Gå til innhold

noen som vet? hvor lenge må jeg jobbe i ny jobb for å kunne få sykemelding?

Anbefalte innlegg

er i den litt kjipe situasjonen at jeg akkurat har startet i ny stilling. har enda samme arbeidsgiver som er statlig. men fikk altså ny stilling nå mandag. samme dag var jeg hos jordmor å fikk påvist veldig høyt blodtrykk. er bare 9 uker på vei... å hun sa at jeg kom til å bli sykemeldt raskt. skal tilbake dit i morgen...

stemmer det at det er 14 dager man må ha vært i jobb? altså 2 uker? hvor finner jeg info om dette?

Fortsetter under...

Du må ha vært hos arbeidsgiveren i fire uker for å få sykepenger derfra (var to uker før, ble forandret for noen år siden). Du finner reglementet i Folketrygdloven.

Men det er arbeidsgiver det går på, ikke stilling - så vil tro det ikke er noe problem i ditt tilfelle.

Uansett har du rett på sykepenger fra dag en så lenge du har vært i jobb i fire uker før sykmelding, selv om du har skiftet arbeidsgiver. Bare at da er det NAV som er ansvarlig for utbetalingen.

Går du rett fra en jobb til en annen, trenger du ikke ha jobbet i 4 uker for å få sykepenger. Begynner du i helt ny jobb (og har ikke jobbet rett før) ja, da er det 4 uker du må ha jobbet for å få sykepenger.

Du kan alltis få sykemelding, men har altså ikke nødvendigvis krav på sykepenger.

Jeg er i samme båt som deg. Jeg begynte i ny jobb igår og er sykemldt idag pga svangerskapskvalme. Jeg klarte å kaste opp 11 ganger igår. Jeg arbeider i kommunen, både min nye og gamle jobb er kommunal.

Jeg lurer også på det samme.. Så lenge arbeidsgiveren er den samme, med nytt arbeidssted så regnes vell ikke de 4 ukene?

Annonse

Hei!

Jeg mener bestemt at det er fire uker. Til tross for at du har samme arbeidsgiver.. Du får helt sikkert sykemelding fra legen, men du har ikke dekning i folketrygdloven, og da er den lite verdt desverre.. Jeg gjorde akkurat det samme, bare at jeg nettop var tilbake i jobb. Fant ut at jeg var gravid, ble dårlig og ble sykemeldt pga høyt blodtrykk. Torte ikke annet enn å følge legens råd, for jeg ble skikkelig dårlig med førstemann. Men det svir økonomisk.....Har heldigvis fått noe penger fra nav, så det går rundt. Men det var kun etter iherdig granskning av folketrygdloven og detaljer rundt min situasjon.

Når man beg i ny jobb, noe som i din situasjon er et definisjonsspørsmål... spørs jo litt hva for kontrakt du følger osv, så gjelder vel prøvetid på seks uker.. Så hvis jeg var deg villle jeg ikke tatt noen sjangser.. Mulig du kan få svangerskapspenger i stedet, og dermed omgå hele problemet! Da vil du i tillegg unngå å "spise" av trygderettighetene dine:)

Lykke til!

De ukene hvor man er sykemeldt teller vell som ansettelsesdager?

Jeg er heldigvis ansatt på begge arbeidssteder 3 uker inn i den nye jobben.. Da kan det være at jeg bare mister 1 uke med lønn, om jeg blir sykemeldt i mer enn 3 uker?

Ikke hør på svartmalingen! Du har krav på sykepenger, men kanskje ikke fra din arbeidsgiver. Hvis det regnes som ny jobb, får du tilsvarende i sykepenger fra nav som du hadde i lønn i din gamle jobb.

Jeg skiftet jobb innen fylket i fjor, da jeg ble syk etter to uker. Svaret jeg fikk var at jeg hadde vært ansatt hos samme arbeidsgiver, så det var ikke noe problem.

klipte dette fra nav sine sider.

Hvem kan få sykepenger?

Du må være arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes egen sykdom eller skade.

Du må ha vært i jobb i minst fire uker.

Du må tape pensjonsgivende inntekt på grunn av arbeidsuførheten. Det er et vilkår at inntektsgrunnlaget for sykepenger utgjør minst femti prosent av grunnbeløpet (1/2 G). Denne inntektsgrensen gjelder ikke for sykepenger i arbeidsgiverperioden

står ikke at jeg må ha vært på samme arbeidsted i 4 uker. men at jeg må ha vært i jobb i 4 uker.

under egenmelding står det:

For å få rett til å bruke egenmelding må du ha arbeidet hos arbeidsgiveren i minst to måneder

å det har jeg jo å. er hos samme arbeidsgiver, har bare skiftet stilling..

Som sagt; du har helt definitivt rett på lønn. Spørsmålet er hvorvidt det er NAV eller arbeidsgiver som skal utbetale denne i arbeidsgiverperioden når du er ny i stillingen. Jeg tror det er arbeidsgiver, siden det er stilling og ikke arbeidsgiver du har byttet.

Penger får du uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...