Gå til innhold

Angst og Venlafaxin/Efexor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bruker Venlafaxin Krka (det samme som Efexor depot) pga angst, dette fungerer strålende. Men vi vurderer nå å få et trredje barn, og etter det jeg forstår kan ikke Venlafaxin brukes under graviditet. Er det noen "der ute" som har byttet til et annet preparat under graviditeten, evt sluttet helt? Hva slags erfaringer har dere med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg brukte Efexor mot angst og depresjon før graviditeten. Trappet ned og sluttet helt da jeg skulle bli gravid. Funket ikke så veldig bra. Fikk tilbake en del angst og depressive symptomer, men klarte å holde det sånn noenlunde i sjakk med akupunktur og full sykemelding.

Ble skikkelig dårlig etter fødselen og startet da opp med Zoloft som er best å bruke under amming. Det fungerer bra, men har fått tilbake en god del bivirkninger som jeg synes er kjipe..

Det er ikke noen absolutt regel at venlafaxin ikke kan brukes under graviditet. Man har bare noe mindre erfaring med dette medikamentet under graviditet enn en del av de andre medikamentene. Det blir sagt at det ikke er nødvendig å skifte hvis mor har god effekt av medikamentet hun står på og det er behov for behandling under graviditet. Så det blir en avveining.

Jeg tror jeg vil bruke antidepressiva ved en evt ny graviditet, for jeg tror ikke barnet har godt av alle stresshormonene fra meg heller. Men selvfølgelig i lavest mulig dose...

Lykke til!

Skrevet

Hei:)

jeg gikk på Venlafaxin under graviditet. Reduserte til 75 mg de første 3 mnd og økte deretter opp til 150 mg. Fikk ikke til amming og legene var uenige om jeg kunne amme med de medisinene, så det endte med at jeg ikke ammet.

Jeg prøver nå å bli gravid med nr 2, og kommer til å bruke medisiner nå også. Vil det jo selvfølgelig ikke, men har jo en sønn å ta meg av så å kutte de ut er ikke noe alternativ for en så lang periode som 9 mnd.

Lykke til, godt å høre vi er flere. Vi kan godt holde litt kontakt her inne innimellom hvis du vil. Jeg kan kalle meg "Anonym 2".

Hilsen "Anonym 2":)

Skrevet

Har ingen erfaringer med akkurat den.

Selv har jeg stått på cipralex - men bruker den ikke nå pga graviditeten. Men det er et slit og jeg orker ikke helt å tenke på at jeg skal gå i mange mnd ennå uten medisiner - så jeg vurderer om jeg bør begynne igjen eller ikke. Vanskelig.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg brukte efexor 150 mg over en periode på 3 år. En stund før jeg ble gravid ønsket jeg å slutte med efexor, fordi jeg følte jeg ikke hadde behov for å bruke det mere. Reduserte dosene i samråd med lege å det gikk stort sett ganske greit, bortsett fra litt bivirkninger som varte maks et par dager. Da jeg ble gravid sluttet jeg helt å det gikk over all forventning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...