Gå til innhold

Middag til 12 personer - tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til helgen skal jeg ha en samling venner på besøk og ønsker å servere noe godt, men enkelt. Jeg har tenkt middag med enkel dessert, men hva kan jeg servere? Kom med dine beste tips.

Skrevet

...og vil nødig stå hele lørdagen på kjøkkenet for å fikse mat heller.

Skrevet

Jeg sitter og funderer på det samme. Skal ha ca 12 til uformell middag på søndag...

Jeg har et par kalkunbryst i fryseren (kalkunbryst er på 2 kilo eller noe) Vuderer å steke disse dagen før (de gjør seg jo selv) og lage waldorfsalat til..... litt usikker på poteter, men kanskje varme potetbåter (synes det blir litt merkelig med walforfsalat og potetsalat samtidig..) Litt jobb med kutting til waldorfsalat, ellers gjør egentlig maten seg selv...

Til dessert is og eplekake -eller kanskje is og bringebær (er jo så mye bringebær nå)

Alternativ til kalkunbryst er f.eks sommerskinke eller roastbeef...

Skrevet

Kjøttsuppe og poteter med løksaus. Kjøttsuppa skal purte i noen timer,men du kan godt lage den dagen før:)

Og is med ferske bær er jo alltid en slager til dessert:)

Skrevet

en slager er helstekt indrefilet med gratinerte poteter, brokkoli,asparges, stekt tomat og peppersaus.. er nydeligt.. også kan du lage både poteter og saus dagen før=) dessert så kan du lage brownies( den kan du lage noen dager i forveien også varmer du den rett før du serverer med is og bringebær saus...

Skrevet

Jeg ville rett og slett servert en mexicansk mix.... Enkelt, godt og deilig!

Sist jeg hadde mange til middag så lagde jeg en god salat med fetaost, agurk,rødløk,isberg,tomat,paprika og mais....

Og serverte burritos,soft tacos og gratinerte nachos til...

Lag mye tacofyll med kjøttdeig,mais,paprika og løk,samt chunky salsa, legg det inni tortillas,- 1-2 dæsjer med rømme og litt revet ost i, lukk dem i tacolommer og legg med sømmen ned i en langpanne.... Strø masse revet ost over og stek i ovnen i ca 10-15 min (til gyldne) på 200grader...

Så bruker du resten av taco-fyllet som ble til overs fra burritoene til fyllet på soft tacoene. Her bare setter du rømme og ost fram sammen med salaten, samt varmede tortillas... Kjøp nachos og ta en liten teskje fyll på hver chips med en liten klype revet ost på topp og sett inn i ovnen etter at burritoene er ferdige. Gir deilige nachos-kanapeer.

Kan evt sette fram noen mini-tacotubs i tillegg til tortillaene også.

Et måltid som er fort å lage, og som gir en uformell og mumsete stemning ;P

Skrevet

Når jeg har lagd middag til så mange har jeg enten hatt en buffé (gjestene har gjerne hatt med en ting hver som vi har avtalt på forhånd, så det ikke blir så mye som jeg må lage) eller lagd en god gryterett. Chili con carne pleier å falle i smak, servert med ris, salat, varme rundstykker og en skål revet ost til de som vil ha det over. Bruk gjerne kyllingkjøttdeig i steden for vanlig. Jeg synes det er bedre. Du finner mange oppskrifter hvis du googler "chili con carne", men i all hovedsak skal du brune kjøttdeig, ha oppi ulike grønnsaker (løk, gulrøtter, squash osv), helle over hakkede tomater, tomatpuré og kanskje litt buljong og krydre med salt og pepper, og selvfølgelig chili:-)

Skrevet

Enkel kyllingfilee-rett som jeg syns er knallgod! Det er bare å putte inn fetaost og tørka tomater inn i fileene oppi ildfast form...Gjerne sånn fetaost på glass. For bruk gjerne oljen oppi med krydderet for å gi smak. Itillegg salt og pepper. Så skal du ha matfløte oppi formen, så skal de kyllingfilleene inn i ovnen ca en halv time. Gjerne 3dl fløte eller mer i hver form. Dette blir en god saus. Dette kan du jo ordne opp på forhånd, sleng det inn i ovnen når det nærmer seg. Ris og salat til... Enkelt og godt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...