Gå til innhold

Jeg tenker en ferie til ca 40-50 000 et sted i verden, med skolebarn+tenåring.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det blir til sommeren igjen, og inkluderer lommepenger

Noen som kan anbefale et eller annet?

Skrevet

Hva ønsker du deg av ferien. Storbyliv, badeliv, uspolert natur...?Og hvor lenge ser du for deg? Dessuten, er det snakk om en eller to voksne? Og hvor gammel er tenåringen neste sommer? Hvilke interesser særpreger dere?

Arbeider i reiselivet og kan sikkert gi deg flere ideer, men trenger noe litt mer håndfast å begynne med. Verden er stor og mulighetene mange :)

Skrevet

En avslappet ferie, med litt nye opplevelser og smaker. Skal egentlig ikke være en aktiv ferie, men litt annet enn strandliv/slaraffenliv en og annen dag. Ikke storby, og heller ikke helt øde;)

1-2 uker, og en voksen(mor) med 2 barn(10 og 15 år).

Interessene spriker jo, pga alderspenn og kjønn, så det kan jeg egentlig ikke henge meg opp i. Men å se historiske steder er noe vi alle liker. Og kanskje en dyrepark eller badeland eller noe slikt. God mat må det være:) Vi liker alle det greske kjøkken, men der har vi vært. Liker ikke å reise til samme sted flere ganger.

Lurer litt på USA eller Thailand, men har aldri vært der, så vet liksom ikke hva jeg skal lete etter eller hvor:) Bør vel egentlig være 2 uker, med tanke på reisetid.

HI

Skrevet

Thailand (elefant ridning,Tiger/korokodille farmer,jungelsafari,templer ,god mat ,masse billige klær ol)

Costa Rica ,(Rafting,flott natur ,vulkaner,rikt dyreliv ala krokodiller i elver osv,klating i fossefall ,bading i varme kilder fra vulkaner ,fine strender )

Safari i Afrika.

Skrevet

Oi, dette hørtes ut som litt av en utfordring når man arbeider i reiselivet og både liker å reise og å rådgi!

Det var ellers de felles interessene jeg tenkte på, at interessene spriker er jo helt naturlig med en slik aldersammensetning, men noe felles er alltid bra om man skal få et OK opplegg for alle. Du skal få et grundig innlegg, blir sikkert derfor langt også, men har ikke tid før i morgen. Bare fire-fem spørsmål jeg skulle hatt besvart først?

-Hvor har dere vært før (siden dere ikke liker å like å reise til samme sted to ganger?

-Hvor reisevante er dere generelt sett? Vant til å ordne opp en del selv (antar det) eller avhengig av at alt/tilnærmet alt er pakket og klart fra en operatør?

-Hvilke språk behersker dere? På "turistnivå" og på høyere nivå.

-Er det viktig at det er LANGT eller betyr opplevelsen mest? Er nemlig ikke sikkert dere behøver reise så veldig langt for å få det dere søker!

-Skkkert dumt, men for sikkerhets skyld: Har du førerkort? Og hvis ja, synes du det er OK å kjøre litt (leie)bil, eller opplever du det som et ork i ferien?

Skrevet

:) Takk for at du gidder.

Har vært i Hellas(øyhopping), Spania, Marokko, Malta, Kypros, Sverige, Danmark(de to siste blir jo som Norge å regne, tenker jeg). Reiser alltid alene voksen med barn. Så har ikke reist så mye, men er ikke redd for den delen:)

Kan ordne selv, men reiser jo ikke hvert år. Greit med litt tilrettelagt(selve reisen og oppholdet) når en reiser med 2 barn, for så å velge litt selv av f eks aktiviteter. Liker ikke slike "buss-turist"-aktiviteter, grupper om du forstår. Men kan ha det til slike store ting/historiske steder. Og heller ikke at absolutt alt er bestemt med dato på forhånd; sånn "den dagen skal vi....". Liker å ha det fritt med tanke på slike ting. Vi liker varme og sol:)

Norsk, engelsk, tysk beherskes. Tysk er litt rusten, men forstår det godt. og klarer å gjøre meg forstått mer enn turist-språk. Noen gloser fra andre språk. Språkøre:)

Hvor langt det er har ikke betydning, men ikke FOR langt(trenger ikke en jorden rundt reise;)). USA og Thailand er liksom det jeg har som "grense". Men vi liker teltferie i Norge også, vi:)

Jeg selv drømmer om den Inkabyen i fjellene(Machu Pichu), pyramidene i Egypt, leirene i Polen og slike ting(historiske steder). Dette er ikke et must. Ungene liker det, men vil nok også ha litt mer aktive aktiviteter. Liker også å oppleve "hverdagslivet" der vi er.

Ja, har førerkort og har hatt det i 20 år. Vant til å kjøre(daglig), og har kjørt "engelsk"(feil side;)).

HI

Skrevet

Beklager at jeg ikke fikk mulighet til å komme tilbake før nå, HI, jeg trodde jeg skulle ha ferie i dag. Min sjef var av en annen mening i dag morges :)

Med følgende utgangspunkt:

a) søker opplevelser

B) gjerne litt eksotisk

c) god mat (gjerne litt annerledes?)

d) interesse for historiske steder (hos alle sammen)

e) ønske om litt aktiv ferie hos tenåring og tiåring

f) OK språkkunnskaper i tysk

g) liker litt varme og et bad, men ønsker ikke badeferie

h) vant til å reise litt fra før (du har jo vært i adskillige land)

i) ønske om å oppleve litt «dagligliv» (og formodentlig ikke drukne i det du tydelig oppfatter som turister?)

vil jeg foreslå en (selvpakket) tur til det nordlige Polen! Ikke langt, men virkelig eksotisk. Kanskje også litt fordi du her, mer enn de fleste steder, er avhengig av å kunne forstå andre språk enn engelsk for å ta deg fram. Tysk er ypperlig....

Selv ville jeg satset på opphold tre steder, Szczecin (1 overnatting), Gdansk (5-6 overnattinger) og enten Kolobrzeg eller Mielno (personlig ville jeg foretrukket Kolobrzeg) i nærheten av Kozalin (1 uke). Byer som Krakow og Warzchava er også alternativ, men dere ønsket IKKE storbyer, og disse inneholder så mye at selv den historisk interesserte lett kan bli litt «overmett».

Noen pakketur til Polen vil jeg IKKE anbefale, de har en tendens til å være karikaturen av «bussgruppe» som virkelig skal se ALT, men egentlig har sett INGENTING når de er ferdig, de har bare stoppet ved alt. Og avslappet ferie er slike turer ikke! Ikke er utvalget særlig stort heller, med mindre du forstår en polsk guide... Så her må du pakke litt tur selv, og bestille de ulike reisene og oppholdene hver for seg. Men det er IKKE vanskelig i dag, alt kan ordnes via internett eller i verste fall en telefon. Såpass reisetrening som du har, trenger du bare litt linker og noen telefonnumre. Reisebyrå er imidlertid ikke så lurt å bruke om du skal til Polen. De klarer nok å få deg til Gdansk (men fly, sannsynligvis), og de klarer nok å få deg innkvartert ved et av businesshotellene her (upersonlig og DYRT!), men å få deg litt rundt, på annen måte enn via en ferdigpakket bussgruppereise, sliter de alvorlig med!

Dere KAN som nevnt reise til Gdansk med fly, men vil definitivt IKKE anbefale det. Den optimale reiseruta, om dere vil SE Polen og oppleve dagliglivet blir følgende:

Dag 1: Start i Oslo, det tysk/polske busselskapet «Almabus» har buss herfra (turistbuss av beste tyske klasse) til Sczcezin hver fredag, avgang rundt kl 1000. Turen tar rundt 24 timer og inkluderer en ferjetur 8-9 timer på natta (flott ferje!) hvor man selvsagt har lugar. Billetter bestiller du via en tysk internettside (http://www.voyager.pl/VoyBusDE.nsf/Bilet?OpenForm&IDAKW=BALTICEXKK) Det er viktig at du gjør oppmerksom på at dere vil ha EGEN lugar i merknadsfeltet og er innstilt på å bli tilleggsbelastet for dette (500-600 kr hver vei), ellers havner dere i en 6-mannslugar.... Og husk: Det er DYRESTE prisalternativ som inkluderer køy!

Dag 2: Ankomst Szczecin ca kl 1000. En taxi (70-80 kr) til hotellet (anbefaler Focus, dette er MEGET bra, har en fin restaurant og ligger ypperlig plassert, internettside på tysk http://www.hotelfocus.com.pl/index.php?hotelid=4&id=15&mod=page〈=ger, store rom om du bestiller DeLux-rom, god plass til ekstraseng), deretter en tur i byen. Det gamle torget (6 -7 minutter å gå fra hotellet) er viktig, byen har et meget godt historisk museum ved torget, borgen i utkanten av sentrum (ca 20 min å gå fra det gamle torget) bør dere avsette 2 – 3 timer på, her er flere interessante utstillinger. Jacobskirken og «rundetårnet» ved jernbanen er heller ikke bortkastet tid. Ellers bør dere følge den oppmerkede «turiststien» som starter ved jernbanen, bare skaff en guide til turstien (hotellet kan vanligvis hjelpe med dette, turistkontoret alltid). Men tid i forretningsstrøket er bortkastet tid, hold dere i den historiske delen av byen.

Dag 3: Reise med tog fra Sczecin til Gdansk. Turen tar mellom 6 og 9 timer avhengig av antall togbytter, prøv å få så få som mulig, men ETT får du altid, det kan gjerne være i Slupsk, da reiser du den fineste ruta. Bytte i Bialogard er helt OK, særlig om du får litt opphold er, en times tid til å se byen er ypperlig, bytte i Gdynia bør unngås om du ikke har god tid mellom avgangene, stasjonen her er STOR og uoversiktelig (og skitten!). Du bør velge et tog ca kl 0800 om morgenen, da ankommer du Gdansk i passe tid for hotellinnsjekk (polske hoteller VIL ha deg innsjekket før 1800 pga at gjestelista skal rapporteres til lokal politistasjon). Rutetider for polske tog kan du sjekke på (tysk side) http://rozklad-pkp.pl/?q=de/node/144, pass nøye på at BARE det oransje toget helt til høyre (innenlandske distansetog drevet av den statlige jernbanen) er avkrysset i feltet «Womit», ellers kan du få MYE merkelig, alt fra bruk av X antall lokaltog til en reise halve Europa rundt. Og et tips: «Glowny» betyr hovedjernbanestasjon, de fleste polske byer har MANGE jernbanestasjoner, jernbane og jernbanestasjoner var prestisje i kommunsttiden. Her bestiller du ikke billett, du kjøper billett på stasjonen før avreise. «Reservert plass» har jernbanen i Polen ikke hørt om på dagtog...Lurt å være ute i god tid, du kan godt bruke 30 min i billettkø. Å kjøpe billetter dagen før anbefales sterkt, den kan kjøpes inntil 7 dager før reisedato. Og spaserturen mellom hotellet og jernbanestasjonen tar ca 20 min i rolig tempo....

I Gdansk kan du med fordel velge hotellet «Dom Muzyka» som ligger fint og fredelig, men likevel mindre enn 10 minutter å gå fra absolutt bysentrum (http://www.dom-muzyka.pl/index_gb.php?page=./gb/hotel). En taxi fra hovedjernbanestasjonen og hit tar 9-10 min og koster neppe stort over 100-lappen uten at du kommer i kø...

Her ville jeg lagt opp til resten av dagen + en dag til (ikke nødvendigvis neste dag) i og rundt det gamle sentrum. Utenom det er byen Gdansk HELT uinteressant, det samme er nabobyene, dette er skitne industristeder! Men det gamle sentrum i Gdansk er et funn for den historisk interesserte! Her bør dere få med dere følgende:

Den gamle «kongeveien», Dluga, (uttales Dvuga) byens meget særpregede gågate, over to km.

Byen historiske museum, ligger langs Dluga (minst 1 time)

Den gyldne port og det gyldne hus (ikke automatisk gitt at man skal bruke tid inne her, men ta gjerne et besøk om dere synes dere har tid).

Den gamle vareheisen i havna (30 min holder lenge)

Mariakirken (rundt en time, en tur i tårnet anbefales om kondisjonen er OK, dette er over 100 m høyt)

Mariagaten, byens desidert vakreste gate

I tillegg bør dere få med dere to VIKTIGE severdigheter i utkanten av det gamle sentrum: Solidaritetsmuseet (Polens prestisjemuseum nr 1, det var jo dannelsen av fagbevegelsen «Solidaritet» som førte til kommunismens fall i Polen, her får du dagliglivet i Polen under kommunsttiden, sett av minst 1 1/2 time her, ta en taxi fra sentrum, koster 50-60 kr hver vei). Har man en guide som kan engelsk her (ikke alltid, men ofte, tysk guiding er aldri problem) pleier guiden å fryde seg over muligheten til å guide på engelsk. Slikt gir gode opplevelser for en gjest! Som regel får dere da guiden for dere selv...

Westernplatte, stedet hvor 2. verdenskrig startet. Det går båt ut hit (ca 30 min) 7-8 min å gå fra hotellet, like ved enden av Dlugi. Sett av 1 1/2 - 2 timer + reisetid. Noen prøver på 30 min, anbefales ikke... Båt går som regel med 60- 90 min mellomrom.

I tillegg vil jeg anbefale et dagsopphold i et virkelig flott badeland i utkanten av Gdansk, Aquapark. Dette er ikke helt billig (ca 650 kr for dere), men en nytelse for dere alle sammen! Her ser man virkelig hvordan et badeland kan være. Og bowlinghall ligger i samme bygget, om 15-åringen blir lei vann. Ut hit anbefales en taxi (150-200 kr hver vei fra hotellet, om dere unngår rushtiden).

Ellers bør dere leie bil, fornuftig å leie fra tidlig om morgenen dag 1 til sent om kvelden dag 2, og få sett følgende i området rundt Gdansk:

Kashubian/masuriske sjøer (et lite, men NYDELIG område, starter ca 25 km fra Gdansk, mange hyggelige småveier å kjøre langs her, 5 – 6 timer går lett, lurt å ta med nistekurv, godt kart er en nødvendighet for skikkelig utbytte).

Borgen Malbork, en av Europas største og vakreste, ligger utenfor byen Malbork, ca 50 km å kjøre fra Gdansk. Guidet tur (på engelsk) hver dag i sommerferien kl 1100-1300, koster ca 400 kr for dere (vær OBS på at dere må betale ca 150 kr pr fotoapparat dere tar med inn, videoapparater er forbudt), sett av MINST 1 time til for å se uteområdet og et par utstillinger (inkl i billettprisen for guidet tur). Byen Malbork er derimot ingenting å bruke tid på. Mer info: http://no.wikipedia.org/wiki/Den_tyske_ordens_slott_i_Malbork

Konsentrasjonsleiren Stutthof, Polens første og nest viktigste (etter Auschwitch, her har personer under 18 år ikke adgang uten at man kommer som skoleklasse, derfor bør du forkaste tanken om denne...). Vær forberedt på at 10-åringen kan bli nektet adgang til deler av Stutthof, vaktene kan i alle polske konsentrasjonsleirsmuseer etter skjønn avvise barn under 13 år, dette er slått fast i polsk lov. Regn rundt 3 timer her for fullt utbytte. Inngangspengene er en bagatell, 10-15 kr/pers. Ønsker dere guiding må dette bestilles på forhånd via skjema på hjemmesiden (http://www.stutthof.pl/ge/main.htm, se menyvalget «Besuch», koster en hel del (ca 500 kr, da får dere egen guide i inntil 1 t 45 min, i tillegg bør dere sette av tid til å se et par filmer, ca 1 t til sammen). Ca 60 km å kjøre fra Gdansk.

Bil vil jeg anbefale at dere leier her: https://expressrent.eu/reservation/

Anbefaler at bilen bør være i klasse D+, da får dere en maks 3 år gammel bil i størrelse «Ford Mondeo», akkurat passe stort for en behagelig tur. De lavere klassene har SMÅ biler, ofte HARDT brukt og til dels litt gamle og slitte, prisforskjellen er ganske liten, ca 500 kr mellom B og D+ for to døgn. Lei med oppstart så tidlig som mulig dag 1 og levering så sent som mulig dag 2, i Polen betaler du leie pr KALENDERdag. Dessuten er parkering relativt dyrt i Gdansk, man må ha bevoktet parkering for å unngå hærverk på biler. Det er nok å betale for EN dags parkering....

Hente- og leveringssted bør være jernbanestasjonen, da er det lett å komme seg ut på hovedveinettet, sentrum av Gdansk er ikke HELT lett og trivelig å kjøre i.

Skaff et godt kart på forhånd og glem tanken om GPS-leie med mindre du behersker polsk :)

Etter 5-6 overnattinger i Gdansk er det på tide å sette kursen videre til enten Kolobrzeg eller Mielno, begge er mindre byer som ligger i nærheten av Kozalin. Å reise hit med tog tar 4-5 timer, velg en reiseløsning som gjør at dere kommer fram mellom kl 1500 og kl 1730 (link til rutesjekk har jeg gitt tidligere). Selv vil jeg ubetinget anbefale Kolobrzeg når man har ungdommer med, dette er den absolutt mest aktive byen (ca 30000 innbyggere). Her finner dere en lang «promenade» som ganske sikkert frister både 10 og 15-åringen (drøyt 2 km, en blanding av handel og tivoli...), en lang og nydelig badestrand (bedre enn «syden»...) i utkanten av byen, en hyggelig spaserby med en del historisk interessant (forsvarsmuseet, rådhuset, Mariakatedralen, fyrtårnet) og mange store og flotte parker å nyte livet i. Ganske mange små, hyggelige butikker å besøke i gatene rundt Mariakatedralen og mellom denne og jernbanestasjonen. Og en herlig frisk luft. Dette var nemlig feriestedet for «pampene» i kommunisttiden, så HER ble alt holdt best mulig. Byens parker er det beste bevis, disse får deg til å tenke på hagene ved engelske gods.... Hotellene her setter som regel krav om minst 7 overnattinger i månedene juni-juli-august, det er akkurat passe. Anbefaler byens desidert største hotell Brunatny (over 400 rom), dette ligger ca 15 min spasertur fra jernbanen mot stranda, promenaden starter 3-4 min å gå herfra (rett ut fra resepsjonen og til venstre), sentrum av byen ligger 20 min å gå fra hotellet. Hotellet har (tro det eller ei!) ingen oppegående internettside (det har et helpolsk ENSIDES nettsted, minst 5 år siden siste endring!), men tlf hit er 0048-94-355-3000, tysk går strålende (også rusten!), engelsk som oftest, om den er ispedd litt tysk. Rom bør absolutt være på avdelingen «Hanka» (den største avdelingen, hotellet har fire), her har rommene litt utsikt og OK balkonger. Fin hage, og fem minutter å gå til stranden, over gaten og gjennom en park. Hotellet har en meget god spa-avdeling. Den er fin, men ikke byens absolutt flotteste. Derimot har den absolutt byens mest faglig dyktige terapeuter. Kapasiteten er STOR (minst 40 behandlere) og prisene lave (200-300 kr for en ulike typer massasje, 50-60 kr for behandlinger av typen «vannmassaje» («høyttrykksspyling» av kroppen), «fangoleire» (varm leire på ømme ledd), saltgrottebehandling (godt for pusten.....), ulike badstubehandlinger.... Men OBS: Du får INGEN spa-behandling uten at hotellets privatlege har vurdert deg som «egnet» først, en slik legesjekk koster to tredjedeler av egenandelen hos en norsk lege :) Her tar man virkelig helse og sikkerhet på alvor! Så bare bestill legetime første dagen :)

Her har man helpensjon. Maten er god tradisjonell polsk kost (les: kraftig mat), den bærer litt preg av masseproduksjon til tider, men mye mindre enn man på forhånd kan frykte (det er ved anretningen, ikke smaken, man merker tendensen til masseproduksjon). Om restauranten er koselig kan derimot diskuteres, den er vel stor til å klare å få det til, med plass til over 400 gjester. Så det er nok ikke dumt å spise «ute» en kveld eller to også, gjerne på en av de små og intime kroene ved Mariakatedralen. (Tre hovedretter + tre isanretninger + to kaffe her overskrider neppe 500 kr med mindre dere enten har valgt menyens absolutt dyreste eller et av byens to dyreste steder.) Og man lar selvsagt ikke matserveringen på hotellet stoppe en om man ønsker en heldagsutflukt en dag eller to, dere får en helt grei lunch for rundt 250 kr. Vær ellers obs på to ting: Hotellet følger POLSK måltidsrytme, som betyr at man har 3-retters middag (suppe, hovedrett og en enkel dessert) kl 1200-1300, og en solid kveldsmat med litt varmt (ofte suppe) ca kl 1830-1900. Og, på typisk polsk vis, serveres det vann til middagen og kaffe/te til kveldsmaten. Annet enn slik drikke serverer ikke restauranten! Men man står «selvsagt» helt fritt til å ta med hva som helst fra hotellbaren ved siden av (som også serverer brus og en del juice), INGEN sure miner, verken i restauranten eller baren av den grunn! Polakkenen er bare ikke vant til at noen drikker noe annet enn vann/kaffe/te til et måltid. «Annet» drikker polakkene selv ETTER et måltid!

Om man vil ha overnatting i Kolobrzeg/Mielno er det lurt å bestille tidlig, regn med at 95 % av rommene for sommeren 2010 er utsolgt i november/desember! Også i Gdansk er man tidlig utsolgt, men ikke SÅ tidlig, i Szczecin er forholdene litt bedre. De GODE stedene er nok helt utsolgt til i februar, men et OK rom for en natt får man normalt tak i på et par ukers varsel her, mindre også om prisen ikke betyr noe.

Utflukter bør dere ta til Trebiatow (kirken, borgen, et hyggelig lite sentrum, typisk halvdagstur), Kozalin (den gamle møllen, bryllupskirken(!), borgkirken, Chemlska (byparken, 10 min å gå fra sentrum, gammelt pilgrimsområde), den gamle bymuren, innendørs sommerskøytebane kan byen også by på, heldagstur, kanskje to ganger) og Darlowo (hyggelig liten bade- og spaserby, halvdagstur). Trebiatow og Kozalin når man med 45-50 min togreise (regn ca 200 kr t/r til hvert av stedene for dere tre), til Darlowo har den tyske turistinformasjonen i Kozalin (like ved jernbanen) ukentlig halvdagsutflukt (400-450 kr for dere tre). En tur til Bialograd er også verdt å vurdere, men kanskje i lengste laget i forhold til utbyttet. Det er også mulig å leie seg taxi på timebasis (ca 700 kr for første to timene, deretter ca 300 kr/time) om man vil ha en lengre tur helt ute langs kysten mellom Kolobrzeg og Swinoujscie (kan absolutt anbefales om man har ledig tid, men ikke noe jeg ville prioritert), hotellet kan bistå. Billeie i Kolobrzeg er derimot ganske vanskelig.

Å bo i Mielno er mer «øde» enn i Kolobrzeg, men veien til Kozalin er 10 min kortere (her må man ta buss fra Kozalin og ut, taxi siste 2,5 – 3 km til hotellet, koster ca 50 kr ). Og i tilegg er stranda enda bedre. Men altså, en ungdom vil nok lett oppfatte stedet som øde, selv om hotellene her har mer aktiviteter å by på enn i Kolobrzeg, hotellene ligger langt (25 – 30 min) å gå fra sentrum og sentrum er lite og litt «dødt». Et godt hotellvalg her er Albatross (http://www.hotele.garso.pl/hotel/1128/), siden er på polsk, men lett å finne ut av, første valg er antall døgn, andre valg antall rom, tredje valg antall personer/rom og fjerde valg styres automatisk.

Å reise fra Mielno eller Kolobrzeg til Szezecin den fredagen dere reiser fra Polen tar 3 – 4 timer avhengig av om du må ha togbytte, i Szczecin bør du være i OK tid før kl 1800 (siste oppmøte er kl 1900, også polske tog kan bli forsinket, selv om de ikke er NSB). Avreise etter straks etter middag passer altså ypperlig... Lørdag rundt kl 1700 er du i Oslo.

Tidsmessig er helt på slutten av juli og første halvdel av august det optimale. Da er været normalt på sitt aller beste, med tørt vær (ofte litt heftig regn om natta og helt tidlig på morgenen, kl 0900-0930 ser du ikke spor av væte mer), stabil lufttemperatur mellom 20 og 25 grader, og vanntemperatur rundt 22 grader midt på dagen. Altså varmt, men ikke FOR varmt til sightseeing. Men også fra St Hans til slutten av juli er helt OK, selv om det ofte er to-tre grader kaldere da, særlig i vannet. Litt mer fare for regnskurer på dagen er det også.

For en slik tur kan du regne med en totalpris på mellom 31000 og 33000 for 15-16 dager, da har jeg regnet en kurs på polsk valuta såvidt høyere enn gjennomsnittet har vært siste året, med dagens kurs vil du sikkert komme ned under 30000. Og jeg har tatt med:

Buss t/r Oslo-Szczecin m/egen lugar på ferja begge veier

1 overnatting m/frokost i Szczecin (Forum), rom Dobbel DeLux m/ekstraseng

5 overnattinger m/frokost i Gdansk (Dom Muzyka), rom Dobbel DeLux m/ekstraseng (glem hotellets Suite, den ligger støyfullt til og krever mye trappegåing...)

7 overnattinger i m/helpensjon i Kolobrzeg (Brunatny), 2 dobbeltrom ved avd «Hanka» (ekstraseng bør absolutt unngås på rommene her, det blir trangt, et ekstra «barnedobbeltrom» koster ikke særlig mye mer enn en ekstraseng, da bor dere romslig, men det får du ikke bestilt uten at dere bestiller til 4, to voksne + to barn (koster altså ubetydelig mer TIL SAMMEN enn et dobbeltrom med en ekstraseng!). At 4. mann aldri dukker opp var jo synd :)

Tog 2 voksne + 1 barn Szezecin-Gdansk, Gdansk-Kolobrzeg/Mielno, og Kolobrzeg/Mielno-Szczecin.

To (kalender)dagers leie av bil i Gdansk, kategori D, samt bensin til 700-800 km kjøring (billeien dekker 1000 km).

Lokale taxier mellom hotell og jernbanestasjon (ikke i Kolobrzeg, her går du som sagt på 15 min, å ta en taxi her koster rundt en 100-lapp, denne må kjøre tre ganger så langt som når du går).

Regner dere i tillegg rundt 6000 kr i mat lever dere ganske godt, om du beveger deg 500 m fra de typiske turistgatene og ikke oppsøker typisk «fine» restauranter. Å leve på gatekjøkken- og McDonald-nivå koster rundt det halve. Da skulle vel budsjettet komme noenlunde i havn? 250-300 kr/person/dag til inngangspenger og forlystelser burde holde helt fint.

Og: Det er fullt mulig å skaffe rimeligere overnatting enn jeg har skissert, jeg har lagt opp til GOD overnatting. Vil du bo «enkelt, men rent» kan du nok kutte minst 5000-6000 kr i totalprisen. Men da blir bestillingen noe mer telefonstress, da havner du på steder uten internettside.... Skal gjerne legge ut noen telefonnumre om du er interessert.

Til slutt: Dette var ETT av forslagene mine, det jeg selv tror dere er ALLER best tjent med, ut fra hva du hittil har nevnt om ønsker. Men jeg har rikelig med andre! Gi i tilfelle beskjed, HI, om du ønsker flere forslag. Eller flere detaljer på noe punkt.

Skrevet

du kan kjøpe pakketurer til langt under den prisen på usaspesialisten.com, inkl leiebil.

Skrevet

Jaså, kan man det? Billigste JEG finner er denne: http://www.usaspesialisten.no/traveloffer.cfm?product_id=5244154

Pris i underkant av kr 40000. Så kan man legge til 14 dagers kost, neppe mindre enn 5000 kr. Deretter kan man legge til for aktiviteter. Og så, formoder jeg, kan man legge til høysesongtillegg. For jeg kan ikke se for meg at HIs ferie skal foregå UTENFOR skoleferien! Det var minst 10000 til .Godt over 50000 - FØR lommepenger!

Kan du gi meg et EKSEMPEL, 19:07 på en pakketur i høysesongen (skolens sommerferie) som oppfyller HIs ønske om maks 50000 INKL lommepenger (og da selvsagt medregnet all kost)? For det var ikke grunnprisen "FRA" HI spurte etter, det var en totalpris for "det hele".

Jeg venter....

Skrevet

oisann, hehe, er vi litt hormonelle i dag?

Skrevet

Oioi,Tusen takk:) her var det detaljert og flott skrevet:) Må lese dette litt. Og så får vi ta et familieråd her, når tenåringen kommer hjem om noen dager:)

Tenåringen kunne tenkt seg skoletur til Polen, men skolen her har ikke slikt lenger. Hva er det som gjør at barn ikke kan komme inn i disse konsentrasjonsleirene utenom med skoleklasse? Gjelder det alle leirene? Og slik du skisserer; er det lurest å pakke i sekker, i stedet for kofferter, eller går det for det samme?

Og det med maten; det har jeg erfart på mine tidligere reiser at det lønner seg både prismessig og smakmessig å gå litt utenfor "allfarvei" hvor alle andre turister er. Spesielt i Marokko opplevde vi dette, da vi fikk tips fra de i resepsjonen på hotellet:) Utrolig god mat, og mye billigere. Vi er ikke så glade i gatekjøkkenmat, men kan gå til nøden om barna ikke i hele tatt liker lokal mat. Vi bruker likevel å finne et sted de liker også:)

For meg hørtes dette interessant ut, men det blir egentlig litt opp til tenåringen, for liker hn ikke dette så blir hn ikke med. Og for meg er det et poeng at vi alle 3 reiser, og at tenåringen har lyst:)

Om du hadde giddet; Kan du noe om skottland? hva med Thailand? Går det an å få et spennende opplegg der? Er der noe som er interessant for oss alle der? Eller blir det mer "sol og syden"-opplegg? Italia, kan det være noe? Egypt, går der an å reise som enslig kvinne med 2 barn? Føler litt på at ikke alle steder er like enkle når en er kvinne. Marokko var litt slik, men da var vi flere voksne som reiste sammen. Du trenger ikke skrive om alle mine "forslag", men om der er noe som kan passe.

Vi har alltid lagt inn minst èn historisk severdighet på turene. Prøver å få inn litt mer i ungene enn "bare syden", selv om noen av reisemålene har vært typiske syden. Som Santorini; der har de gravd ut en by som er ca 3 500 år gammel. Den ble begravd da vulkanen hadde utbrudd. Dette har jo vært omtalt som mulige Atlantis:) Men samtidig er jo Santorini "typisk Hellas", med de hvite og blå husene. Og Kypros; der var vi f eks på båttur for å se den forlatte byen(husker ikke navnet her og nå). Vi kom ikke nær den, men vi så den på avstand.

HI

Skrevet

Dytter bare litt, og sier samtidig at jeg har sett litt på usaspesialisten;)

HI

Skrevet

Takk for snar tilbakemelding.

At tenåringen kunne enke seg en skoletur til Polen er et godt utgangspunkt, det jeg har skissert er et mye mer interessant opplegg for en tenåring enn en typisk "polsk skoletur"! Men kan endelig skissere en (familie)kopi av et slikt opplegg også om tenåringen heller vil ha det :)

Tror i grunnen tenåringen vil oppleve en slik tur som jeg nevnte som vel så interessant som deg, om vedkommende virkelig har litt historisk interesse og ikke bare er med som et pliktløp. For Polen er virkelig ANNERLEDES, du føler deg virkelig "i utlandet" her, mye mer enn i f eks Spania eller på Malta. Det tar 24 timer å reise dit, uten fly, fra Oslo, men det føles mye som om du har forlatt Europa, så lenge som du ikke holder deg i forretningsstrøket i en storby, da kunne du plutselig like gjerne vært i Oslo eller Gøteborg. Husk at landet var lukket for vestlig påvirkning i lang tid, og det preger Polen av i dag også. Men mindre og mindre år for år, så det haster å besøke landet :)

Kolobrzeg har virkelig mye å tilby en ungdom, om ikke stormende natteliv, det meste her stenger rundt midnatt. Men typiske ungdomsaktiviteter foregår daglig ved "piren" (omtrent midveis langs "promenaden"), kommunen legger opp et TETT program hele sommeren. Dette er det tydelig at de lokale myndighetene kan, og byen har MYE ungdomsturister. At tenåringen HELT trygt kan gå mellom hotellet og "piren" i hvert fall fram til kl 2100 er vel også positivt for ungdommen. Rote seg bort klarer han/hun ikke, om han hun i det hele tatt kan slippes løs andre steder enn i nabolaget (for å gi beskrivelsen av veien: Ut resepsjonsdøra, sving til venstre når du ser et fortau, fortsett ca 15 min rett fram, sving til høyre når du ser stedet). Og det er HELT trygt å gå her på dagtid, like trygt som i egen hjembygd. Det absolutt verste du kan komme ut for (litt utpå ettermiddagen) er skittfulle folk, som tar tak i deg, disse er ikke farlige, de er bare SÅ stupfulle at de ikke ser hvorvidt de tok i en person eller en lyktestolpe! Skubb til dem og de velter og ligger :)

Dessuten: En ungdom som kan engelsk blir lett populær blant andre ungdommer i Polen, i alle fall om han/hun også kan ørlite tysk. For polsk ungdom i dag ønsker å lære seg engelsk. Men siden engelsk var et "suspekt språk" i kommunisttiden, er ikke mulighetene for å lære engelsk for ungdommen i dag heller de beste alle steder. Likevel benytter de alle anledninger til å suge til seg litt gloser. Som en utenlandsk ungdom som KAN språket :)

At byen har en av Europas aller beste badestrender, ca 15 km lang, 100 m bred, med skikkelig finkornet sand og et AKTIVT strandliv burde vel også tiltale ungdommen? At det tar 5 minutter å gå til denne (gjerne i badekåpe, flere gjør det fra Brunaty!) er vel heller ikke negativt!

Så her kan tenåringen gjerne ligge langflat på stranda mens du tar en sightseeingrunde i byen. Skulle vel passe begge bra det?

Også Gdansk finner ungdommer flest spennende, om ikke fullt så spennende som Kolobrzeg. Aquapark er populær! At byen er landets "mote-mekka" og har mange butikker med "kule klær" til en rimelig penge kan kanskje også friste (klær, og spesielt sko, er BILLIG i Polen, dersom det er produsert innenlands eller i Russland/Romania, man oppdager klær her som man aldri vil se i en norsk butikk). Hotellet her tror jeg også vil friste fordi hotellets tema er "musikk" (dom muzyka betyr musikkens hus). Her kan man plutselig oppleve en konsert i resepsjonsområdet! For nabohuset er byens konserthall og gjett hvor musikerne bor når de har konsert.

Men det KAN være verdt å tenke igjennom om man skal korte inn en dag i Gdansk og forlenge en dag i Kolobrzeg. Byen og området rundt har mye å by på, men hvor mye vil 15-åringen ha av dette (erfaringen min tilsier at de fleste vil ha "full pakke" av området rundt, men så ymse med selve byen)? Hos de fleste øker interessen når de kommer, men du kjenner din egen tenåring best.

Den byen 15-åringen sikkert vil like minst er Szczecin, selv om et borgbesøk her også pleier å friste litt. Derfor greitt å bare ta ETT døgn her. Byen har mye mer enn jeg nevnte å by på for en voksen, men dette er ikke en by som pleier å friste barn/ungdom noe særlig. De pleier å bli fort ferdig med byen for å si det slik, selv om de ofte er interesserte nok når de starter.

At Auschwitz har 18-årsgrense utenom skoleklasser (som antas å være pedagogisk rett forberedt) kommer av det har oppstått FOR mange sterke scener når "tøffe ungdommer" på 15-16 år møter en SÅ brutal virkelighet (leiren var jo dødsleir nr 1!) som man her får se, og deretter omtrent får nervesammenbrudd. At alle leire KAN avvise ungdom under 13 år på visse steder i leiren kommer av det samme. Her ser personalet situasjonen an, men de har en lovhjemlet RETT til å avvise, om de mener det er det beste for ungdommen. Ikke alle er like psykisk sterke og man tar oftest få sjanser. Men altså: 15-åringen har absolutt ingen problemer med å få se Stutthof, så lenge han/hun er sammen med deg (DET burde jo også friste til en tur til Polen...) 10-åringen vil man nok mer se situasjonen an rundt.

Barn og ungdom pleier å like polsk mat, det er min erfaring. Ikke det aller særeste, men sånn i store trekk. Kanskje det hjelper å vite at ting som "piroger" (minner mistenklig om pizzahorn for en ungdom) og pølser er "typisk polsk"! Men i motsetning til i Norge er pølser i Polen godt. Her er nemlig pølsene gourmetvare, ikke avfallsprodukter... At Polen også har særdeles god iskrem er neppe noe som et barn misliker. Årsaken er at her blir mye is lagd helt lokalt ved et meieri, uten tilsetningsstoffer for å gi den langtidsholdbarhet. Og FLØTE er noe polakkene ikke sparer på i isen.

Og både pizza og makaroni er helt standard retter ved en polsk restaurant, unntatt de "fine". For andre polske restauranter skal ha noe for hele familen, og dette er "kul" (vestlig) mat for polsk ungdom. Det er derfor ingen grunn til å bruke polske gatekjøkkener! Få av dem er det også, men McDonald's finnes da i Polen med i dag. Uten at jeg tror polakkene helt har omfavnet kjeden, du finner f eks ingen av slagsen i Kolobrzeg, som jo har 30000 innbyggere og er en "trendy" by. Så et godt tips her (som mange andre steder): Se etter hvor polakkene selv går. Det begynner å bli en del overprisede, middels gode "internasjonale" restauranter i Polen i dag. Det er ikke DER du får god mat. Bare dobbel så høy regning...

Skottland kjenner jeg godt, og jeg skal skrive litt herfra, men ikke før tidligst i morgen kveld. Skottland kan for øvrig gjerne kombineres med Orknøyene og Shetland.... Hadde faktisk dette på lista mi, men vurderte Polen som et vesentlig bedre alternativ totalt sett. For alle, men kanskje SÆRLIG for tenåringen. Og det blir jo mindre badeliv i Skottland, med mindre dere er vikinger i så måte.

Thailand kjenner jeg ikke fullt så godt, skriver kanskje litt herfra, men det blir neppe tilsvarende detaljert :) Det jeg er litt betenkt på mht til Thailand er 10-åringen, tror ikke han/hun vil like en så lang flytur og så mye skifte av tidssone. Igjen, ut fra det jeg selv har sett, men har sett en del etterhvert. Og Thailand blir svært lett mest "syden-og-sol" om man ikke vil ha en temmelig anstrengende (men endelig spennende!) tur. Om jeg forstod deg rett, var det IKKE det dere ønsket. For det er som "sol-og-strand" turistlivet i Thailand er særlig tilrettelagt, landet har endelig å by på for andre også, men da skal man ha en del av oppdageren i seg, som ikke er skygger unna anstrengelser!

Italia kan absolutt være noe og kan gjerne skissere litt herfra, men igjen, tror særlig tenåringen vil like Polen bedre, med mindre man skal til "strand-Italia". Og da er man over på "syden-og-sol" igjen. Som sagt, lager gjerne en skisse, men vil frarå reisemålet, mest for ungdommens egen del. Her må man oftest velge: MYE (overveldende mye) "historisk sightsseeing" eller badeliv. Eller mye (litt slitsom) lokal reising.

Egypt kjenner jeg mindre til, men har helt klart oppfattet det slik at det er tåpelig å reise som enslig kvinne (med eller uten barn, men særlig med) hit. Verre enn Marokko.. Litt av dette vil du nok også oppleve i Thailand, om du skal lengre enn til badestranda. Husk at likestilling er et EUROPEISK fenomen :) Og litt amerikansk. Derimot er det ingen problemer å reise som enslig kvinne med to barn i det østlige Europa. Særlig i Polen, Romania (litt ute på landsbygda her), Baltikum og Russland.

Ellers har jeg hatt USA i tankene, men mener dette ikke gir tilstrekkelig valuta for pengene med et budsjettt på 40000-50000 inkl lommepenger. Det vil være mulig å reise, men da blir det å reise på høyeste sparebluss, kanskje litt kort tid (10-12 dager) også. Føler rett og slett at dette ikke gir nok "value for money" i ditt tilfelle, HI!

Et land du ellers skal vurdere, om du vil ofre sol og varme aldeles er faktisk Island. Dette er et kult land for ungdom (Reykjavik er vel en av de aller sprekeste hovedstedene i Europa) og det er pt relativt billig pga finanskrisen, som jo har rammet knallhardt på Island. Kan gjerne gi et godt reiseforslag hit, men må altså først vite at "sol og varme" er ofret, for HER har ikke reisemålet mye å by :)

Irland er også et land jeg ville vurdert om du mener å tackle venstrekjøring framdeles. Men heller ikke her får du særlig mye sol og varme. Ungarn er også et land jeg kunne tenkt meg å anbefale, men dette blir mer slitsomt enn Polen, og jeg tror ikke ungdommen vil trives fullt så godt her, dette er litt mer "traust" land som ikke i samme grad tiltaler en ungdom. For så vidt litt det samme som Sør-Polen, som ellers har mye å by på. Men altså både litt mer krevende å reise og litt mindre tiltalende for en ungdom.

Synes ellers du opptrer på en fornuftig måte i forhold til tenåringen, men det er ofte greitt å presse LITT. Tenåringer har ofte verre for å komme ut av vanetenkning enn de som er litt eldre. Utrolig nok!

Til slutt, til ditt praktiske spørsmål: Pakker selv i koffert ved et slikt opplegg, om du velger det ene eller det andre mener jeg har liten og ingen betydning, så lenge du er innstilt på å bruke taxi mellom jernbane og hotell. Satser du på å gå her blir jo sekk opplagt mest praktisk. Men ser ingen grunn for ikke å ta taxi i slike tilfeller.

Gi meg gjerne en tilbakemelding på hvilke land du vil jeg skal fokusere på videre, HI!

Skrevet

Orlando, og alle fornøyelsesparkene der.

Skrevet

Jeg elsker disney og alt som hører med der. Ikke er det så dyrt heller. Du kan glatt få tur retur til 5000 kroner stykk, inngang i parker en uke 2000 pr. pers. 1400 for leiebil og hotell til 5000 kroner for en uke (hvis dere deler rom=

Skrevet

JEG fikk lyst å reise til polen, det gjorde samboer også :))))))

Takk for tipset...om det så ikke var ment for oss ;)

Skrevet

Helt enig! Om du unngår høysesong. Uheldigvis sa HI at ferien ble "til sommeren". Altså i TOPP høysesong :(

Da kan nok heller regne med flybilletter til minst 24000-25000 for disse tre, parkinngang på rundt 8000 for 5-6 dager, ca 4000 kr for leiebil (om du har tenkt å ha noe større enn en Nissan Micra) og minst 10000 for en ukes hotellopphold ved et enkelt hotell. Da var vi oppe i minst 45000 for EN uke. Så så kommer både mat og andre fornøyelser enn Disneyland i tillegg..... Ved amerikanske hoteller er jo ikke engang frokost inklurdert. Bare der går det lett 1500 kr for 3 personer i en uke.

Det er MULIG å ta en tur hit under kr 50000, men det blir ikke akkurat noen fornøyelig tur i mine øyne. Og EN uke var jo også litt kortere enn hva HI så for seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...