sol0709 Skrevet 9. august 2009 #1 Del Skrevet 9. august 2009 Jeg har lest en del av innlegge her på navnedebatten og synes at det som går igjen er at navn som Håkon, Magnus, Synne, Klara, ol , navn som for meg er i katogorien; gamle norske trauste navn; nesten uten unntak får kommentarer som et godt navn, solid og stødig navn osv. Mens de mer nye navna som Lukas, Linea osv. med en gang blir rakt ned på som poppisnavn, passer ikke på en voksen mann osv., alle heter det... Men det er jo langt flere som heter f.eks. Magnus og Håkon-selvfølgelig da bedre spredt på generasjoner. Er det bare noe jeg synes? Er det sånn de fleste tenker? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140485608-holdningen-her-til-gamle-navn-nye-navn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Abracadabra Skrevet 9. august 2009 #2 Del Skrevet 9. august 2009 det er litt vittig, for jeg har litt motsatt inntrykk, jeg synes "alle" liker nyere navn, mens eldre navn ikke blir fullt så godt mottatt. Spørs kanskje hva slags utgangspunkt man har da, hehe! jeg er en av dem som er mer tilhenger av "eldre" navn, og er nok litt mindre glad i dem som er i topp tjue...ikke fordi de ikke er fine navn, for all del, men det er så utrolig mange som får de navnene nå!!! jeg selv måtte bruke etternavns-initial gjennom hele skoletiden (vi var seks stk med samme navn i klassetrinnet), og jeg husker jeg synes det var så nullt... det ble så mye "min K eller din K?" eller lange K, mørke K, etc. - måtte liksom alltid ha noe ekstra på navnet! som du sier så er de eldre navnene langt mer vanlige sånn sett, men det er jo naturlig, de har vært der i hundrevis av år og er mer eller mindre jevnt spredt - mens navn som Emma kom tilbake med et brak for noen år siden og har ligget i topp ti siden, og det finnes nå hundrevis av småpiker som heter det... det ble påpekt i en tråd jeg startet for et par uker siden at man må jo velge det navnet man liker best uavhengig av statistikker, og det kan jeg jo være enig med. men man har jo sine kriterier likevel, og et av mine er at navnet ikke skal være topp tjue....!!! lykke til i navnejakten! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140485608-holdningen-her-til-gamle-navn-nye-navn/#findComment-140485676 Del på andre sider Flere delingsvalg…
(Oktober) Skrevet 9. august 2009 #3 Del Skrevet 9. august 2009 Jeg liker gamle navn, eldre enn de du nevner, og nye navn, men de er fort kjedelige pga. det er så mange andre barn som heter det.. Ellers liker jeg navn som ikke er så veldig vanlige, men som selvfølgelig jeg synes er nydelig:) Spredt på flere generasjoner vil være en fordel, fordi de fleste som ikke velger topp 20 navn vil unngå at barnet havner i samme klasse osv. med flere andre med samme navn. Jeg kommer ikke til å velge topplistenavn selv.. Mitt favorittnavn før, var nettopp Lukas. Det er det ikke lenger, nå når det er blitt så populært. At man velger et "poppisnavn" viser bare at det er mange andre som liker navnet like godt som en selv, og det er jo kjekt:) Men mange andre, hvertfall vi gjengangere her inne som er så navneinteresserte, er lei av de.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140485608-holdningen-her-til-gamle-navn-nye-navn/#findComment-140485774 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå