Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg ang permisjons penger ved to tette??

annemarg81

Anbefalte innlegg

Jeg har ei på 6 mnd og har funnet ut at jeg er gravid igjen, det vil bli ca 15 mnd mellom dem. Jeg rekker jo ikke 6 mnd jobb i mellom permisjonene. Får jeg da bare 80 % av det jeg nå får i permisjons penger? Det blir jo bare 60 % av lønna det. Må vel være noen andre regler da???

Fortsetter under...

Det er kun dersom man ikke kommer seg ut i jobb mellom permisjonene at denne 80% av 80% regelen kan gjelde - du kommer deg jo ut i jobb et par mnd og da får du nytt opptjeningsgrunnlag og kan få foreldrepenger ut fra 100% lønn (om det er det du jobber til vanlig da..)

Å, så flott. Tusen takk for svaret. Så om jeg bare klarer å jobbe en mnd, så går det greit og får 80 % av lønna mi....

Hadde bekkenløsning i de to andre svangerskapene, så jeg blir vel den uheldige vinner av det igjen. Så jeg vet ikke hvor lenge jeg klarer å jobbe, men da må jeg jo bare bite tennene sammen og klare en stund ihvertfall.

Du trenger ikke holde så lenge, foreldrepenger tjenes opp både av sykepenger, svangerskapspenger og tidligere foreldrepenger. Må passe på å jobbe en full hel måned så du har rett på sykepenger og har minst en hel månedslønn utbetalt. Da beregnes ny foreldrepengeperiode av denne lønnen. Men misunner deg ikke to barn pluss en ny graviditet så tett :) Lykke til!

Så da er det egentlig bare de 16 dagene jeg må jobbe for å få krav på sykepenger fra arbeidsgiver. De utbetaler forresten lønn når jeg er sykmeldt, men ikke permisjon. Kan jo ta en tlf til nav også, så er jeg helt sikker.

Kan ikke akkurat si jeg gleder meg til å jobbe på slutten av svangerskapet, for det har jeg ikke gjort før, men det er jo verdt å prøve for pengenes skyld. Har jo uansett barnehage plass for den minste fra januar.

Skal prøve å få ultralyd nå, for jeg vet ærligtalt ikke hvor langt jeg er på vei. Har ikke hatt regelmessig mens siden fødselen, og testen jeg tok var positiv under 3 uker fra siste mens. Så jeg vet ikke om det var mens jeg hadde eller blødning i forbindelse med svangerskap.... For et styr å bli gravid før alt er normalt igjen!

Annonse

Hei.

Jeg sitter nå og ruger siste innspurt på nr 2, her blir det 15,5 mnd mellom så dette kan jeg litt om nå :)

For å få foreldrepenger må du ha inntekt i 6 av siste 10 mnd, tidligere permisjonspenger teller, så den biten har du jo i orden. Du vil altså få foreldrepenger!

Jeg sjekket i det bredeste hvor lenge jeg måtte jobbe mellom permisjonene for å få opptjening av 100% lønn igjen (hadde 80% under første permisjon som deg). Nav var ikke behjelpelige, siden det ikke står noe om lengde i loven ville de ikke svare meg (fine greier...). Som de sa, det er arbeidsgiver som melder inn lønnen min, og da etterprøver de ikke det.

Så da kontaktet jeg personal- og lønnsavdeling hos arbeidsgiver. De sjekket dette nøye, og kom frem til at siden det kun står i loven at man "må ha tiltrådt stillingen igjen" så holdt det i realiteten at jeg kun jobbet 1 dag... Ikke noe krav til at man må ha jobbet i 4 uker, ha en full månedslønn eller andre formeninger noen har.

Så i mitt tilfelle så tok jeg ut 2 mnd ulønnet perm etter første perm var ferdig (pga mangel på barnehage), avviklet ferien min og jobbet i 3 uker (veldig tilrettelagt dog, er jo stor som et fjell...). Nå har jeg startet ny permisjon, og sitter som sagt og ruger inn siste innspurt :)

Nå utbetaler min arbeidsgiver lønn under permisjon også, men vil tro at disse reglene gjelder for alle!

Lykke til med to tette :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...