Gå til innhold

hva er egentlig forskjellen på skiftarbeid og turnus?

Anbefalte innlegg

Det lurer jeg på.

Er det f.eks noe forskjell anngående lønn?

Mannen min har nettopp begynt i en ny jobb, og der er det skift. Han ble bedt om å jobbe natt, men lønnen er den samme som dag og kveldskift.

Syntes dette var litt rart da jeg selv har jobbet litt på sykehjem, og der får jeg alltid tillegg når jeg jobber kveld og natt.

Trodde man hadde krav på ekstra når man jobber til "ugunstige" tider?

Er det anderledes når man jobber skift?

Fortsetter under...

Annonse

hmmm.. litt usikker egentlig jeg.. men for å klare opp i noe i allefall så er det arbeidsgiver selv som bestemmer lønna så sant de ikke er organisert !! det er ikke noe minstelønn, eller krav om tillegg på helg,natt osv...

men skift trodde jeg egentlig bare var at det var døgnbemanning.. . (men mulig jeg tar feil)

og hos oss så har vi døgnbemanning, men vi har turnus som går over så så mange uker.. altså så kaller vi arbeidsplanen for en turnus.. at man vet hvordan man jobber langt frem i tid. og da gjerne at den samme går om og om igjen... f.eks 9 uker som rullerer...

Den største forskjellen på turnus og skift, er at i skiftarbeid er mannsdominert og i turnus er det kvinnedominert. Det er også ofte bedre betalt ved skiftarbeid. De forskjellige forbundene har jobbet med denne problemstillingen i en årekke, men vinner ikke frem at det skal være likt for menn- og kvinnedominerte yrker. Arbeidstiden er ofte det samme ved skift og turnus.

Skiftarbeid er gjerne rullering, med f.eks dag en uke, kveld en uke, natt en uke etc. Dette er gjerne brukt i industrien.

Turnus er hyppigere skifte av vakter, f.eks dag, kveld og nattarbeid hyppigere rullert, gjerne innenfor samme uke. Gjerne brukt f.eks i helsevesenet.

Til opplysning har skiftarbeidere kortere arbeidsuke (33 t/uka) enn turnusarbeidere (35,5 t/uka). Dette utgjør faktisk 14 dager mer fri i året.

Nå er det derimot vedtatt nye lover som skal gjøre denne forskjellen mindre :)

Ville forøvrig aldri godtatt å jobbe nattarbeid uten bedre lønn enn dagarbeiderne. Husk bare på helserisikoen ved nattarbeid. Merkelig å få et sånt tilbud, er det ikke noe fagforening i bildet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...