Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg jobber nå som helsesek. på et stort legekontor. vikarierer for en som er sykemeldt pga graviditetsplager. hun har store smerter pga bekkenløsning, er redd for svineinfluensa, og har termin i desember. mest sannsynlig kommer hun ikke tilbake sånn med engang.

saken er at rett etter at jeg trådte til ble jeg også gravid. Jeg har derimot ingen plager, og det er lenge til min termin (mars), så jeg håper at jeg vil holde ut lenge. men jeg er jo bare vikar, og lurer da på hva slags rettigheter jeg har med hensyn til engangsstønaden, og penger jeg får mens jeg går hjemme med babyen?

Far til babyen og jeg har hver vår adresse, og han har ikke jobb og går ikke på skole. Han prøver å skaffe seg jobb nå...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140487380-vikar-og-mammapermisjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du klarer å få jobbet minst 6 av de siste 10 mnd før permisjonen begynner (3 uker før termin) kan du søke om foreldrepenger. Da kan du få enten 80% av lønna di i 56 uker eller 100% av lønna di i 46 uker.. Klarer du ikke å tjene opp denne rettigheten får du kun engangsstønaden på 35 000 kr. Man får aldri begge deler. Om du bor alene kan det være at du kvalifiserer til overgangsstønad, er du imidlertid kjæreste med barnefar kan det godt hende du ikke gjør det da far har et forsørgeransvar overfor babyen selv om dere ikke bor sammen. Vil anbefale deg å kontakte nav for å få vite mer om dine muligheter og rettigheter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...