trillelille Skrevet 9. august 2009 #1 Skrevet 9. august 2009 Hadde en diskusjon med ei venninne her, som mente man bare kunne ta bort muggen på smøret og spise resten (forutsatt at smøret ikke hadde gått ut på dato) Men man kan vel ikke det? Syns det hørtes ekkelt ut, men nå har jeg helt noia for mugg da.... Hvordan er det egentlig? Dere kloke damer som vet alt
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 9. august 2009 #2 Skrevet 9. august 2009 dette lærte jeg på helse og sosial. Man kan ikke bare skjære bort mugg for matvarer mugner innenfra og ut. Så hvis du skjærer det bort så er det fortsatt mugg der bare du ser det ikke.
Gjest Sekretøsa Skrevet 9. august 2009 #3 Skrevet 9. august 2009 Det lærte jeg også på helse og sosial, men har fått det slengt i trynet her inne før, at det er heeeeelt feil.. så jeg holder meg på sidelinja MEN, når SMØR har mugna, så er det gammelt... for det tar litt tid før det skjer
Shabby Cheap Chic Skrevet 9. august 2009 #4 Skrevet 9. august 2009 Oi,jeg veit ikke jeg. Men må si jeg aldri har sett muggent smør.. :S
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 9. august 2009 #5 Skrevet 9. august 2009 Jeg har også lært dette på helse og sosial + av en kokk på kjøkkenet jeg jobbet for noen år siden, at når noe er muggent, SKAL det kastes. Da er det ikke nok å fjerne muggen og tro at alt er bra=) Dessuten skal det myyyyyye til før smør mugner! Da er det gått ut på dato for lenge siden=)
Fire småtroll Skrevet 9. august 2009 #6 Skrevet 9. august 2009 Jeg lærte en gang at mugg har "røtter" innover i maten, så selv om du fjerner mugget på overflaten vil fremdeles disse muggtrådene være innover i maten.. Samtidig lærte jeg at det var værre på syltetøy, saft og annen myk mat, der var det masse muggtråder nedover i maten. Mens på hardere mat som f.eks en gulost er det mindre av disse trådene, så det var ikke så ille å skjære vekk muggen der. Husker overhodet ikke hvor jeg har denne lærdommen fra og hvor riktig den der, jeg kaster uansett alltid mat med mugg på. Har aldri hørt om mugg på smør da, vil ikke det blir harskt og smake vondt lenge før det blir muggent?
frinella Skrevet 9. august 2009 #7 Skrevet 9. august 2009 det skal ikke skjæres vekk, muggen sitter langt inni det er "tråder" som går langt innover.. Sikkert bare meg meg muggent smør? det har jeg aldr sett,, sankker dere da om smør smør eller.. Da jeg var liten skjærte man bare vakk muggen på osten, alle vi hat jo levd opp så det er nok ikke så farlig. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2296459.ece
trillelille Skrevet 9. august 2009 Forfatter #9 Skrevet 9. august 2009 Det var det jeg visste! Smøret var usannsynlig ekkelt også! Hun spiste det hun, men jeg holdt meg langt unna.... Var vanlig brelett som ikke gikk ut på dato før om en mnd, så syns det var litt rart.... Og ikke minst ekkelt!
Brillefint - Jadda! Skrevet 9. august 2009 #10 Skrevet 9. august 2009 Hehe... Kaster også muggen mat, men mugg er jo en sopp, det er jo ikke bakterier, så neppe særlig farlig å spise ost som har vært litt muggen etc.
Supermamm Skrevet 9. august 2009 #11 Skrevet 9. august 2009 Enig med de andre her, bare å kaste. Lurer på om jeg har hørt noe om at lett smør blir fortere dårlig enn vanlig smør?
Tommage♀♂ Skrevet 9. august 2009 #12 Skrevet 9. august 2009 http://matportalen.no/artikler/2007/9/hva_gjor_du_med_muggen_mat
Miramor Skrevet 9. august 2009 #13 Skrevet 9. august 2009 Det er de prinsippene i matportalen jeg følger. Jeg bruker hard ost med litt mugg på hvis jeg skjærer muggen bort med god margin. Det samme med harde grønnsaker. Men alt som er mykt i utgangspunktet, kastes hvis det kommer mugg på.
Ranveig R Skrevet 9. august 2009 #14 Skrevet 9. august 2009 Eg har aldri sett smør som er mygla eg. Trur nok det berre skjer om det f.eks. ligg brødsmuler nedi, og så myglar dei. Smør vil bli harskt og smake vondt lenge før det myglar (om det kan mygle i det heile tatt). Eg skjærer vekk viss det er myggel på kvitost og grønsaker, men brød, syltetøy, osv kastar eg. Har "angst" for brødsmuler i smøret, det er vel derfor eg unngår smørmyggel og )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå