store mor Skrevet 8. august 2009 #1 Del Skrevet 8. august 2009 Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid igjen, seks år etter at min sønn ble født ved hastekeisersnitt. Selv om han ble hentet ut i løpet av 20 min og det hele var akutt og dramatisk, gikk inngrepet bra, gutten var frisk som en fisk, og jeg opplevde minimale plager pga operasjonen i ettertid. Ja, jeg fikk en liten infeksjon i såret, og ja, jeg fikk urinveisinfeksjon, men dette var bagateller som var lette å kurere, og jeg blir rett og slett provosert når slike plager fremstilles som "komplikasjoner etter keisersnitt" av eksperter. Jeg opplevde keisersnittet rett og slett som en optimal måte å føde på! Likevel er jeg i tvil denne gangen: det hadde jo vært spennende å oppleve en naturlig fødsel også. Det eneste som bekymrer meg denne gangen er faren for skader i underlivet, eller slapp og vid skjede etter fødselen. Jeg og kjæresten min har et fantastisk sex-liv som betyr mye for meg, og jeg vil absolutt ikke at dette på noen måte skal forringes etter en fødsel. Jeg har prøvd å lese meg opp på info om temaet på diverse nettforum, men føler rett og slett ikke at jeg kan stole på "ekspertråd" fra leger og jordmødre. Det virker som de er altfor opptatt med å få fram at "naturlig" fødsel er det beste, til å gidde å dra fram noe så "bagatellmessig" som litt forringet sex-liv. Men for meg betyr dette mye, og jeg vil derfor ha så mange tilbakemeldinger som mulig, fra alle dere som har født vaginalt tidligere: Ble sex-livet like godt som før igjen? Hvor lang tid tok det? Må man bare leve med at skjeden er videre enn før? To år med tusen knipeøvelser om dagen for å komme tilbake i form er ikke realistisk for min del. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140482855-alle-som-har-f%C3%B8dt-vaginalt-tidligere-blir-underlivet-som-f%C3%B8r-igjen-%C3%A6rlige-svar-s%C3%B8kes/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillefoxen Skrevet 8. august 2009 #2 Del Skrevet 8. august 2009 hei hei. siden du er på utkikk etter ærlige svar skal jeg være så ærlig som mulig. alt der nede er for så vidt som det skal. 6 uker etter fødselen min kunne man ikke engang se at jeg hadde fødet som de sa på sykehuset. og alt var normalisert seg. jeg fikk en ruptur grad 3b (alvorlig revning) og her hatt noen plager etter det. er 1,5 år siden fødselen, og jeg er selv gravid igjen 4 mndr på vei. etter min fødsel har jeg ikke klart å knipe noe som helst, gikk til fysio men hadde rett og slett ikke kontroll over hvor muskelen min er. lever ett fint liv uten noe kniping også. men nå når jeg er gravid igjen kjenner jeg utrolig "nedpress" som jeg kaller det. trykker så utrolig i bekkenbunnsmuskelen og føler jeg skal revne der nede og alt dette ut (vet jo dette ikke skjer, men ubehagelig er d uansett). så du burde finne ut om du klarer finne muskelen før du bestemmer deg om du eventuellt skal ha flere barn. sex livet mitt er desverre så å si ikke eksisterende. men å mannen min hadde d også fantastisk før fødselen, men pga jeg revnet så utrolig klarer jeg ikke slappe av der nede når d er snakk om sex. (det skal sies at jeg revner under vanslig samleie, både før og etter fødselen, så dette kan ha mye av skylden for at jeg ikke klarer slappe av). utover dette har jeg plager ved ufrivillig luft og urin vet nys av og til. har bare ikke insett det før nå når jeg er gravid igjen. har rett og slett nektet for alle plager og ment jeg hadde en perfekt fødsel. haha, så DUM kan man være. jeg nekter å føde igjen. selvfølgelig en ruptur er ikke farlig eller skadelig for underlivet. men med 2 rupturer av den grad jeg hadde så er saken en helt annen. da er sjansene 50% for inkontinens og d nekter jeg. (det kan jo skje under en ruptur å altså ) jeg er enig med deg at alle de plagene etter ks er veldig oppskrytt fra legene sin side. nå vet ikke jeg hvorfor du fikk haste ks sist, men er det sjanse for at dette kan skje igjen? isåfall så er d vel bedre med planlagt, siden d er mye roligere og man derfor kan unngå en del av disse plagene i ettertid. skjønner godt du ikke vil ødelegge sex livet ditt og knipe deg ihel. er liksom ikke alltid d er vært å prøve å føde. men tror du må kjenne litt på dette selv. vet ikke om du skjønnte alt jeg skrev eller om jeg svarte på alt. så spørr meg gjerne igjen om d skulle være noe. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140482855-alle-som-har-f%C3%B8dt-vaginalt-tidligere-blir-underlivet-som-f%C3%B8r-igjen-%C3%A6rlige-svar-s%C3%B8kes/#findComment-140483332 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. august 2009 #3 Del Skrevet 8. august 2009 Jeg vil gjerne si at her på Keisersnittdebatten vil du kanskje få litt andre svar enn på de andre debattene, fra noen av de uheldige prosentene som har plager etter fødsel og derfor ønsker KS. De aller aller fleste har ingen plager etter en vaginal fødsel. Jeg kjenner flere venninner som sier at vaginal fødsel er så mye bedre enn KS (de som har hatt begge deler). Jeg har selv hatt en vaginal fødsel som endte med en alvorlig rift. Jeg får derfor ikke lov å føde igjen på vanlig måte. Mitt underliv har til tross for riften blitt så å si den samme. Sexlivet er helt fantastisk og helt det samme som før fødselen og min mann kjenner igjen forskjell. Jeg har vært flink med knipeøvelser, men selv før jeg begynte med knipeøvelser hadde jeg sex og både meg og min mann synes det kjennes helt likt ut. Jeg anbefaler at du snakker med en lege eller jordmor ang. dette, slik at du får anbefalt den beste forløsningsmåten for deg. Og håper du får flere svar selvfølgelig Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140482855-alle-som-har-f%C3%B8dt-vaginalt-tidligere-blir-underlivet-som-f%C3%B8r-igjen-%C3%A6rlige-svar-s%C3%B8kes/#findComment-140483536 Del på andre sider Flere delingsvalg…
store mor Skrevet 8. august 2009 Forfatter #4 Del Skrevet 8. august 2009 Tusen takk for svar, lillefoxen og Anonym. Nå har jeg lagt ut innlegget på 1.trimester-forumet også, det er vel sant at svarene jeg får her kanskje ikke blir helt representative. Er så redd for at veldig mange som har født vaginalt går rundt med sånne plager uten å si det til noen, slik at andre ikke får riktig inntrykk av hvor stor risken egentlig er. Grunnen til at det ble hastekeisersnitt på meg sist, var morkakeløsning, så jeg tror egentlig jeg vil få tilbud om ks denne gangen også pga at det er risk for at det samme kan skje igjen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140482855-alle-som-har-f%C3%B8dt-vaginalt-tidligere-blir-underlivet-som-f%C3%B8r-igjen-%C3%A6rlige-svar-s%C3%B8kes/#findComment-140483627 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. august 2009 #5 Del Skrevet 8. august 2009 Første gang vi hadde sex igjen etter fødselen, sa mannen min at "du er blitt jomfru igjen" - var faktisk strammere enn før. Likevel ikke så stramt at det var noe problem. Men som sagt, jeg kan tale kun for meg selv/ oss selv. Det gir ingen garantier. Det var en annen forumdeltager (husker ikke hvilken tråd den var i) som ble visst for stram, så samleie ble vanskelig. Hadde andre skader - en dyp rift (i journalen står til og med diagnosekoden for "skade på perineum"), og fikk en del urininkontinens de første par-tre år etter fødselen. Kunne ikke bruker tamponger pga. forandringer, men det rettet seg etter hvert. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140482855-alle-som-har-f%C3%B8dt-vaginalt-tidligere-blir-underlivet-som-f%C3%B8r-igjen-%C3%A6rlige-svar-s%C3%B8kes/#findComment-140483694 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. august 2009 #6 Del Skrevet 8. august 2009 Du skrev at "To år med tusen knipeøvelser om dagen for å komme tilbake i form er ikke realistisk for min del." Selv hadde jeg ingenting imot å gjøre knipeøvelser. (Tviler på om det ble tusen om dagen.) Og det hjalp. Men omtrent samtidig som jeg merket at knipeøvelsene hadde hjulpet, merket jeg også ryggvondt. I første omgang forsto jeg ikke hvorfor, men det var knipeøvelsene. (Man skal jo knipe oppover og oppover.) Så jeg prøvde med helt enkle knipeøvelser, bare nederst. Men de hjalp ikke på samme måten. Sexlivet ble forresten påvirket som INDIREKTE resultat av fødselsforløpet. For etter fødselen var jeg en av de som ikke lenger kunne bruke pessar med sæddrepende gel, som prevensjon. Legen som skulle tilpasse pessar etter fødselen, prøvde nemlig alle størrelsene, og hun måtte bare si at ingen størrelse passet og at jeg ikke kunne bruke pessar. Så da slet vi en del med prevensjon (og dermed sexlivet) før jeg fant tilslutt en prevensjonsform som var egnet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140482855-alle-som-har-f%C3%B8dt-vaginalt-tidligere-blir-underlivet-som-f%C3%B8r-igjen-%C3%A6rlige-svar-s%C3%B8kes/#findComment-140483841 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. august 2009 #7 Del Skrevet 9. august 2009 jeg tror nok at det rette er for deg keisersnitt. Jeg har hatt 2 ,en akutt haste keisersnitt,og en akutt katastofalt som de kaller det. Og skal ha min 3 keisersnitt planlagt. Hadde ingen plager bortsatt fra smertene de første uker med livmoren,men etterpå ingeting. Hadde aldri gjordt knipeøvelser og har ingen problemer med urin ,livmoren eller noe,men sexen er jo bra Og er glad for jeg revnet ikke helt som andre. Har født store barn som veiede hver av dem 5 kg,så ville ikke det vært lett heller og få de normalt. Like greit med ks. Men ingen komplikasjoner etterpå. selv om keisersnitt er en stor operasjonen og sånn, det er jo en fordel med det siden alle stjernene i verden tar det. Hvorfor føder de ikke normalt? Jeg har en kusine som som er i usa,og ville heller ha naturllig fødsel,ok,vet du hva som har skjedd med henne. hun revnet helt til rumpen og de måtte si hun 3 ganger. likevel er hun ikke bra idag heller,hun fortalte til meg at når hun skal på do gruer hun se,er så redd at endetarmen detter ut,har slikt følelse,men ingen vei tilbake man må leve med slikt. Nå har jo hun skilt seg etter 10 år ekteskap og 2 store barn hun fikk hver av dem på 6,6 kg og 5,5 kg, så ikke noe kjekt. men opp til deg hva du vil velge . Lykke til med valget )) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140482855-alle-som-har-f%C3%B8dt-vaginalt-tidligere-blir-underlivet-som-f%C3%B8r-igjen-%C3%A6rlige-svar-s%C3%B8kes/#findComment-140487496 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. august 2009 #8 Del Skrevet 31. august 2009 "jeg har en kusine i usa og hun revnet og ble skilt pga vaginal fødsel" ærlig talt. jeg har 5 kusiner og ingen av dem revnet. det skjer utrolig sjeldent og det er faktisk mye rart som kan skje når man tar ks også, men det "glemmer" du. at alle stjerner i verden tar ks er vel ikke noe tegn på at det er bra, det er mange av dem som doper seg og, er det og bra da? det har vel aldri vært neo kvalitetstegn at hollywood-stjerner gjør noe. dessuten har stjernene barnevakter og tjenere som løfter og fikser for dem så de kan slappe av med ks-såret sitt, det har ikke vi vanlige dødelige. jeg og mine venninner har alle født normalt, både en og to ganger og det gikk helt flott. ikke revnet vi og ikke ble vi annerledes etterpå. ikke er jeg noen urkvinne som elsker smerte heller, jeg ba om epidural straks jeg kom på sykehuset. men poenget er at dere har et skrudd syn på vaginale fødsler og det bør man ikke ha hvis man ikke har prvd det. jeg hadde også fødselsangst, men tenkte at jeg prøver og maser meg til ks med neste barn dersom det er for ille. men det var det faktisk ikke i det hele tatt. og all smerten er over i det øyeblikket babyen kommer. og før du har prøvd er det faktisk ganske dumt å uttale seg så bastant! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140482855-alle-som-har-f%C3%B8dt-vaginalt-tidligere-blir-underlivet-som-f%C3%B8r-igjen-%C3%A6rlige-svar-s%C3%B8kes/#findComment-140596510 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. september 2009 #9 Del Skrevet 2. september 2009 Jeg synes underlivet er helt som før, det har ikke påvirket sexlivet mitt på noen som helst måte. Jeg har sluppet unna inkontinens og andre plager også. Hvis jeg kikker etter der nede ser jeg selvsagt arret etter ruptur (grad 3b, opp til rompa) og muligens fremstår selve åpningen som noe større, men som sagt - alt fungerer som før! Kjenner ingen forskjell. Det kan virke som om dette er veldig individuelt, etter svarene å dømme. Du må ha lykke til med valget ditt! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140482855-alle-som-har-f%C3%B8dt-vaginalt-tidligere-blir-underlivet-som-f%C3%B8r-igjen-%C3%A6rlige-svar-s%C3%B8kes/#findComment-140605810 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. september 2009 #10 Del Skrevet 2. september 2009 Jeg hadde en vaginal fødsel for to år siden, hvor barnet ble hjulpet ut med sugekopp. Følgene av dette ble at jeg også fikk en rift grad 3. Etter dette har jeg visstnok fått en defekt på en muskel i endetarmen. Jeg har ingen plager fra dette nå i ettertid. Alt fungerer som det skal der nede, og sexlivet er akkuratt som før Jeg gikk til fysioterapaut etter fødselen og fikk hjelp til å komme i gang med knipeøvelsene, og var flink en stund... Fungerer som jeg skal selv om jeg ikke har vært veldig flink til å knipe. (Men det anbefales jo å være flink til å knipe uansett når man er kvinne både om man har født eller ikke.) Nå er jeg også gravid igjen og må ta keisersnitt på grunn av den skaden jeg fikk under forrige fødsel. Når det er sagt så ble jeg fortalt på en kontroll etter forrige fødsel at det er kun 5 % som får en slik rift som førstegamgsfødene. Jeg vet ikke om dette hjelper deg noe men dette er i hvertfall mine erfaringer. Lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140482855-alle-som-har-f%C3%B8dt-vaginalt-tidligere-blir-underlivet-som-f%C3%B8r-igjen-%C3%A6rlige-svar-s%C3%B8kes/#findComment-140606377 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. september 2009 #11 Del Skrevet 24. september 2009 Jeg ble ikke som før. Skjedeåpningen er stor. Og skjedeveggen har strukket seg litt ut i åpningen. Har hatt masse nedpress etter fødselen, men det har hjulpet masse med knipeøvelser. Om du ikke er innstilt på knipeøvelser så er ikke vaginal fødsel noe for deg. Knipeøvelser er UTROLIG viktig etter en fødsel. Musklene i underlivet blir seigemann av en vaginal fødsel, og for å trene dem opp igjen MÅ man ta øvelser. Sex er annerledes. Har litt smerter under samleie. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140482855-alle-som-har-f%C3%B8dt-vaginalt-tidligere-blir-underlivet-som-f%C3%B8r-igjen-%C3%A6rlige-svar-s%C3%B8kes/#findComment-140716706 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2009 #12 Del Skrevet 3. oktober 2009 Jeg raknet også opp til rumpa sist, da lillegutt ble tatt med sugekopp. Men det grodde veldig fort, på noen uker tenker jeg. Var litt redd de første ukene for å gå på do, og turte ikke ha sex på noen mnd. Men sex livet er det samme og merker ikke noe forskjell der nede, og jeg har ikke tatt noen knipeøvelser i det hele tatt, max en eller to... he he Syns fødselen var en helt utrolig opplevelse som jeg ikke ville vært foruten, og håper at det går enda bedre denne gangen.. Lykke til uansett Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140482855-alle-som-har-f%C3%B8dt-vaginalt-tidligere-blir-underlivet-som-f%C3%B8r-igjen-%C3%A6rlige-svar-s%C3%B8kes/#findComment-140757603 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2009 #13 Del Skrevet 21. oktober 2009 ingen revning hos meg og underlivet er helt som før. jeg følte meg normal bare dager etter fødselen med unntak av litt ømhet i mellomkjøttet. sexlivet er det samme. om ikke bedre. vi hadde sex rundt 4uker etter fødsel. det var rart til å begynne med da jeg ikke følte stor emn etter et par "innkjøringer" så blei det bra og enda bedre;) har en liten forandring i underlivet og det er at den ene indre kjønnsleppen har strukket seg litt. aner ikke hvorfor eller om det har noe sammenheng med fødselen. kan jo fint hende det har skjedd pga hele svangerskapet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140482855-alle-som-har-f%C3%B8dt-vaginalt-tidligere-blir-underlivet-som-f%C3%B8r-igjen-%C3%A6rlige-svar-s%C3%B8kes/#findComment-140852126 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lemonia Skrevet 21. oktober 2009 #14 Del Skrevet 21. oktober 2009 Jeg hadde en hard fødsel som endte med vakuum og tang. Jeg ble klippet, men fikk likevel en tredjegrads ruptur i tillegg som måtte sys på operasjonssal. Jeg hadde grusomt vondt i underlivet i 5-6 uker etterpå, måtte ta max dose smertestillende. Det var rett og slett forferdelig mens det sto på. Men, det ble faktisk helt bra igjen. Da det hadde grodd var alt bra, jeg har ingen problemer i ettertid og sexlivet er som før (dvs veldig bra). Tre-fire måneder etter fødselen var det meste som før. Gynekologen på sykehuset sa jeg kunne velge keisersnitt neste gang fordi jeg fikk så alvorlig ruptur, men det har jeg ingen ønsker om. Jeg vil helst føde vaginalt igjen og tror ikke at det samme vil skje igjen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140482855-alle-som-har-f%C3%B8dt-vaginalt-tidligere-blir-underlivet-som-f%C3%B8r-igjen-%C3%A6rlige-svar-s%C3%B8kes/#findComment-140852275 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2009 #15 Del Skrevet 21. oktober 2009 Hei! Min fødsel gikk kjempe greit, revnet ikke i det heletatt. Har hatt det helt supert i senga etterpå også...Og heller ikke fått inn noen klager;) Jeg har hatt flere sex partnere etter den fødselen siden det ble slutt med barnefaren...og alt fungerer som det skal!! Ang knipeøvelser....sitt på huk...et tips ei venninne av meg fikk av en gammel gynokolog som hadde jobbet mange år i Afrika...hehe...han mente at selv om de hadde født 7-8 unger så var de fortsatt like stramme fordi de bestandig satt på huk... )) Så vi sitter stadig vekk på huk Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140482855-alle-som-har-f%C3%B8dt-vaginalt-tidligere-blir-underlivet-som-f%C3%B8r-igjen-%C3%A6rlige-svar-s%C3%B8kes/#findComment-140852366 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå