Gå til innhold

Kan man velge keisersnitt ved seteleie?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kjem heilt an på kva sjukehus du høyrer til. På nokre sjukehus må du ta KS uansett fordi dei ikkje har god nok kompetanse på setefødslar. Andre plassar står du nok litt meir fritt. På mange større sjukehus anbefaler legane sterkt vaginal fødsel så lenge alle kriterier er oppfylte. Vanlege kriterier er bl.a. stort nok bekken og ikkje for stort eller for lite barn. Her er info om korleis ein gjer det på Haukeland.

http://www.helse-bergen.no/avd/kvinneklinikken/reportasjer/setefodsel/

I Kristiansand praktiserer de ikke snuing, anbefaler så langt som mulig vaginal fødsel men "tvinger" ingen selv om de mener keisersnitt i utgangspunktet er mer risikofylt enn vaginal fødsel sålenge alle andre forhold ligger til rette.

Var til jordmor denne uka, er nå i uke 34. Babyen lå i setestilling, så jeg spurte henne om jeg da kunne få keisersnitt på sykehuset, pga at jeg overholde ikke vil føde i setestilling..er redd for komplikasjoner under fødselen. Hun sa at jeg kunne forklare situasjonen på sykehuset, for det var vist jeg som bestemte om jeg ville ha keisersnitt. Men det er mulig det er forskjellig fra sykehus til sykehus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...