Gå til innhold

putebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

bare fem uker til jenta er 4 mnd og mest sannsynlig pute av....

men ungen er så aktiv om dagen..sliter med å ikke tenke at hun må få sprelle litt uten puta!

hvor mye "skulket" dere mot slutten??

prøver å være flink men det er hardt!!

hun fikk to timer i friheten igår ...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Vi fikk beskjed 29.mai, om at ho skulle ha på puta til 16.juli. Dem sa da at; Vi skal ikke oppfordre dere til å droppe puta mot slutten, men det er lov til å gi ungen litt mer frihet da.

Det gjorde vi, kom på røtngen 16.juli og fikk beskjed om at vi måtte bruke pute en mnd til. Så jeg angrer som bare det at jeg skulka.

Jeg forstår deg så inderlig godt, at du har lett for å la den være av.

Nå bruker vi puta slavisk om dagen, så håper ikke vi får samme beskjeden igjen 28.august. Jenta mi hadde bare litt umoden hofte. De ville ikke kalle det HD engang. Den var faktisk på normalen, men de ville gi oss pute for å være på dne sikre siden. Nå har vi brukt den i snart 5 mnd.

Men jeg unner absolutt ingen å måtte bruke den puta, så håper hofta til jenta di er bra nå :D

Skrevet

takk for svar:)

er jo samme med jenta vår..bare litt umoden på en side og på andre røntgen var den også på god vei... legen var bare positiv så håper jo vi slipper. blir ikke skulking her da !!!!!!!!!!

står mye forskjellig rundt på nett og hører stadig om andre som går lengre enn utgangspunktet de fikk selv om det er en mild grad. føler meg ganske trygg på legen vi har(skien) men hva om puta går av og hofta sliter seg ned etterpå?

ønsker den av!!!!!!

lykke til 28 august! håper dere slipper :)

Skrevet

Ja, er bra de lega er nøye igrunn, selvom det er no møkk nå med puta så heller det enn no problemer når de blir eldre :-)

Er på Ahus vi da. Ho vi har er veldigveldig flink, selvom vi hater de stakkars lega som pesten når de sier "èn mnd til!" hehe.. men ikke demmes skyld da stakkars, de vil jo bare som oss foreldra at ungen skal bli helt bra:)

Frykten min er at kanskje det aldri blir bra av puta. Er så redd for det :o

Tusen takk:)

Skrevet

Da er vi to som er redde for det!!

Er jo bein og brusk og de små bena går jo jevnt om dagen... Når kan man egentlig si det er grodd godt nok liksom.. Har mange spørsmål til legen der!

Og hvordan er oppfølgingen? kontroller i årevis etterpå? hva om "det kommer tilbake"..

Selv om det er ubetydelig hd virker det jo som behandlingen er lang hos de fleste?

Skrevet

Sant så sant! Tror at når hofta er bra, så er det ikke no mer oppfølging, (hvis ikke du ser at ungen går litt rart når ho begynner å gå elno).

Jeg vet ikke, men hørs mest logisk ut at når hofta har grodd ferdig, og er i rette "vinkel" og rett i skåla, så skulle man vel tro at det ikke får no tilbakefall.

Ja, virker som det er rimlig lang behandlingstid på de fleste. minimum3-4mnd..

Men bra det fins metoder så de blir bra, de små gullunga våre ;D

• 1 måned senere...
Skrevet

Har dere byttet pute underveis? Min tulle har hatt samme pute i snart 4 mnd...

Skrevet

Hei! Jeg svarer jeg, har bytta nick se. Var ericamedjentebaby tidligere :)

Vi har brukt puta nå i 5 mnd og har bytta pute 3 ganger. eller hadde først strl.16 og nå har vi strl. 22. for strlsene er vel 16,18,20,22, og 24, om jeg ikke husker helt feil.

Men har dere ikke måtte bytte strl på puta? Hvem strls bruker dere nå?

Skrevet

Vi fikk ingen beskjed om å bytte pute, og har heller ikke fått noen oppfølgingstime før 4 mnd. etterpå... Bruker strl. 18. Håper virkelig ikke dette medfører at vesla havner i skinner e.l.!

Skrevet

Hvis jeg ikke husker helt feil nå så begynte vi med strl 16 i mars da Cassie var 1 mnd, bytta til strl 18 i mai, og hadde den på til juli, da bytta vi til strl 20. og i slutten av august bytta vi til 22. Ho er født i februar, så da hadde ho strl 18 ved 4-5 mndrs alder ho å.

Men er jo forskjell på hvor store barna er til enhver tid da :)

Men om puta skulle vært for liten så tror jeg nok du hadde reagert, for den skal jo holde bena litt utover. Jeg så hvertfall raskt at puta begynte å bli for liten.

Lykke til :)

Skrevet

Jeg har en gutt på 4,5 mnd og han ble født med umodne hofter.Fikk puta av etter 3mnd, men var til kontroll etter en mnd bruk av puta og da fikk jeg beskjed om at de var normale. Slurvet lit på slutten. dette er mitt 3 hoftebarn,hadde nok brukt puta mest mulig så du er helt sikker på de er bra hvis du ikkehar vært til noe kontroll. De tar det fort igjen, 3 uker etter vi tok av puta rullet han rundt fra rygg til mage

• 2 måneder senere...
Skrevet

Bruk puta mest mulig.

Vi fikk oppdaget alvorlig HD da jenta var 7 mnd, måtte ligge tre uker i strekk, deretter hadde hun skinner i over to år. Det unner jeg ingen.

Skrevet

Hei!

Jenta mi blei født med hofteleddsdysplasi.Hadde pute/skinne til ho var ca 7 mnd. Gjekk da ho var ca13 mnd. Ho lufta seg bare ekstra dei gongene ho bada.Da tok me eit langt godt bad.Etter at ho kunne kutte ut puta på dagtid fortsatte eg med den på natta heilt til ho protesterte for mykje. Ho var på årleg kontroll fram til ho var nesten 4 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...