Gå til innhold

Hva kan man kreve av en leieboer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt hus, med leil i kjelleren, der det følger med en leieboer (hvis vi vil)

Er litt skeptisk til å ha leileboer i huset, selv og det er greit å ha ekstra inntekt. Så det jeg lurer på er: Hva har vi lov til å kreve i kontrakten?

Kan vi f.eks kreve at han ikke røyker?

At han ikke anskaffer seg ufyselige kjæledyr som slange, edderkopper osv.?

Hva med bråk, kan vi kreve at det skal være nogenlude stille? Regelen er jo at det skal være stille etter 23, men kan vi f.eks kreve at han ikke bråker mye etter klokka 7?

Fortsetter under...

Skrevet

Du kan kreve at de ikke får lov å ha dyr!

Skrevet

Du kan kreve at han må søke dere skriftlig om tillatelse til å ha husdyr og at han ikke røyker inne. Resten er jeg usikker på..

Skrevet

Dere kan kreve at han ikke holder dyr eller spesifikke dyr, men han vil likevel kunne anskaffe dyr om han får lyst forutsatt at han har "god grunn" og at det ikke er til ulempe for dere. Antar denne regelen fortolkes som de gamle reglene i borettslag, og da er god grunn omtrent hva som helst, f.eks "selskapssyke" og innedyr vil ikke regnes som til ulempe for dere med mindre de bråker. Så i praksis er det lite vits i et slikt forbud.

Jeg er ikke 100% sikker, men tviler sterkt på at dere kan begrense støynivået utover vanlige regler. Tviler på det med røyk også, men samtidig er det jo bare å putte det i kontrakten og satse på at vedkommende tror dere kan forby det. =P

Huseiernes landsforbund kan antagelig være behjelpelige med å svare på dette, huseierne.no

Fordelen med sokkelleilighet er at det er lett å kaste ut leietakeren, siden dere bare kan hevde at dere skal bruke arealet selv og ha det som oppsigelsesgrunn.

Skrevet

Du kan kreve det meste ,men om han går med på det er noe aannet. Etter kl 19 syns jeg var litt drøyt.Du kan jo ikke gå utover loven selv om du eier et hus. 23 er grensa..Dyr kan du bestemme, røyk også....

se på

www.lovdata.no

å søk husleieloven....

tenk deg selv litt om. Hva hadde du godttatt skulle du ha leid

Annonse

Skrevet

Lovens forarbeider sier: "Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt for sikring av husorden"

Rimelige påbud er jo åpent for tolkning, jeg vil ikke si at det er rimelig å få et voksent menneske til å være stille fra klokka sju på kvelden. Mange kommer jo ikke hjem fra jobb før klokka fem, og bruker kvelden til klesvask, støvsuging osv.

Man kan ikke kreve at leieren skal være røykfri, det vil jo være diskriminerende, men du kan bestemme at leieren ikke får røyke inne.

Skrevet

Dere kan si nei til dyr og dere kan be han røyke utendørs. om ro etter visse klokkeslett er jeg usikker på hva man kan kreve av en leieboer.

Skrevet

Hvis leieboeren "følger med" huset ville jeg spurt forrige eier om hva slags avtale de har seg imellom, og funnet ut om du kan legge deg på samme avtale, eller om det er noe du ønsker annerledes.

Å ha leieboer i huset er ikke noe problem, såfremst begge respekterer hverandres privatliv, og tar hensyn...

Skrevet

Klokka 19 er jo fordi vi har små barn som legger seg da. Jeg syns det er skummelt å ha leieboer hvis det potensielt blir sånn at han siller musikk på full guffe på kveldene sånn at det går ut over nattesøvnen til barna.

Takk for linker

Skrevet

Takk for svar

Det med røyk er jo ganske viktig. Vi har astmatiker barn og det er jo ofte sånn at om man røyker et sted i et hus så siver røyken ut i resten av huset.

Og det med husdyr, hvis min araknofobi fører til at jeg ikke kan bo i huset dersom jeg vet at det finnes en edderkopp der, må jo gå under "ulempe" hehe

Skrevet

Ja, nei, jeg mente jo ikke at han skulle være helt stille etter klokka sju, men at han f.eks ikke spiller så høy musikk at det holder ungene oppe. Vi "lever" jo etter klokka sju vi også:P

Ja, jeg mente røyking inne. Hva han gjør ute spiller ingen rolle for meg, så lenge han ikke hiver sneiper overalt.

Skrevet

Han "følger ikke med" i den forstand. Han har blitt oppsagt fra den datoen vi tar over. Men han har ønske om å fortsette å bo der dersom det er greit for oss. Vi har sagt at det kan han nok sikkert, men at vi vil møte ham og skrive ny kontrakt osv. først.

Annonse

Skrevet

Hehe, ikke noe kult å være leieboer å sitte der musestille etter klokka sju med tv av, hihi... Tror jeg ville, som noen andre foreslår her, at dere må snakke med forrige huseier å høre hva for et menneske som bor der. Er jo mange raringer rundtom, men dere kan endre kontrakten når dere overtar han, slik at den passer dere bedre.

Skrevet

Røyk inne kan dere vel nekte- dere som eier?

Når jeg har sett annonnser for folk som leier ut - så står det mye "ikke røyk, ikke husdyr" ol.

men slanger er ikke lov til å ha det hele tatt så DE slipper du hihih :)

Skrevet

Om man "overtar" en leieboer overtar man den "gamle" avtalen som er inngått mellom nåværende huseier og leieboer. Er det ikke en slik (skriftlig) avtale (eller er denne ulovlig på noe punkt), gjelder huseielovens regler. Da kan man ikke kreve verken at leietaker er røykfri eller dyrefri. Begge deler KAN avtales, men siden det ikke forelå noen avtale som kan bevise annet, vil loven gå foran. Derimot kan ikke husleier pålegges annet enn "normale" ordensregler. Og tror du skal få store problemer med å få en husleierett til å akseptere ro kl 1900 som "normal". Praksis tilsier ro, mellom kl 2300 og kl 0600, man kan strekke litt (maks 1 time) i disse tidspunktene om det foreligger en saklig grunn for det.

Vil anbefale deg, for ryddige forhold, å få huset UTEN leieboer, og så heller avtal med LEIEBOER en ny kontrakt om denne ønsker det. Bare vær OBS på at en kontrakt med nåværende leieboer gir denne bedre oppsigelsesvern (pga gammel botid) enn en ny leieboer vil kunne kreve.

Og husk: En leieboer MÅ ikke flytte om huset selges. Han kan faktisk kreve å få videreført sin gamle leiekontrakt (med ett unntak, at utleier skal bruke leiligheten selv, til sin egen husholdning, første rett til nytt leieforhold henger ved i 12 måneder fra utflyttingsdato om utleier senere vil leie ut). Så enten bør han ha signert en ny leiekontrakt slik dere vil ha den (og denne bør være klarert av advokat!) før dere overtar, eller så bør han være UTE AV HUSET til den dagen dere overtar. Ikke bare "i oppsigelsestid". Det kan nemlig godt skje at den blir kjent ugyldig om leietaker VIL .....

Skrevet

Men hvordan kan den oppsigelsen han har fått kjennes ugyldig da?

Tenker å ta et møte med ham før vi flytter inn og skrive kontrakt da.

Tror ikke han har kontrakt per i dag. Det er et dødsbo vi har kjøpt, så han som solgte visste ikke om der fantes en kontrakt eller ikke.

Skrevet

Viktig med kontrakt! Røyk og dyr bestemmer dere, helt klart.

Men du, hvordan i all verden orker du å lage ungene sånn at de må ha det stille etter at de har lagt seg? Du snakker om ulempe. er har vi selskaper i huset uten at ungene våkner. Og leieboeren vår sier i fra på forhånd, men det har da aldri vekket barna!

Lær ungene å sovne uavhengig av lyd...

Skrevet

Om leietakeren røyker rett utenfor huset kommer alt inn om dere har vinduer oppe.

Vet alt om det for har naboere som røyker.

Skrevet

Ungene tåler lyd de. Men jeg tenker type musikk på full guffe e.l. Det er det vel et fåtall av oss som klarer å sove med...

Skrevet

En oppsigelse som han har fått kan leietaker når som helst melde fra om i rek-brev at han ikke godtar fordi han mener vilkårene for en lovlig oppsigelse ikke er til stede, inntil han fysisk har flyttet ut av leiligheten (har leietaker både flyttet fysisk helt ut og det er mer enn 30 dager siden han kvitterte for en en oppsigelse, er han avskåret fra denne retten, har han akseptert en ny "normalkontrakt" med dere som nye huseiere fra overtagelsesdatoen likeså, etter 14 dagers angrefrist). Da er oppsigelsen i utgangspunktet ugyldig og utleier må reise sak for å få oppsigelsen vurdert. Og vilkårene for lovlig oppsigelsen er:

-gjentatt/vesentlig forsinket betaling, etter at det er mottatt skriftlig advarsel for dette for tidligere forhold.

-gjentatt/vesentlig brudd på ordinære husleieregler (avtalt dyreforbud/røykeforbud kommer normalt ikke inn her, derimot kan disse utløse erstatningsplikt for skader ved brudd) etter at det er mottatt skriftlig advarsel for dette for tidligere forhold

-at huset er ubeboelig (f eks pga brann eller vannskade) og at dette tar "noe tid" å få i orden.

-at uleier skal bruke leiligheten i egen husholdning (gjelder bare i eneboliger med maks to "boligforhold" (les: utleiekontrakter), i tillegg må huseier bruker "det vesentligste" av boligen selv).

Har han ikke skriftlig kontakt, så har han "normalkontrakt" etter husleieloven.

Og husk når dere skriver kontrakt: Er ikke kontrakten PÅ ALLE PUNKT like god (sett fra leietaker side) som husleieloven, eller det er gjort LOVLIGE avvik fra husleieloven (og det for disse er spesifisert at avviket gir leietaker dårligere rett på dette punktet enn han/hun har etter husleielovens §...) blir kontrakten ugyldig straks leietaker krever det.... Anbefaler dere å lese nøye husleieloven og skrive en normalkontrakt (fås i alle bokhandlere, ofte bestillingsvare) basert på loven. Og fylle ALLE punktene i normalkontrakten ut, selv om noen virker "tåpelige". Typiske feil som blir begått:

-leieavtalen inneholder andre "tillegg til husleien" enn for strøm/radiatorvarme

-leie betales ikke til bankkonto

-avtalen tegnes tidsbegrenset uten at det foreligger dokumentasjon av behovet for det.

-det avtales husleieendring oftere enn hver 36. måned, med konsumprisendring hver 12. måned.

-det settes for korte oppsigelsesfrister i forhold til "normalkravet" uten å gjøre oppmerksom på lovregelen og påpeke at leietakers rett er redusert i forhold til lovkravet

-leietaker får større vedlikeholdsplikt enn han/hun har etter loven

-det kreves for stort depositum/forskuddsleie

-depositumet settes ikke inn på lovlig depositumskonto i leietakers navn i bank

Skrevet

Nei, klart ikke. Men da er du inne på vanlig folkeskikk, og det skulle ikke være nødvendig å skrive i en kontrakt!

Skrevet

Man kan gjerne kontraktsfeste røyk og dyreforbud, 00:44, men det hjelper bare delvis. I praksis er dette i dag ikke godtatt oppsigelsegrunn uten at det påfører SPESIELLE ulemper i dette leieforholdet, og at leietaker visste om dem. Derimot er det godtatt erstatningsgrunn om ikke ALLE spor av røyk/dyr er fjernet ved utflyttting.

Men mangler kontraksfestingen av forbudet er det jo heller ikke uten videre erstatningsgrunn....

Skrevet

Jeg ville aldri tillatt en ev.leieboer å røyke i mitt hus! Den lukta setter seg jo i alt! Det må det da være lov å forby nå for tiden med røykelov og alt.

Skrevet

Men er det ikke sånn at man kan ha tre mnd. oppsigelse på et leieforhold uten grunn da?

Og dette med at man kan si opp med grunn i at man skal bruke leiligheten selv, da er det jo bare å si opp med den grunnen uansett da vel...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...