Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, snuppa hadde i noen uker nå sovet natta over. hun begynte egentlig bare av seg selv uten noen form for bevisst hjelp fra vår side. Vi har begynt å gi litt grøt på kvelden da, men er enda ikke oppe i full porsjon. (Hun er 5 1/2 mnd.).

Nå våkner hun plutselig på nattmorran, hvertfall tidligere enn før, og skal ha mat. I går var det halv fire, i dag halv seks, hun har brukt å våknet rundt 7-tiden.. Da sovner hun etterhvert etter å ha fått melk (har prøvd å bare gi vann, funker dårlig), så virker som at dag-rasjonen ikke holder natta gjennom lenger. Og siden hun nå får natt-mat er hun ikke særlig sulten når hun våkner i halv åtte-tida igjen..

Jeg trenger forslag på hvordan jeg skal fortsette når det gjelder innføringen av mer fast føde! Skal fort som svint komme opp i full porsjon på kveldsgrøt (er bare jeg som har vært treg der). Ville dere innført et grøtmåltid til, i såfall når på dagen? Og kan man begynne med full porsjon med en gang på grøtmåltid nr. 2?

Vil gjerne høre hvordan dagene forløper seg for dere matmessig også, spesielt i alderen 5-7 mnd.?

Ble litt langt og rotete dette her, er takknemlig for svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:)

Jeg har sikkert ikke noe fasitsvar til deg,desverre. Men gutten min er 6 mnd den uka her, og vi har aklkurat innført grøtmåltid nr 2. Var vel først oppe i en full porsjon kveldsgrøt når han var litt over 5 mnd, og nå får han også grøt til frokost. Valgte vel å gi grøt til frokost fordi gutten begynte å bli så urolig på formiddagen, og krevde oftere flaske. Jeg tenkte ikke over om han burde hatt noen form for tilvenning, men gikk rett på full porsjon. Det var ikke noe problem heldigvis:) (kanskje noen vil tilføye akkurat på det punktet?)

Jeg bytter også på grøtsortene. Lager en del selv, og noe fra butikk, så slenger jeg oppi litt aprikos-og sviskemos:)

Skrevet

Vi begynte å gi litt grøt om morgen/ formiddagen etter at hun hadde spist det til kvelds ei stund. Men selv om snuppa er over seks mnd nå, er hun fremdeles ikke oppe i full porsjon. Hun er så småspist, og jeg har ikke lyst til å stappe i henne mer enn hun klarer. Hun får en liten porsjon middag også, samt litt fruktmos i løpet av dagen. Likevel sover hun fremdeles ikke natta gjennom... Får prøve å lirke inn en ekstra teskje her og der, så kanskje blir det etter hvert!

Men, tilbake til spørsmålet ditt: Du kan godt innføre grøtmåltid nr. to, gjerne som frokost eller lunsj. Du trenger jo ikke kjøre på med full porsjon med det samme, se an litt hvor mye hun vil ha! :)

Skrevet

Glemte å legge til at vi også bytter litt på sortene, akkurat nå får hun risgrøt til frokost og havregrøt med banan og aprikos til kvelds! :)

Skrevet

Nå er ikke Lillemann 5 mnd ennå, men han har fått noen smaksprøver og har et lite mateksperiment gående nå om dagen.

Etter noen dager uten noe fast føde begynte han å ville ha pupp 3 ganger om natten, mot 2 til vanlig. Var tilfeldigvis hos min søster i noen dager og der fikk han grønnskaksmos (hun har en datter som er 6 uker eldre). Da rettet det seg tilbake til 2 amminger pr natt. Denne mosen ble gitt rundt kl. 13. Da jeg kom hjem fortsatte jeg med grønnskaksmos, og i tillegg fikk han litt grøt på kvelden (la meg påpeke at vi snakker små porsoner her altså, men alikevel). Siden jeg fortsatt stusset litt på om jeg egentlig ville begynne å innføre fast føde, så kuttet jeg ut mosen til middag, men han fikk fortsatt grøten til kvelds. Nå er han plutselig tilbake på 3 amminger pr natt og i dag begynte dagen kl 0500! *grøss*

Det jeg nå forsøker er å forskyve hele matseansen noen timer frem. Han har i dag altså fått grøt på morgenen, og mos nå til middag. Dersom han i natt er tilbake til 2 (eller færre, om man tror på julenissen), så er det jo ingen tvil om at mat på kvelden faktisk ikke har noen hensikt på han. Tanken min er at han må bunkre opp i løpet av dagen og at han egentlig ikke "får bruk for" et måltid på kvelden. Det ser i alle fall ikke ut til å ha noe særlig effekt. Med mindre grønnsaksmosen har vesensforskjellige egenskaper enn grøt ;-)

Vet ikke om det overhode er relatert til "saken", men jeg håper selvfølgelig at jeg har rett og at det er "oppbunkring" på dagen som gjelder for Lillemann og ikke mett mage når han går å legger seg (han får mm, selvfølgelig).

Skrevet

Det hadde ikke vært så dumt om det var sånn nei, får håpe du har rett underveis.dk :)

Skrevet

Jenta vår begynte å sove mer da vi innførte god natt grøt fra småfolk. Merket også stor forskjell når hun begynte å få kjøtt til middag. Fikk laks de første gangene hun skulle ha middag, og det hadde ikke samme effekten. Men kanskje litt tidlig med kjøtt for dere enda, Stoltest?

Skrevet

Ja, det tror jeg er litt tidlig, tror det blir et grøtmåltid til før vi begynner å tenke på middag, men takk for tips likevel, greit å vite til den tid kommer!

Snuppa fikk i kveld full porsjon grøt for første gang, så i morgen blir det så smått start med litt formiddagsgrøt vil jeg tro. Litt spent på om full porsjon i kveld gjør noe for hvor lenge hun sover i natt! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...