Springbaby2012 Skrevet 12. august 2009 #1 Skrevet 12. august 2009 Bare lurer på hvordan dere gjør når dere legger barnet for kvelden? Jeg har en sønn på 5 uker som ikke er helt lett å få til å sovne på kvelden. Han er ellers snill og sover godt iløpet av formiddagene, og han sover godt om natta. Nå skal det sies at han fram til nå har samsovet med oss. Jeg prøver nå å innføre litt struktur, og prøver å gjøre det samme hver kveld slik at han etterhvert skal få en fin kveldsrutine. Prøver også å begynne å legge han i egen semg, og få til å sovne av seg selv. Når legger dere barnet? Ligger det i egen seng? Har dere lys på eller av? Ligger dere sammen med barnet/sitter ved siden av helt til det sovner? Hva gjør dere når det gråter? Noen som orker å dele litt erfaringer?
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 12. august 2009 #2 Skrevet 12. august 2009 Når er riktig nok min jente ikke 5 uker lenger, nærmere 10 mnd. Men kan dele mine erfaringer fra hun var så liten. Når hun var 5 uker så styrte hun alt selv. Det eneste jeg "styrte" var at hun ikke skulle bli vant til å måtte bysses/bæres i søvn. Men når jeg ser tilbake på det så tror jeg ikke at det var jeg som styrte det, det var nok heller det at jenta mi ikke hadde det behovet. Jenta mi lå i egen seng når hun ville det, og i min sin etter første amming(begge sovnet). Hun la seg som oftest samtidig som oss, rundt halv elleve. Veldig mange babyer er urolige om kvelden, det er helt normalt. Det har nok vært mange inntrykk i løpet av en dag, og alt dette bearbeides som oftest rett før leggetid. Mine anbefalinger er: Ikke prøv å skap noen rutiner enda, la babyen lage sine egne og følg de. Men selvfølgelig, å ha en rutine på kveldstell er nok bare kjekt for deg, men har absolutt ingen effekt på babyen. Forresten, dersom babyen er vant til samsoving og du nå ønsker at han skal sove i egen seng, kan det være en ide å legge varmeflasker i sengen hans slik at han kjenner varmen som han ellers ville kjent fra deg:)
Nå da? Skrevet 12. august 2009 #3 Skrevet 12. august 2009 Da min var 5 uker, nesten så jeg ikke husker...., Det er ikke enkelt å få inn rutiner på så små babyer, men jeg tror det er viktig å begynne så smått. Min har alltid sovet i egen seng og jeg mener å huske at jeg badet ham i 19 tida og ga ham melk etterpå. Vi la varmeflaske i senga hans slik at den var lun og god når vi la ham. Laget et "rede" av håndklær slik at han lå litt trangt og fikk følelsen av at vi bar ham. Vi "gikk" han i søvn, sovna fort, og da vi la ham ned, sov han godt videre. Vi hadde ikke lys i rommet, men hadde en åpen dør slik at det ikke var stappmørkt. Han er født i januar. Så begynte vi etterhvert å sitte ved senga hans til han sovna og strøk han over øynene og ryggen. Nå, sovner han av seg selv i 19-tida. Vet selvfølgelig ikke, men håper og tror at tidlige rutiner har gjort slik at vi ikke har leggeproblemer. Så håper jeg også at ved å ta alt litt som det kommer og ikke stresse med noe, vil det har god innvirkning på babyen. Må også bare få si at vi aldri har hatt problemer med magen eller kolikk og har nok vært veldig heldige. Lykke til med legginga!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 12. august 2009 #4 Skrevet 12. august 2009 Og jeg har stikk motsatt erfaring! Vi hadde nemlig også kveldsrituale fra "dag 1", med bading, pysj og nattasang til ca samme tid- men det hjalp dessverre lite, for hun ville ikke sovne før kl 03 på natta uansett;) Når babyen er så liten, har den nemlig ikke forutsetning for å skjønne et kvekk av rutiner, nettopp fordi den ikke har evnen for å forstå at en handling (f.eks bad) følges av en annen (legging). Denne evnen kommer ikke før tidligst ved 3 mnds alder, og først da vil rutiner ha en effekt på babyen. Her kan du lese mer om søvn og nyfødte http://www.sovlillebaby.com/foerstemaand.htm
magica og lille tryll ♡ Skrevet 13. august 2009 #5 Skrevet 13. august 2009 Lille tryll er også fem uker og vi har ikke begynt med å innføre faste rutiner enda, annet enn stell, pysj og pupp, tidspunktet varierer, det bestemmer hun. Som regel så legges hun sammen med oss i ti-elleve-tolv-tida. Vi har henne fortsatt i senga vår vi da :oP Litt for at mor skal få mest mulig søvn, men mest for at tryll nekter å sove for seg selv enda (blir ugreie uten like), også for kosens skyld da ;o)
Turbotrollet & Lille Sprell♂ Skrevet 13. august 2009 #6 Skrevet 13. august 2009 Vi har vel egentlig ikke kommet inn i skikkelig leggerutine ennå. Mini er nå 5 uker gammel. Pleier oftest å sove veldig mye i løpet av dagen og er derfor en del våken på kvelden. Pleier å spise rundt kl 19 (av og til litt før og av og til litt etter) og da steller/bader vi og tar på pysj etter dette måltidet. Deretter koser vi litt og dersom han da sovner, legger vi han i senga si. Om han er våken, pleier vi gi det siste kveldsmåltidet rundt kl 22. Sovner aldri ved puppen, men legger han i senga og da ligger han og småpludrer med seg selv til han sovner. Sover da til mellom kl 3 og 4. Pleier alltid ta det siste måltidet i senga vår og legger han i sin egen seng når han har spist ferdig.. Har ikke lyset på, men lar døra stå åpen slik at det ikke blir helt mørkt på rommet. Han ligger som sagt alene på rommet til han sovner, men er jo inne og kikker til han med jevne mellomrom. Dette har vi gjort helt fra han var nyfødt og dette funker bra for oss.
*-* Skrevet 13. august 2009 #7 Skrevet 13. august 2009 Da lille gull var fem uker for litt siden hadde jeg ikke antydning til rutiner, hun fikk mat når hun virket sulten, ble skiftet når hun var våt og sov når hun sov. Heldigvis har hun hele tiden vært ganske rolig om natten, slik at vi aldri har behøvd å bysse og bære store deler av natten. Fra hun ble født og til hun var nesten to måneder så var hun sammen med oss hele tiden, sov i stua på kvelden om hun var trøtt og ble med opp soverommet når vi la oss. Jeg pleide å amme rett før vi skulle sove og hun var for det meste rolig når vi slukket lyset. Vi hadde noen uker med kveldsuro fra kl sju-åtte til elleve-tolv innimellom der vi måtte bysse og bære, men det tror jeg er ganske vanlig. Tror ikke det er så lett eller så mye vits i å prøve å legge bittesmå babyer klokka sju, de har jo ikke noe oppfatning av døgnet ennå. Da hun ble 7 uker ble hun trøttere og trøttere på kvelden og våknet ikke igjen så mange ganger mellom åtte og ellve. Til slutt våknet hun nesten ikke når vi gikk og la oss heller. Vi begynte å ta kveldsbad og skifte til pysj tidligere og tidligere for å være forberedt når den lange søvnperioden kom. Da hun var åtte uker sov hun et langt strekk fra klokka elleve, og nå når hun er elleve uker sovner hun omtrent nøyaktig klokka ni hver dag. Jeg har prøvd å følge med på når omtrent hun blir trøtt nok til sitt lange sovestrekk og så justere bading, pysj og amming til det tidspunktet dagen etter. Det har fungert bra her, hun legges nå våken i egen seng klokka ni og sovner fint på egen hånd. Vi har hatt flaks med nattesøvnen, hun sover fra 8 til 11 timer i strekk. Jeg tror kanskje det er lurt å legge bort alle forventninger til ruitner når de er så små. Min begynte på en måte å lage en rutine selv, men først når hun var over to måneder.
Mamman til M&E Skrevet 14. august 2009 #8 Skrevet 14. august 2009 Er det ikke litt tidlig å innføre rutiner? Mine "laget" egentlig rutinene sine selv etterhvert. Da de var så små hadde vi de i bagen eller vuggen i stuen og tok de med opp når vi la oss men kanskje andre har andre erfaringer.
Rødhette <309+<312 Skrevet 14. august 2009 #9 Skrevet 14. august 2009 jeg har en gutt på snart syv uker og kan dele min erfaring. han har sine egene rutiner rundt soving, så ikke noe vits å innføre noen leggerutiner her iallefall. vi prøvde å innføre noen rutiner her for to uker siden, med å legge han litt tidligere, etter vi hadde badet han og tatt kveldsstellet, men da var det hyling og skriking og han nektet å ligge i sengen sin, hehe. så nå styrer han det selv, han våkner 09:30, får mat og vi tar morgenstellet og koser oss litt sammen, før han legges i sengen sin og sovner av seg selv 10:30, sover da ca til 12:00. får kos og vi prater litt, får igjen mat ca 12:30, så aktiviserer jeg han på krabbeteppet hannes, ligger litt på magen og vi koser oss sammen. klokken 14:00 sovner han og sover til ca 15:00, spiser igjen ca 15:30, så sover han fra 16:00 - 17:00 ( da pleier vi å gå tur i vognen) 18:30 spiser han , så sovner han en halvtimes tid, etter det tar vi kveldsstellet, med bad, og etter det litt kos. får mat igjen rundt 21:00, deretter tar han er liten powernap, på 20-30min, deretter koser vi oss litt, og ligger han i sengen sin for natten rundt 22:30-23:00 da sover han til ca 04:30 får mat, og sover til ca 09:30 veldig rutinert gutt dette her
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 14. august 2009 #10 Skrevet 14. august 2009 Vår gutt lagde seg også "rutiner" selv når han var ca 2 mnd. Før det la han seg sammen med oss. Rett etter 2 mnd så vi at han ble trøttere tidligere og tidligere om kvelden. Så da gikk vi opp i sengen vår ca 20.30, han fikk mat og sovnet der. Så da ble han enten liggende der eller jeg la han over i han seng. Etterhvert innførte vi fast kveldsstell med bleieskift og på med pysj før vi gikk på soverommet. Etter noen dager/uker med at han sovnet mellom 21 og 21.30, flyttet det seg gradvis tidligere og tidligere av seg selv. Nå er Lillegutt snart 4 mnd og vi går nå opp for kveldsstell og legging ca 18.30, og han sovner mellom 19 og 19.30. Babyene begynner ikke å produsere melanin(?), altså søvnhormonet før de er ca 3 mnd, så før det er det ikke noe som kan styres så veldig. Så mitt råd er å ta det litt som det kommer, og heller kose dere. Men ha gjerne rutinene for din egen del, men ikke regn med at babyen er enig i dem Det regulerer seg etterhvert
Studine mevik Skrevet 15. august 2009 #11 Skrevet 15. august 2009 Vi har lagt lillemann i sin egen seng helt fra første stund. De første ukene la vi han rundt 21-22tida avhengig av når han spiste. Som regel sov han fra målidet som var før dette også. Etterhvert begynte han å spise det siste måltidet for kvelden tidligere og tidligere og så var det plutselig en rutine på det da han var rundt 5-6uker. Da spiste han rundt kl19 og fikk kveldstellet etter det og vi la han i senga når vi var ferdige med kveldstell. Har hele tiden vært noe variabelt hvor lang tid han har brukt på å sovne, men finner roen selv. Nå er han 2 måneder og har fortsatt med den samme rutinen, bortsett fra de siste dagene som han har villet hatt mat enda litt tidligere. Har spist rundt 18:30tida og vært i seng litt over kl19 Vi har lyset av og gardinene trekt for. Døra står oppe sånn at vi hører hvis han gråter, men lyset er også slukket i gangen. Når han gråter går vi inn og gir sutt og eventuelt trøster til han blir rolig. Han ligger som oftest nesten i søvne og mister sutten og skriker for å få sutten igjen så han blir rolig med en gang
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå