Gå til innhold

Forskjellen på å spise nok, og på å faktisk bli mett og fornøyd...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min spiser fra begge brystene hver gang, og når han tas av, fordi det er tomt, begynner han alltid å gråte. Han slutter når vi dunker/stryker ham på ryggen for å få ham til å stoppe, og er fornøyd fram til neste gang han viser at han er sulten (som regel etter 3-4 timer). Utdrivningen min er litt treig, så han må derfor også "jobbe" litt for maten.

I kveld bestemte jeg meg for å gi ham en flaske mme etter at han hadde spist av det ene brystet, for å sjekke om han godtok mme. Jeg pumpet det andre (det beste) brystet og fikk ut 75 ml. Da far ga ham flasken virket han helt perpleks over at så mye mat kunne komme så lett, og drakk og drakk og drakk.. Vi stoppet på 115 ml, men han kunne nok ha drukket mer. Etterpå var det ikke et knyst, og han sovnet i sengen sin med en gang (dette er han flink til vanligvis og).

I følge helsesøster får han nok mat, siden han har over 5 våte bleier i døgnet og legger fint på seg, og stort sett virker fornøyd. Men det slo meg nå, forskjellen på å få nok mat, og på å faktisk være mett...

Eller? Ble glad og trist på samme tid. Glad fordi gutten min var god og mett, trist fordi det ikke var min fortjeneste. Burde jeg begynnte å gi ham mme om kvelden? Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn er det vel bare å være baby som får bryst. Skal mors produksjon øke må nødvendigvis den lille være sulten innimellom og suge på tomme pupper. Uansett, hvis han vanligvis sover 3-4 timer i strekk er han nok ikke så voldsomt sulten likevel. Vesla her sover ikke mer enn 1.5 - 2 timer hun, men hun får nok mat hun også :-)

Skrevet

Det er godt å høre! Hører med til historien at spesielt svigerfar gjerne ser litt rart på meg hver gang gutten gråter når jeg tar han av puppen. Han har også flere ganger spurt om gutten får nok melk. Synes det er ubehagelig, og blir usikker.

Skrevet

Det kan jo hende at han gråter når du tar han av puppen fordi han liker nærheten og vil bruke puppen som smokk. Mange som gjør det.

Hvis vekta går opp som den skal og ungen ellers har det bra, så FÅR han nok mat.

Da blir det litt dumt å pøse på med mme, for da vil jo hans etterspørsel etter melk minske, og dermed også din produksjon. Som det nevnes her, er den eneste måten å øke produksjonen på å la ungen die ofte- evt pumpe.

Skrevet

Hvis du klarer å pumpe ut 75ml, så er det ikke usannsynlig at han klarer å få ut minst 115ml for de klarer alltid å tømme puppene bedre når de ammer enn når man pumper, så det er ikke sikkert at han spiste så mye mer enn han pleier.

Skrevet

Takk for veldig oppmuntrende svar alle sammen! Er nok ikke usannsynlig at han bruker puppen som smokk, han slutter å suge når det ikke kommer mer, men slipper ikke taket i puppen likevel.

Skrevet

Hei! Jeg synes ikke du skal være trist! Det er ikke uvanlig at en baby som får flaske spiser mer enn sulten tilsier, siden det er mye enklere å få ut maten fra flaske enn bryst. Og som en annen skriver her, babeyn tømmer brystet mye mer effektivt enn pumpa, så volumet du får ut når du pumper behøver ikke å si noe om hvor mye melk du har. Husk også at mme er mer tungt fordøyelig enn mm, slik at babyen kan virke mer mett og tilfreds etter å ha fått mme. På kvelden er det også vanlig at babyer er mer ivrige på puppen enn resten av dagen, slik at det kan virke som om de er sultne, men egentlig er det mest kosesuging de har behov for.

Gutten din spiser hver 3.-4. time, det er jo ikke ofte, egentlig. Du skriver ikke noe om hvor gammel han er, men jeg antar at han ikke er så veldig mange ukene? Jenta mi er snart 3 mnd, og hun spiser gjerne hver 2. time......og hun sovner nesten aldri i sengen av seg selv, alltid ved puppen eller i vogna i bevegelse! Så jeg synes som sagt du bare skal regne med at gutten din får nok mat. At han legger fint på seg er det sikreste tegnet på at han har det bra!

Ikke bry deg om svigerfar, gutten din koser seg ved puppen, og synes det er skikkelig kjipt å bli fratatt "smokken" sin! Siden han roer seg når dere stryker på ham etter ammingen bør bety at han er fornøyd. Kos deg med ammingen, dropp mme og slapp av :)

Skrevet

Hei.

Gutten min er også akkurat sånn. Og noen ganger kan man bli helt gal av å tenke på om de får nok mat, og om de er fornøyde. Men alt du skriver tilsier jo at han er fornøyd.

- han er blid og fornøyd fram til neste gang han virker sulten. En baby som ikke får nok melk vil ikke virke fornøyd og surve mye. Og han vil iallefall ikke klare å gå 3 - 4 timer mellom hver gang han skal ha mat.

Min gutt er også sånn mange ganger. Og kan surve noe ved puppen og ligger litt urolig og spiser. Han kan også skrike med en gang jeg tar han opp. Ofte er det en rap som trenger å komme opp og så roer han seg. Andre ganger trenger han å skikkelig gulpe, jeg tror noen ganger at han faktisk får for mye melk. For han roer seg etterpå, kan sove opptil 3 timer om gangen. I tillegg er han 4 mnd og går fremdeles opp 250 gram i uka. Jeg tror også at han noen ganger blir grinete fordi han faktisk har litt vondt i magen eller blir for mett.

Bare ta det med ro, nyt at du antakeligvis har nok melk og stress ned. Om noen mnd er ammeperioden over og livet blir annerledes. Selv om dette er mitt tredje barn så synes jeg fortsatt at amming er like krevende og vanskelig, men så lenge man har nok melk så er jo det bedre enn å gi flaske for det kan bli mye arbeid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...