Gå til innhold

bruk av ammeskjold

Anbefalte innlegg

Skrevet

min lille vil ikke ta puppen for alt i verden, og har derfor endt opp med å måtte bruke ammeskjold.Snuppen er nå 8 uker, jeg har flere ganger prøvd uten skjold, men det nytter ikke. Han virrer rundt og blir illsint. Er redd jeg må fortsette med skjold hele ammeperioden. Noen som har erfaringer, evnt tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann :)

Jeg har erfaring med ammeskjold fordi min gutt som nå er 10 uker hadde akkurat samme problem. Fra dag 1 ville han ikke ta pupp,så jeg begynte med pumping for så å gi melken på flaske. Dette fortsatte vel en uke eller to før jeg fant ut at jeg kunne prøve ammeskjold. Det funka veldig bra for oss, men helsesøster var skeptisk fordi det som oftest kunne redusere melkeproduksjonen,noe vi også fikk oppleve da lillegutt kun hadde lagt på seg 70 gram i løpet av 9 dager. Jeg ble skikkelig bekymra og lei meg, men fikk beskjed av helsesøstera om å pumpe meg en eller to ganger daglig for å opprettholde produksjonen. Dette funka veldig bra,selv om det var litt stress. Prøvde innimellom å amme uten skjold, men som oftest endte jeg opp med samme reaksjon som du opplever med din gutt. Dette fortsatte helt til han nesten var 9 uker, da han plutselig en dag tok puppen uten problem. Vet ikke helt hva som gjorde at han plutselig "forandra mening", men tror kanskje det har med at han har vokst og blitt sterkere og mer våken. Som nyfødt var han veldig liten og sløv og sov masse. Så mitt råd til deg må være å ikke gi opp. Prøv innimellom uten skjold, og hvis det ikke går så er det jo ikke noen skam å bruke skjold. Bare følg litt med på vekta hans at han legger greit på seg :)

Lykke til :)

Skrevet

Å pumpe seg for å opprettholde produksjonen høres veldig fornuftig ut.

Men det finnes også de som bruker skjold under hele ammeperioden uten problem. Venninna mi gjorde det (brukte sånn ammeskjold som ser ut som en tåteflaske-tupp) og jenta hennes klarte faktisk å tømme brystene og spiste seg mett og god. Vokste fint. Aldri noen ammeproblemer. Ammet til hun var over året! Men nå tror jeg dette er et unntakk snarere enn regelen. De fleste opplever vel det sånn som henne over her.

Uansett - lykke til! Håper du får han til å ta puppen uten skjold:)

Skrevet

jeg bruker skjold og min sønn på 5 uker ligger på seg 300 gram i uken, så vil si de funker fint for oss...

han tok pupp i begynnelsen, men pluteslig ville han ikke mer å vi måtte begynne med flaske...

siden de fikk jeg råd om skjoldene og de er mye lettere en flaskene. hvertfall så så lenge han ligger på seg og er fornøyd vil jeg fortsette med skjold...

(min sønn reagerer på samme måte som deres, når jeg kommer med pupp uten skjold..)

Skrevet

det var godt å høre at flere opplever dette, setter stor pris på å høre erfaringene deres. Tusen takk :-)

skal fortsette å prøve uten skjold innimellom, for å se om han plutselig ombestemmer seg. men det virker som han legger på seg bra, så hvis jeg må fortsette med skjoldene er det ikke krise. Det viktigste er at han får i seg mat.

Skrevet

Jeg har tvillinger, og kunne ikke amme i begynnelsen, så måtte pumpe og gi flaske. Hadde ikke nok til begge med en gang, så ble 50/50 mm og mme de første ukene.

Da jeg hørte om ammeskjold gikk jeg over til dette, og fikk etterhvert til å dobbeltamme. Tror ikke skjoldene hadde noen negativ innvirkning på melkeproduksjonen. Dessuten så var jeg så utrolig lei av å måtte pumpe hver 3 time 24-7. Barna la fint på seg, og begge fikk jo hele tiden mm og ikke mme, og slapp alle disse flaskene.

Prøvde innimellom å amme uten, men det var vondt, og de sugde feil eller klarte det ikke. (skal nevnes at de var 2,2 kg ved fødsel, og hadde lite utviklet sugerefleks).

Etterhvert som barna la på seg og ble større, klarte jeg å enkeltamme uten skjold, men fortsatte pga dobbeltamming var bedre med skjold enn uten. Da jeg sluttet å dobbeltamme og gikk over til enkeltamming, ammet jeg uten skjold. Da var de vel kanskje 3 mnd (?)

Har nesten fullammet frem til nå. Barna er snart 7 mnd, og har akkurat begynt å gi litt grøt, og har ikke tenkt å slutte å amme enda.

Lykke til!

Skrevet

Jeg plundret masse med amming.. Sønnen min ville ikke ta tak, til tross for mye og iherdig prøving fra jordmødre og barnepleiere på sykehuset. Etter flere dager ga de opp og lot meg prøve skjold, og da fikk han i seg mat for første gang siden han blei født. Jeg ble sendt hjem med beskjed om å prøve å avvenne så snart som mulig – men det syns jeg var lettere sagt enn gjort! Leste blant annet hos ammehjelpen at skjold var ”noe herk” og at det var viktig å slutte snarest – dette bidro til lite annet enn å skape masse stress og dårlig samvittighet for at jeg ikke klarte amming på den ”skikkelige” måten. Etter hvert sluttet jeg å prøve å avvenne, for han blei kjempesint og frustrert hver gang jeg prøvde – og dessuten fungerte amminga fint med skjold. Han la på seg i massevis og jeg overproduserte melk. Etter fire måneder prøvde jeg for moro skyld uten, og plutselig gikk det mye bedre. Tok ikke lang tid før han kun ville amme uten skjoldet på. I ettertid skulle jeg ønske at jeg ikke hadde stresset så fælt med det - og i alle fall ikke følt meg som en ”annenrangs” ammer. Hadde det ikke vært for skjoldet tviler jeg på at jeg hadde fått til amming overhodet! Jeg fullammet for øvrig i 6 mnd og ammet fram til han var 10 mnd – da ville han plutselig ikke ha mer.

Skrevet

Jeg ammet min første med sjold i 13 mnd uten noe problem.

Hadde ingen virkning på produksjonen min da. Jeg har for små brystvorter slik at det ikke er noe og ta tak i og har derfor ikke så stort valg.

Bruker derfor sjold denne gangen også, nå sliter jeg litt med og få opp produksjonen ordentlig, men lille er bare 2 uker så må gi det litt mer tid. Håper det går seg til.. :)

Jeg må bare si at jeg ikke synes det var noe problem og bruke sjold sist. Eneste er at man må koke litt ekstra og huske og ha det med seg når man skal ut.

Skrevet

Hva slags skjold bruker dere og hvor er det kjøpt??

Kjøpte en type men de var så store så babyen klarte ikke gape over dem en gang..

Skrevet

Jeg bruker Medela sine i str Large (da kommer melka fort nok til snuppa mi, prøvde Avent sine, men det endte bare opp i vilt sinne ettersom melka ikke kom raskt nok). Medela har forskjellige str på sine skjold.

Skrevet

jeg bruker også medela sine, i str small. Kjøpte det på apoteket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...