Gå til innhold

Hodeleie/seteleie, hvordan kjenne hva som er hode/rumpe:-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lurt litt på dette, for gutten i magen er svært aktiv enda(uke 32), han flytter seg mye rundt enda, og det har virket som han ligger mest i sideleie. Lette litt på nettet, og fant en fin "oppskrift" på hvordan kjenne hva som er hode og hva som er rumpe:-)

Jeg har kjent noe som kunne være hode eller rumpe mellom navelen og opp mot ribbeina. Det var ei som skrev at om du dytter litt på hver side av hode/rumpa vil det hvis det er hodet være lett bevegelig med lite eller ingen motstand, det vil liksom "flyte" litt. Mend det hvis det er rumpa så vil fosteret ofte gi litt motstand, og gjerne dytte i mot eller sparke i fra. Hvis h*n ikke sover da. Jeg prøvde dette, og jammen dyttet han ikke ifra gang på gang. Det ble lettere å kjenne at det faktisk var rumpa og beina som jeg kjente:-) Han sparker aller mest mot høyre side og oppover, og det stemmer med hvis jeg dytter lett mot rumpa fra venstre. Beina skyter ut andre veien og jeg kan kjenne han "skyter" rygg:-) Godt å få sånn kontakt! Skikkelig artig;-)

Skrevet

Hmm jeg føler en kul rett under navlen på en måte, om det er rumpa eller hodet er jeg usikker på. Er ingen kul høyt oppe på magen akkurat nå, mere midt på. I tillegg kjenner jeg noe jeg tror er hender på høyre side av mage, også midt på. Ingenting er helt oppe, om du skjønner ? Hva tror du ?

Skrevet

Jordmor hadde store vansker med å finne ut om det var hodet eller setet som hadde kilt seg godt ned i bekkenet mitt. Hun tok faktisk ultralyd for å være helt sikker. Heldigvis var det hodet som vendte ned... Poenget mitt er at det nok ikke er så lett for oss ufaglærte å finne en enkel måte å finne ut dette på.

Skrevet

jeg kjente veldig godt når han la seg med hodet ned.fra å bli sparket i blæra, til å kjenne et mere konstant press...kjenner tydelig hvilken side kroppen ligger på, og hvor bena er.også lett å kjenne når han hikker;-)

men jeg har blitt fortalt av legen at det ikke er like lett å kjenne hos alle..kommer an på mengde fostervann osv...jeg er nok en av de hvor man nesten ser babyen gjennom mageskinnet;-/ (plagsomt når han beveger seg, da..)

Skrevet

Jeg hadde seteleie med nr 2. På slutten av svangerskapet var babyen i seteleie mye mer rolig, kjente mye mindre spark og bevegelser enn jeg gjorde med nr 1 og denne gangen (kan være tilfeldig...). Dessuten var magen mye høyere de siste ukene, hodet pressa meg veldig under ribbeina. Måtte liksom "stekke" ryggen hele tiden for at det ikke skulle være så ubehagelig. Det er helt annerledels denne gangen når hodet er i bekkenet. Jeg kunne og dytte hodet litt ned, liksom som en liten ball som kom opp igjen etter en liten stund. Går ikke an å dytte rumpa på samme måte. Kunne ikke kjenne beina slik som jeg gjør nå (beina kjenner jeg nå ut på sidene.)

Skrevet

Når jeg kjenner hikkingen hennes best nederst i magen, mot skambenet. Tror dere hun ligger med hodet ned da, eller er det mest sannsynlig omvendt tror dere...? =)

Skal ikke til jordmor på en stund nå, og hadde vært moro å kunne følge med på hvilket leie hun har. Jeg kjenner bevegelser og spark overalt..

Skrevet

Jeg kjenner også hikkingen veldig godt bare helt nederst i bekkenet. Har også lurt på om dette betyr at hodet er ned :)

Skrevet

Så moro :) Hun har forsåvidt ligget med hodet ned hele svangerskapet hittil, men jeg har ikke kjent hikking før ganske nylig. Spent på om hun har snudd seg da? :co

Noen som vet når de ikke snur seg lenger? Det fins kanskje ikke noen grense...?

Skrevet

hikking nede kan nok tyde på hode nede ja! Det er det til meg iallefall (nede til venstre). I tillegg kjenner jeg av og til noen kraftige spark opp mot mot høyre side på ribbena. så der ligger nok bena :)

Skrevet

Det er ikke så lett å kjenne nei:-) Men jeg kjenner det bedre nå når jeg har fått så mange tips! Takk:-) Dytter jeg på rumpa så sparker han masse ut mot høyre side og opp mot ribbeinet. Kjenner også hikkingen best nederst til venstre i magen. Når jeg tenker over det så ser jeg at sist jeg var til kontrol lå han med sete ned(vet det for han hadde ul), og da var det mye med ubehagelig press mot blæren, kjenner ingen spark mot den nå som jeg gjorde da. Her legger vi sammen to pluss to og håper at det betyr at han ligger med hodet ned;-)

Skrevet

Jeg kjenner i og for seg mest spark mot høyre under ribbein :) Der har jeg også hatt et sånt "ømt punkt" som kommer og går. Kommer sikkert av at hun sparker mye. Hehe, så komisk at den ligger og skyter rygg og graver seg inn med rumpa si :D Søøte babyen

Moro og dytte og få spark tilbake :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...