Gruffalo:-) Skrevet 10. august 2009 #1 Skrevet 10. august 2009 Hva er forskjellen på disse utdannelsene, og hvordan er sjansene for å få job i de ulike yrkene egentlig? Håper noen gidder å svare:-)
Gjest Skrevet 10. august 2009 #2 Skrevet 10. august 2009 jeg hade ikke vært i tvil; førskolelærer. Flere muligheter, større sjanse for å være med på å påvirke- Mer ansvar. bedre lønn. Men jobb i skolen kan du undervise opp til 4.klasse. Barne og ungdomsarbeider blir ofte plassert som assistenter for elever som trenegr ekstra hjelp (spennende det også, men med førskolelærerutdanningen kan du gjøre begge deler..) I skolene r det vanskelig å få 100 prosent jobb i som barne og ung.arb deersom du ikke jobber på SFO før og/eller etter arbeidstid og i ferier. Som førskolelærer i skolen følger du årshjulet...
Strawberrywine Skrevet 10. august 2009 #3 Skrevet 10. august 2009 barn og ungdom er 1 år på helse og sosial linja, 1 år på barn og ungdom linja. 2 år i praksis (1år skole, 1år barnehage) Da kan du jobbe som "assistent" i skole og SFO eller som "assistent" i barnehage. litt mer lønn har du enn assistentene. aner ikke hvordan jobb mulighetene er etter utdannelse. Førskolelærer: 3år på høyskole/universitet - kan jobbe som pedleder/styrer/ førskolelærer i barnehage - kan være leder på SFO - Undervise opp til 4trinn du får også mer lønn som førskolelærer enn en barnog ungdomsmedarbeider får.. førskolelærerer er det stor mangel på, og lett å få jobb etterpå sies det.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 10. august 2009 #4 Skrevet 10. august 2009 Du kan ikke undervise opp til fjerde klasse som førskolelærer, vel? Må du ikke ha et års videretutdanning da? Dessuten er vel egentlig begge disse utdanningene mer spisset inn mot barnehagen, så jeg forstår ikke helt hvorfor du bare nevner skolen. (Dette var til Kjipe-Laila, altså) HI: Barne- og ungdomsarbeider er en videregående utdanning, først to år på skole, så to år i lære. Du får et fagbrev. Jeg vil tro det er veldig greit å få seg jobb. Førskolelærer er høyere utdanning som krever studiekompetanse + 3 år. Tipper det er greit å få jobb der også.
Pippilotta med 2 blå! Skrevet 10. august 2009 #5 Skrevet 10. august 2009 For å jobbe opp til fjerde klasse må du ha 6-10-årsped i tillegg til førskolelærerutdanningen. Det sies at det er lett å få seg jobb som førskolelærer, men det kommer veldig an på hvor i landet du bor. Her i trondheim er det i alle fall mer enn nok førskolelærere og mange om jobbene! (er førskolelærer selv....)
Gjest Skrevet 10. august 2009 #6 Skrevet 10. august 2009 ja, man må selvsagt ha det ved siden av. heter vel GSM nå? men uansett, ville heller hatt den muligheten at man kan -om man vil inn i skolen- undervise også. For jeg vet at det rmange førskolelærere som etterhvert kommer inn i skolen:-) Uansett er det fint å kunne veksle. Det kan man selvsagt som barne og ungdomsarbeder også... OM HI bor i nærheten av Larvik, ville jeg tittet på den nye lærerutdanningen de har for barneskolen...Flott opplegg, der man har 35 prosent stilling som trainee i kommunen og dermed får lønn de første to årene:-) Mulig andre byer kommer etter etterhvert, men Larvik startet dette pilotforsøket i fjor:-)
Gjest Skrevet 10. august 2009 #8 Skrevet 10. august 2009 hehe, så liksom at noe manglet:-) Var innom de ulike variantene, men var siiikker på at det kun var 3 bokstaver tænk ju
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå