Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi har de siste par ukene fått smake på litt melk og drikker nå ca 1 glass om dagen. Har vært veldig mange bæsjbleier i disse ukene - også om natten... Kan dette ha en sammenheng?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette vil jeg også ha svar på! Vi har også nettopp innført melk til jr på litt over året, men han blir så utrolig løs i magen. Det slår ikke feil; drikker han melk i løpet av dagen, er gutten og senga fulle av bæsj på morgenen etter. Har lurt litt på om han ikke tåler melk, så vi har prøvd oss litt forsiktig frem.

Er det normalt med løs mage ved melkestart, eller er dette noe man bør få sjekket?

Skrevet

Vi begynte med litt yoghurt og behandla melkeprodukt ved 10 mnd. Jenta vår slutta då å gå opp i vekt. Ved 17 mnd var ho i underkant 200g tyngre enn ved 10 mnd. Ho fekk smake rein melk frå ho var rundt 14 mnd, men likte det ikkje. Ved 17 mnd fann ho plutseleg ut at ho likte det, og drakk 1-2 dl melk til frukost 3 dagar på rad.

Dag to fekk ho diaré. Signalgul og slimete, 8-10 bleier om dagen, og ei om natta.

Gjekk til legen som sa vi skulle kutte ut alle melkeprodukt fram til vi fekk time på barneklinikken (venta på time pga manglande vektauke). Vi begynte melkefri diett og jenta blei bedre men ikkje heilt bra. På barneklinikken tok dei div. prøvar (men ikkje melkeallergiprøvar fordi dei sjeldan slår ut på så små barn) og sa at vi skulle fortsette med totalt melkefritt kosthald. Eg måtte og slutte å amme (fastlegen sa det ikkje var nødvendig), eller innføre melkefritt kosthald for meg sjølv og. Då blei magen så godt som bra.

På oppfølgingstimen 3 mnd etter sa legen at vi skulle fortsette med melkefritt fram til ho fyller 2, og deretter prøve oss forsiktig fram. Mange barn har laktoseintoleranse, men dei fleste veks det av seg før 2-årsalderen.

Skrevet

Hei!

Har samme problem her, nesten...

Iblandt gulaktig bæsj, og mange bæsjebleier, og VELDIG sår...

Vi gir litt melk, så kanskje det er melka? hmm, da skal jeg prøve å kutte ut den noen dager... Men det er samme åssen melk? vi har gitt lett...

Skrevet

hos jenta mi er det motsatt, har blitt treg og hard i magen etter at vi begynte med vanelig melk... håper det går seg til.

Skrevet

Vi prøvde å kutte melk, men d hjalp ikke. Det er jo ofte sånn at kroppen må tilvennes nye ting - så får satse på at det er det.

Skrevet

Viss det er melka barnet ikkje tåler må ein kutte ut ALL melk, og alle matvarer med melk i. Dersom ein ammer må ein slutte, eller ev. begynne på melkefri diett sjølv.

Men ein bør ikkje begynne med melkefri diett utan å ha diskutert det med lege for å vere sikker på at barnet får i seg det som det treng.

Skrevet

Jenta vår fikk også veldig mageproblemer da jeg begynte å gi henne litt kumelk da hun var ca 13 mnd. Ventet noen måneder og begynte igjen å blande bittelitt melk i mme. Brukte mange uker på overgangen og var veldig forsiktig i starten. Men da gikk det veldig fint, og etter det har det ikke vært noen problemer med kumelk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...