Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min begynner i barnehage snart.

Kan det være en idé å ta en telefon til pedagoisk leder for første dag for å ha bli litt bedre kjent på forhånd, eller baserer dere på at dere får samtale med pedagogisk leder ved innkjøringen?

Jeg har vært hjemme med sønnen min, og ikke vant til å andre passer han unntatt svigerforeldrene mine, og gruer meg til å gå fra han. Tror jeg skal si at jeg ønsker å sitte i et annet rom til å begynne med, slik at jeg ikke er langt unna hvis det skjærer seg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi avtalte en tid med avd.leder noen uker før barnehagestart. Vi fikk omvisning på avdelingen, informasjon om hverdagen i barnehagen og hvordan de tenker, og fikk fortalt litt om lille prinsessa vår.

Du kan jo også ta ham med i helgen og leke ute ved barnehagen. Slik at stedet er litt kjent når han skal begynne der.

Og jeg tror barnehagestart er værre for mor enn barn. Lillejenta her var begeistret for barnehagen fra dag 1, og dag 2 (når man skal si hade' og gå rundt hjørnet) var det energisk vinking og store smil. Snakk med avd.leder om dine tanker så finner dere sikkert en løsning som fungerer for deg. Det viktige er jo at du er trygg på at gutten din har det bra.

Skrevet

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver. Jeg har en gutt på 12 mnd som skal begynne i barnehagen om en uke. Jeg synes han er litt liten, samtidig som jeg ser at han nok kan ha god bruk for å komme blant jevnaldrende og leke. Han elsker det nemlig når vi har besøk av andre barn, eller er på lekeplassen osv. Værst er det nok for mor! Junior har nesten aldri hatt barnepass han heller. Vi har rett og slett ikke så mange å spørre! Besteforeldrene bor 4 timer unna, og venner har egne barn å ta vare på. Jeg trøster meg med at han er en veldig blid, glad og sosial gutt, som ikke er skeptisk for fremmede. Jeg vet at det er en førskolelærer som skal være primærkontakt for sønnen vår, og at det er hun som kommer til å ta imot oss under innkjøringsdagene. Føler meg trygg på at det skal holde. De har jo lang erfaring med å passe barn, så de vet sikkert en del om hvordan håndtere det som evt måtte være litt kinkig i starten. Men en god venninne av meg, som også er førskolelærer sa at det er fint om barna har lært betydningen av "ha det bra" + evt vinke før de kommer i barnehagen. Slik at de er klar over at når man sier "ha det" og vinker, så går mamma/pappa. Da er det lettere for dem å huske at du er gått, slik at de ikke leter etter deg det første kvarteret i allefall. Håper det går bra med innkjøring, og at du føler du får den tiden dere trenger til å bli trygge. Det er like viktig at du er trygg når du leverer fra deg barnet ditt, hvis ikke ser barnet med en gang at det er noe som ikke er som det skal, og din utrygghet smitter over på barnet. Du kan sikkert få være tilgjengelig for barnet ditt (men ute av syne) de første dagene etter innkjøring. Rart hvis de skulle nekte deg det. Lykke til! Vi er mange mammaer med tårer i øynene disse dager ;-)

Skrevet

jeg har tenkt at det er viktig å si Ha det når jeg går, men at han da sannsynlig vil komme etter meg (snufs!), men samtidig viktig at han ikke går å leter etter meg heller (går og roper på mamma).

Ikke lett nei, synes det er brutalt, for er sikker på at gutten min vil komme etter meg.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...