Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er hverdagen tilbake i familien, eldste er i bhg, mannen har begynt på jobb igjen og vi skal tilbake til det normale.

Har hatt 5 uker ferie hvor vi har vært ute og farta hele tiden. Har sovet hjemme kanskje 3 netter.

Lille på 7,5 mnd har derfor ikke fått noen rutiner i det hele tatt. Har blitt rugget i søvn i vogna si både dag og kveld. Nå vil hun selvfølgelig ikke sovne selv. Var ikke et problem før vi vendte henne til denne vugginga.

Vil gjerne "lære" henne å finne søvnen selv nå slik at vi kan få normale kvelder.

Eldste er i seng mellom 19 og 1930, sovner i senga si og sover til 07 neste morgen. Lille er selvfølgelig en helt annen historie. Vi har måtte ta vogna inn i leiligheten og rugge.

Hun spiser 4 måltider med mat om dagen og ammes innimellom. Nattavvenning har vi ikke kommet til enda, men har tenkt til å gjøre det så snart vi har fått noen rutiner på plass.

Det er selvfølgelig tull med dagsovning også. Hun sover gjerne 3 lurer hvor den siste er alt for sen. Sover gjerne fra 1830 til 1915.

Håpet at hun kunne ta natta da, men ikke denne frøkna nei. Våkner opp og er full av liv. Leker og koser seg til langt på natt (ca 2130).

Noen som har noen råd og tips om hvordan jeg kan angripe dette?

Hva skal jeg gjøre for å få henne inn i noen rutiner?

Jeg har ikke dårlig tid, tenkte å begynne i det små med å regulere duppene hennes. Samtidig som jeg sliter optimalt med at hun kun sovner i vogna i bevegelse.

Dette ble veldig langt, men jeg setter pris på alle som tar seg tid til å lese gjennom og komme med sine tanker.

Tusen takk;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter!

Jeg har begynt å forsøke å lære lillegutt (4 mnd) å sovne selv og status nå er at han på kvelden stort sett sovner uten byssing/pupp, men ligger lenge og spreller (0,5 timer ofte) og må strykes på magen og eller kinnet for å sovne når han begynner å sutre. På dagen sover han i vogna og da må han fortsatt rugges og det tar lang tid der også. Han er kjempetrøtt, men må likevel sprelle og leke med tærne sine en gooood stund før han kan sove. Er jo helt utrolig kjempesøt der han ligger med beina i alle retninger og med et godt grep rundt tærne, men han skulle jo helst sovet, da :-)

Skrevet

Har vel ikke så mange tips... unntatt at, som du sier selv, så er vel den siste duppen litt for sen...

Merker her at hvis han sover lengre enn til 17 på ettermiddagen, så er kvelden "ødelagt" når det gjelder å legge seg i rett tid.

Det er ikke alltid enkelt å holde de i gang heller, men jeg ville ha prøvd å ikke la henne sove lengre enn til 16 på den siste duppen. Da er hun sikkert ganske trøtt kl 19- 19.30.

Vi hadde også utfordringer med at han bare sov når vogna var i bevegelse, så jeg rugget bare til han sovna og satte fra meg vogna. Nå sover han like godt stille som "i fart".

Min er 7mnd.

Skrevet

Tusen takk for svar.

Skal prøve å holde henne opp etter klokka 17. Må nok bare prioritere det. Til nå har jeg latt henne bestemme slik at kvelden blir koselig og "enkel" for storebror også.

Når jeg har prøvd uten vogna ender det med at jeg "rister" senga hennes eller må bære henne i sele til hun sovner.

Vil slippe masse gråt og triste kvelder, men vi kan ikke ha vogna i stua heller.

Kom gjerne med flere tanker.

Skrevet

oida.. ja der var det ikke mye rutiner på lillebabyen nei! Men det fins verre ting enn det :)

Kan jo fortelle litt hvordan vi har det først da. Min lille er 7,5 mnd hun også. Født på julaften. Her tok vi nattavvenninga i ferien.. så nå har hun sovet hele natta i ca 3 uker.

Våkner 07- pupp i senga.

ca 08-08.30 - grøt og tilbys puppen.. men vil da ofte ikk eha noe særlig pupp.

ca 09 til 11 - sover. Sovner selv i vogna si. Må bare gi hun sutten noen ganger, andre ganger sovner hun ned en gang.

Tilbys puppen når hun våkner.

Ca 13.30 - nesten 1 helt middagsglass og tilbys puppen etterpå.

Etter hun har spist sover hun ca 2 timer igjen. så da har klokka blitt 15 - 15.30.Tilbys pupp igjen. Da får hun ikke sove mer før hun skal legge seg klokka 19.

Får full porsjon grøt ca18. og puppen på rommet klokka 19.

Sovner selv i senga si. og sover til ca 06.30 . Må gi sutten noen ganger da.

Det første jeg ville gjort var å regulere dagssøvnen.. Hvor lenge klarer hun å være våken uten å sove? Lille her må iallefall sove til 14.30 hvis hun skal legge seg 19.. hvis det hadde vært at hun ikke lenger enn til 14.. så måtte hun hatt en lur til..

Dropp den siste luren.. og prøv heller å legg henne tidligere..

men kanskje ha den nest siste luren litt senere.. ? Gå en tur da evt.. så hun får iallefall en halv time.. Og kanskje prøv å legg henne 20.30 i første omgang?

Og blir det skrik og hyl når hun legger seg.. så ta opp ned metoden.. til slutt så sovner hun jo.. og litt skrik blir det nok.. men du er jo der :)

tar hun sutten forresten? det også kan jo hjelpe..

Jeg er ikke den beste til å komme med tips.. Men vi har iallefall fått til søvna veldig bra med våre.. så jeg burde jo ha noe å bidra med.. men er så vanskelig når man skal sette seg og skrive ned..

Jeg tror iallefall jeg ville tatt litt flere ting på en gang.. Både legging tidligere og at hun skal sovne selv.. det å bysse og vogge en på 7,5 mnd er jo slitsomt?!

Skrevet

Min er også født på juleaften faktisk! Litt moro.

Synes det er veldig slitsomt med å vogge en så stor baby. Håper det at vi er hjemme i første omgang skal gjøre det litt lettere.

Til nå i dag har hun sovet fra 09 til 1045 også fra 1330 til 1400. Har selvfølgelig vært ute å trillet begge gangene. Fikk flyttet henne over i senga første gang, men ikke andre da hun nok egentlig var sulten.

Nå har hun spist et halvt middagsglass og er nok ganske trøtt. Prøvde å legge henne i senga igjen, men det nytter selvfølgelig ikke!

Skal gjøre oss klare til å hente storebror i bhg nå, så regner med at hun sovner. Da er hun jo også mett slik at det bør være mulig å bære henne sovende over i senga.

Hadde da vært flott om hun kunne sove til 16 eller 1630.

Hun er også litt sær når det kommer til puppen. Nekter å sovne for natten hvis ikke hun har fått kveldspupp, men nekter å ammes dersom hun nylig har spist.

Siden hun spiste middag 1410 tenker jeg å gi grøt 17 eller 1730 for så å amme rundt 19/1930.

Får holde henne oppe med bading og moro fra hun våkner etter kommende dupp.

Pga mannens jobb er jeg alene i kveld da og det blir ofte litt mer kluss når eldste også skal legge seg 19/1930. Han derimot er en knupp å legge.

Tusen takk for råd og tips. Jeg prøver;-)

Kom gjerne med flere innspill.

Skrevet

Min tanke var å snu alt med en gang. Høres kansje dramatisk ut, kansje er det det også, men tenkte at da slipper du så "mange" omveltninger som igjen kan gjøre henne forvirret og revet ut av rutinene. Bestem deg for hvordan DU vil ha det, og jobb mot det sakte men sikkert :) men hadde tatt alle tingene på engang.

Jeg hadde lagt meg sammen med henne jeg. Når det er sovetid og hvis du må ta henne opp, så hold deg på soverommet. Gi henne en bamse som hun kan styre med, mens du later som du sover eller slapper av.

Mini her våknet plutselig kl 05 i sommer, og da lot jeg han ligge i senga og å pludre snu seg osv. I førsten ble han litt forvirra siden han ikke ble tatt opp, men jeg lå ved siden gav han bamsen/kosekluten. Når han begynte å sutre koste jeg han over håret. Det hendte et par ganger jeg tok han opp i senga vår, men uten å prate (å se for da gliser å ler han) så mye. Det er natt og da er det ikke noe sosialt å være våken. Litt over en uke tok det, og den var laaaang, jeg tvilte innimellom på hvem som kom til å vinne... måtte jeg innse at morran var kl 05??? Nå sover han til 07-08 helt plutselig og det har vart 3 uker.

Kansje det er sånn du kan gjøre det på kvelden også?

Skrevet

Gutten min er også født på julaften, artig :)

Sover to lurer i løpet av dagen. Første ved 09 tiden, ca 1 - 1.5 time. Sover deretter 1 - 1.5 time ved 13 tiden. For oss er det viktig at han ikke sover ette16, da blir det sen kveld. I kveld sovnet han ca 1830. Pleier som regel å våkne ved 06 tiden.

Har hatt en del problemer med legging men nå sovner han stort sett av seg selv. Blir ofte lagt i vogna, sovner raskest der + veldig praktisk når vi har en til på 2 år.

Har hatt et par kvelder med gråt før han lærte seg å finne søvnen selv. Er tilstede i rommet, synger og snakker med han til han sovner. Event har døra åpen så han hører oss.

Skrevet

Har nå holdt på i 2 dager;-)

I går våknet hun fra siste dupp kl 14. Det var egentlig ikke meningen at det skulle være siste dupp. Pga dårlig vær ble trilleturen i 15 tiden relativt kort så hun rakk ikke å sove. Løp tur retur bhg bare.

Sta som hun er ville hun selvfølgelig ikke sove uten vogging. Prøvde å legge henne i senga 2 ganger da hun så trøtt ut, men gikk ikke. Fikk kveldsgrøt 1830 og sovnet av utmattelse 1840. Sov faktisk da hele natten. (Ammer enda om natta, så hele natta er et relativt begrep.)

I dag bestemte jeg meg for at vi fortsetter med kun 2 dupper. Siste bør gjerne være litt senere og litt lenger.

Hun sov fra 14 til 1520 og alt gikk supert helt til vi bare måtte kjøre en 5 min tur. Hun sovnet, men våknet da vi kom hjem. Dermed var hun klar for action igjen.

Sovnet nå kl 20 også nå av utmattelse. Kl 20 er bedre enn før, og jeg skal begynne å bli flinkere til å time duppene.

Duppene foblir i vogn da jeg er mye på farta, men nå har hun altså sovnet 2 kvelder uten rugging!

Neste gang min kjære har langfri blir det nattavvenning!

Tusen takk for alle svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...