Gå til innhold

Holder på å bygge større kjøkken. Lurer derfor på

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva har dere på kjøkkenet av praktiske løsninger som dere er fornøyd eller misfornøyd med.

Jeg har bestemt jeg skal ha en hvit hylle på kjøkkenet, i denne skal jeg ha kokebøker, som nå står i stua, eller slengt inni et kjøkkenskap mellom boller og desilitermål. Jeg skal også ha slike sorte store kurver i hylla, har vært på forskjellige møbel butikker å sett på hva som er fint.

Vi har også kjøpt 4 slike bokser som skal være sukker, ris ol i. Disse skal være i hylla.

Ellers skal vi ha innebygde hvitevarer. Resten har vi fått forslag på, men ingenting er bestemt.

Altså praktiske løsninger, inni skuffer og skap eller som en del av innredningen.

Skrevet

Hadde ikke ville hatt åpne hyller på kjøkkenet, pga steikos osv. Dritt å tørke av. Ellers ser jeg for meg masse kolonialskuffer:) Innebygd ja, og komfyren litt i høyden.

Skrevet

Synes vi har et MEGET praktisk kjøkken nå etter ombyggingen for knapt to år siden.

Kjøkkenet vårt er lite, et arbeidskjøkken på 7 1/2 - 8 kvm. Her har jeg rikelig med både benke- og skapplass. For å ta en beskrivelse av innredningen:

Rommet er ca 3,5 m i retninger N-S og ca 2,4 m i retning Ø-V, med enn innskjæring på ca 50 x 60 cm i hjørnet i NØ (vaskesjakt fra badet). Dør til spisestue midt på veggen i S (denne er KUN lukket når det "går ei kule varmt" på kjøkkenet, ellers står den vidåpen), dør til gang midt på veggen i V. Vindu midt på veggen i N, i tilllegg et smalt (40 cm) vindu over arbeidsbenk i Ø. Hovedkjøkkenbenken ligger mot Ø, denne er til sammen 3 m (inkl gulvstående komfyr, altså 2,4 m benkeplate). Denne inneholder, regnet fra S (spisestua): Oppvaskemaskin m/avsettingsplass for service, 60 cm. Vaskekum (vid, men ikke dyp, ønsket ikke det), 60 cm, dobbelt benkeskap m 2 uttrekkbare hyller, 80 cm, komfyr, 60 cm, og gryteskap på 40 cm. Over gryteskapet er nedkast i vaskeluka, altså kort vei til vaskerommet for skitne kluter og håndklær :) Grytelokk hengende på innsida av gryteskapet, litt kortere hyller enn full skapdybde her. Og lang list på veggen over arbeidssskapet, med plass til å henge mye redskap lett tilgjengelig. STOR krydderhylle over gryteskapet, med plass til store krydderglass. Godt lys, lyspunkt (halogenpære) under hvert eneste overskap.

Alle skap har takhøye overskap i samme bredde (halv bredde over arbeidsbenken pga vinduet), over komfyren er det stor avtrekkshette i stål. Skapene er i malt furu, fargen heter Magnolia (gulhvit). Hvitevaer i stål, unntatt komfyr (hvit), denne antar vi må skiftes om noen år pga "slit og elde", lever godt med den inntil da. Ingen andre hvitevarer enn microbølgeovnen er innebygd, ikke særlig begeistrert for innebygd vare her. Benkeplaten er i bøk. Veggen mellom over- og underskap er malt med epoxymaling, et HELT vanntett belegg som tåler hva det skal være, mye mer fornøyd med dette enn med fliser, det har jeg prøvd før. Både mer sikkert mot vannsøl og lettere å holde rent. Ellers er jeg svært fornøyd med å ha skapskrog i heltre, ikke sponplate/møbelplate, heltre er mye mer solid i lengden. Er også svært fornøyd med både takhøye skap, skap uten glass (slipper vinduspuss, skjuler rot) og to stikkontakter tilgjengelig på arbeidsbenken, en på hver side av komfyren.

På veggen mot V er kjøkkenbenken todelt. I N har vi to store skap (60 cm hver) med god plass til mer romkrevende kjøkkenutstyr, og i tillegg en stor (dyp) skuff over hvert skap med plass til litt større "skuffeutstyr" som ofte ikke går ned i en standard kjøkkenskuff i en skuffeseksjon. Plata her er i marmoritt (finknust marmor, iblandet noen % lim). Kostbar, men SÅ ypperlig til baking og behandling av kjøtt/fisk i litt større kvanta, kald (lett å kjevle og elte på), glatt.(lett å kjevle og elte på, lett å gjøre ren) og hard (god å arbeide mot). Høye skap over her også, uten glass selvsagt. Innfelt mikrobølgeovn i nederste tredjedel i det ene skapet, praktisk å ha den der du virkelig arbeider. Lufteventil mot nord(!) inni skapet, hjelper til med å holde skapet litt kjølig og luftig, fordel om sommeren. Og stikkontakt lett tilgjengelig på disken. Fast plass til Kenwood-mixer innerst på benken, slipper å flytte denne ut og inn. Hengevekt på veggen, praktisk når du bruker vekta til stadighet. Stor magnetlist for kniver over benken, så er de både på plass og skarpe (brynestål har også sin plass på knivlista, god plass som sagt selv om vi har 7-8 arbeidskniver + saks + brynestål. . Godt lys, to skarpe halogenpærer.

Innredningen i SV består av et kjøleskap lengst mot S, deretter et vanlig 60-skap med ordinær bestikkskuff og benkeplate i bøk. Lett å legge bestikket på plass fra oppvask/oppvaskemaskin og (ikke minst) en ypperlig plass for kokebøker og en gammel PC (her har jeg oppskriftsarkiv, arkiv vedr "gode råd for kjøkkenarbeid", husholdningsregnskap, handlelister (også disse sorteres på PC etter hylle, greit å ha lista utskrevet slik at jeg slipper å gå fram og tilbake i butikken når det skal handles!), liste over matbodens ulike lagre...) når jeg agerer "kjøkkensjef". Helt isolert fra rotet på de andre benkene! (Fin lekseplass også!) Med ikke mindre enn tre hyller (bak lukkede dører, så ingen ser rotet) over, så det er god plass for både PC, penner, kokebøker (systematisk sortert, selvsagt), oppskriftspermer, handlelister.... Og, siden skapet er rett innenfor kjøkkendøra, en ypperlig avlastningsplass for varer som skal i kjøleskapet ved siden av når vi kommer fra handel. Arbeidslampe av "sengelampetype" over dette underskapet, under nederste hylle.

Og, to ting å nevne i forbindelse med vasken. Så høy vannkran at jeg får en vaskebøtte eller den aller største gryta (12 l!) under, så "grunn" vask at bøtta ikke skvalper særlig når den løftes ut av vasken. Og et spesiallaget skjærebrett som kan legges over vasken, med dype riller som skråner innover og med drenshull i midten. Alt blodvann går rett i vasken av seg selv når kjøtt/fisk behandles. Behandler man 15-20 kg kjøtt/fisk kan det jo ellers bli en del blodvann å tørke opp...

Kan i grunnen nå, etter vel 1 1/2 års bruk ikke se noe jeg ville hatt annerledes.Måtte i tilfelle være sluk i gulvet slik at dette kunne SPYLES etter et hard arbeidsøkt, samt trapp fra kjøkkenet til matboden...

Oppbevarer nemlig temmelig lite tørrvarer i matskapet over arbeidsbenken, det er helst slik som trenges som tilbehør mens jeg arbeider ved komfyren og ikke kan gå fra. Andre tørrvarer ligger i matboden, ikke i kjøkkenskapet hos oss. Bortsett fra evt rester i en pose...

Og selvsagt: Ikke noe form for "dill-dall" på benker og vegger, kjøkkenet hos oss er alså et arbeidsrom. Det nærmeste du kommer "dill-dall" er kalender og skriveblokk/penn i snor :)

Skap for langkost/støvsuger/vaskebøtte/vaskemidler er i vindfaget, ikke i kjøkkenet. All vasking/stryking foregår i vaskerom, ingen vaskeklær er innom kjøkkenet uten ved feiltagelse. Dagligbestikket/tallerkenene har vi i spisestua, det er god plass til dem på kjøkkenet også, men har funnet ut at det er vel så praktisk å ha dem i sjenken i spisestua.

Noen ideer du kunne tenke deg å "låne"?

Skrevet

Hylla blir på motsatt vegg som komfyren, i mellom her blir det også en kjøkkenøy med gulvplass på begge sider, ganske god avstand altså, så stekos i hylla er jeg ikke så bekymret for. Tror ikke den hylla blir så høy heller, tenker meg 1 hylle høyere enn kjøkkenbenken.

På det tilbudet vi har fått er det masse kolonialskuffer, det synes jeg var praktisk. komfyren er også i høyden.

Skrevet

Ja, får se om jeg låner noen ideer, stikk kontakter ved benken skal jeg i allefall ha. Nå er de eneste kontaktene vi har på kjøkkenet under kjøkkenbordet. Må derfor alltid stå der når jeg skal bruke miksmastern, brødbakemaskina, kaffetraktern, vaffeljernet ol.

Er det noen som har .eks eget miksmaster skap ol? har vært å sett på dette, og lurer på om vi faktisk har behov for det.

Skrevet

Kolonialskuffene mine er gull verd + matskapet mitt som jeg drar ut (ikke lukker opp om du skjønner).. og porselensvasken min er veldig stor slik at jeg kan ha ei vaskebøtte på hver side og fylle opp :))) kjempefornøyd med dette :) alt fra IKEA..

Skrevet

Vi er kjempefornøgd med IKEA-kjøkkenet vårt, bygd nov 07. Det eg er mest fornøgd med er dei stooore skuffene der eg oppbevarer alt av tørvarer og hermetikk. Der vi budde før var det berre skap under benkeplata, det er SÅ mykje meir praktisk med skuffer. Har ei bakeskuff med IKEA-boksar for fint kveitemjøl, sammalt fin/grov, havregryn, linfrø, solsikkefrø, sukker, salt, heilkorn og så små boksar til vaniljesukker, perlesukker, bakepulver og kakao. Eg elskar den skuffa og det er kjempedeilig å sleppe alle halvfulle papirposar som står rundt omkring. Eit stort pluss med slike boksar er at dei er tette så om det f.eks. skulle komme dyr i den eine boksen, så treng ein ikkje kaste ALT som er i skuffa. Ekkelt å tenke på, men det skjer nok før eller seinare og då er eg sikkert spesielt glad for boksane.

Har også slike boksar til pasta, ris, frukostblanding osv. IKEA har skuffeavdelare som gjer at boksane ikkje rotar seg til. Eg har forresten og ei krydderskuffe rett ved sida av komfyren, veldig deilig å ikkje ha dei "laust" ved komfyren, dei blir så fulle i feitt og griseri då.

Det er to ting eg skulle ønske eg hadde på kjøkkenet. Viss du har sentralstøvsugar er det mulig å få ei luke i sokkelen under skapa, der du kan koste rusk og rask inntil, og så går det rett i støvsugaren. Ei sånn luke vil eg ha... Og så skulle eg ønske eg hadde hatt mulighet for å ha eit høgt skap (gjerne eit uttrekkbart) der eg kunne hatt kost/feiebrett og moppen ståande.

Lykke til med planlegging av nytt kjøkken!

Skrevet

Takk for tips, ja slikt utrekks skap har jeg sett på. Det virker smart;) Har ikke sentralstøvsuger. Bokser er nok lurt ja, skal notere det, har ei tante som for kort tid siden måtte vaske rundt hele skapet/kjøkkenet pga larver i semulegryna.

Moppen har jeg nede på vaskerommet, men i og med at vi lager ny bod også når vi bygger ut tenker jeg det er greit å oppbevare slikt der inne også. Synes ikke det har noe på kjøkkenet å gjøre.

Takk:))

Skrevet

kjempefornøyd med IKEA- kjøkkenet vårt, bygd i sept-08.... Tror jeg har bilder av det i profilen min....:)) med kolinial skuffer....:))

Skrevet

Mine beste kjøkkenløsninger som jeg har vært fornøyd med siden vi gjorde om kjøkkenet for ca 3 år siden:

Store skuffer til kolonialvarer, mye mer praktisk enn skap.

Kjølehjørne!!!!!!! Koster, men du verden for en fantastisk investering.

Rundell i hjørneskap - et must

Skap til taket, ikke ekle fettlag på skapene på kjøkkenet.

og så et par småskuffer til småtteri som ligger rundt - hårstrikker, kulepenner, gulelapper.

Og så byttet vi fra benkeplate i tre til laminat - holder seg mye, mye bedre og lettere å holde i orden.

Skrevet

Store skuffer er med i tilbudet vi har fått.

Kjølehjørne, skulle gjerne hatt det, men det blir det nok ikke.

vi får ikke hjørneskap da samboern har bestemt at vi bare skal ha benker på 1 vegg, pluss kjøkkenøya.

Takhøye skap er et must:))

småskuffer til de tingene du nevner skal jeg ikke ha, de tingene vil jeg nemlig ikke ha på kjøkkenet.

Benkeplate i laminat skal noteres.

Skrevet

Er heilt med på laminatbenkeplate. Heiltre kan nok sjå meir fancy ut, men då må den vedlikehaldast (oljast og ev. pussast ned når den blir hakkete osv). Veldig fornøgd med laminat, det er mykje lettare for at heiltreplate blir stygg. Og så er den dyrare enn laminat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...