Gå til innhold

vi skal få jentekatt,men vet dere hvor ofte de skal ha p pille??

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva koster det,hvordan gir dere det? pakker dere pilla inni pølsepålegg eller noe?

noen gode råd ang hunkatt?

vi har en kastrert hankatt fra før

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke sikker på dette (en gang pr uke?), men anbefaler uansett sterilisering dersom hun ikke skal brukes i avl.P-piller gir økt risiko for kreft hos hunkatter.

Skrevet

Ville uten tvil valgt sterilisering. Det koster litt, men ikke så ille om man kombinerer med chip/vaksinering.

Ring flere dyrleger og hør på pris for pakkeløsninger, prisene kan variere en del.

Tror det er en pille pr uke, men husker ikke helt ;)

Skrevet

Pillen gis en gang i uka, ja, men mange katter blir humørsyke av dette. Dessuten kan de være borte noen dager av gangen, og får dermed ikke pillen til rett tid. Anbefaler definitivt serilisering, ja.

Skrevet

Jeg trudde faktisk ikke det var lov med p piller til katter lenger..

Det er ikke bra for katten og veldig usikkert. Om du ikke vil ha kattunger , så bruk litt penger på å sterilisere katten.

Skrevet

Vil også gå for sterilisering, hadde to hun katter som måtte fjerne alt i underlivet når de var mellom 5-6 år, da hadde de gått på p-piller og det ble en operasjon......og to katter inne i 14 dager med lampeskjerm for at de ikke skulle slikke seg eller hverandre:)

Skrevet

inntil katten er gammel nok/stor nok til at de vil sterilisere så er det mulig å få en injeksjon som varer i tre mnd (tror jeg...er halvannet år siden pus ble sterilisert så husker ikke helt hvor ofte hun måtte få sprøyter før det) men er absolutt verdt investeringen å få sterilisert henne!

Gjest eelis+guttespire
Skrevet

Henger meg på dette med sterilisering! Jeg hadde selv en katt da jeg var yngre, men hun lurte oss til å tro at hun tok p-pillen sin, også tok hun den ikke likevel. Vi brukte å gjemme den inni maten hennes, men hun spiste rundt akkurat der hvor pillen lå, eller hun spydde den opp igjen hvis vi tvang henne. Hun fikk tre kull kattunger før vi fikk henne sterilisert.

Skrevet

Jeg ville heller ikke ha brukt p-pille til katt! Vi gjorde det med katten jeg hadde da jeg var liten, hun fikk katters versjon av brystkreft og døde tilslutt av det (hun ble mer enn 10 år da, men tror ikke dette var noen særlig god opplevelse for henne).

Om du planlegger at hun skal få kattunger senere, ville jeg valgt p-sprøyte, dette gis hver tredje måned hos dyrlege. Ellers valgte vi å sterilisere vår katt. Vi betalte 1200 kroner for det. Prisen på sterilisering varierer veldig fra dyrlege til dyrlege, så kan være verdt å sjekke ut priser først!

Skrevet

Jeg sier meg enig i det de andre anbefaler; sterilisering. P-piller til katter er så kreftfremkallende at jeg stusser over hvorfor det fortsatt praktiseres. Katten har det rett og slett bedre sterilisert, og det er en liten operasjon som går gaske fort.

Skrevet

Vår dyrlege anbefalte at vi steriliserte (så klart!) men at vi ga henne p-piller frem til steriliseringen (husker ikke hvor gammel hun måtte være...) slik at hun slapp å komme i løpetid i det hele tatt (er stressende for katten og kan skje ved 6 mnd alder tror jeg det var).

Vi knekket pillen og blandet den i litt tunfisk, eller så blandet vi den i bittelitt vaniljeis (katten vår ELSKER is...) og selv om vi i ettertid lærte at katter ikke har godt av sjokolade så fant vi ut at vår katt elsker sjokolade så vi blandet pillen i sjokopålegg (ikke mye, selvfølgelig)...

En gang bare holdt jeg fram pillen til henne og hun spiste den...

Jepp! Vi har en sær katt med stor personlighet, er omtrent som en tenåring: liker is, sjokolade, tyggis med peppermyntesmak (kommer helt opp i ansiktet vårt om vi har tyggis eller nypussede tenner) og tobakk... Beste leken er en tom sigarettpakke og mine venner som røyker får selskap av en kjælen pus når de kommer på besøk! :-D

(våtfôr, kylling, skinke og fisk kan vi bare glemme, for det er hun IKKE interessert i...) :-D

Skrevet

Anbefaler å sterilisere ganske fort. Hadde en hunkatt før som fikk kreft i pattene. Dyrlegen sa at det var veldig vanlig hos eldre hunkatter hvis de hadde brukt p- piller før. Min katt ble ikke sterilisert før hun var 5 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...