøy og lystig" stil...Jeg ville holdt meg unna alle dus/lyse/pudderfarger..For bruden KAN komme i gull, gul, rosa eller blå kjole i en lys utgave av disse....

Anonym 10.35 her:

Vi hadde mørk dress på våre invitasjoner, og vår oppfatning var akkurat den som jeg ga uttrykk for! Så som sagt, jeg ville ikke ha valgt fargerik dress uten å forhøre meg om brudeparet ønsker først, og når det gjelder hvit kjole så er det helt uakseptabelt uansett, og sort kjole skulle ikke være noe problem...

Ser da at man i tilegg til dresskoden må presisere i innbydelsen hva det betyr for brudeparet(ikke sort, ikke hvitt, ikke farverike dresser osv osv)

Er heldigvis allerede gift og våre gjester hadde vett til å unngå disse fravene.

Helt svart, helt knallrødt og helt hvitt er farger jeg ville ha holdt meg unna, men den du nevner høres jo relativt ok ut da. På avstand vil den kanskje se helt svart ut, men du kan jo kanskje pynte opp med et sjal og en veske i en lysere og friskere farge? Som for eksempel limegrønt?

Det er mange som reagerer på at en skal tenke over hvilke farger en kler seg i når en går i bryllup. Men det er en av de få anledningene der vi fremdeles gjør bruk av litt etikette! Det er godt å kunne hente fram litt tradisjonell skikk og bruk noen ganger slik at anledningen bryllup kan skille seg fra bursdagsfeiringer etc. Brudeparet viser jo hva de ønsker av gjestene ved å sette dresskoden til mørk dress og da er det enklere å vite hva en kan gå i.

Ved mørk dress så kan mannen din ha svart, mørk grå eller mørk blå dress om han vil (eller en annen mørk farge som dresser kommer i). Ikke noe problem. Men har han valget så synes jeg personlig at svart dress er ekstra fint på menn :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...