Gå til innhold

Har ett forsøk igjen på Ullevål. Vurderer å gå over til St. Olavs istedet. Hva synes dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg vurderer å bruke mitt siste forsøk på St. Olavs. En lege ved Volvat på Hamar anbefaler ingen å bruke Ullevål, men heller St. Olavs. Han har sendt en henvisning, men de har stengt til 10. august. Det er jo ikke sikkert at de har kapasitet til å ta meg inn, og hvis de har mulighet, kanskje det drøyer flere måneder før jeg får tatt det tredje forsøket. Hvis jeg utfører forsøket på Ullevål, får jeg satt inn egg i førsten av november. Er det vært å vente på St. Olavs? Hva synes dere at jeg skal gjøre? Er det større sjanse for graviditet ved St. Olavs enn Ullevål? Håper noen kan komme med noen råd til meg...

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnen Collargol
Skrevet

I alle dager.... hvorfor anbefaler han ingen å bruke Ullevål? Det vil jeg gjerne høre siden det er der vi skal igang nå!!!!!

Uff, det er noe dritt med slike kommentarer og jeg tror at du vil ha det liggende i bakhode uansett gjennom hele prosessen. Dersom det ikke funker på Ullevål da, vil du angre? Tror det er det svaret du bør finne før du bestemmer deg. Man har aldri noen garanti uansett, men det handler om å føle seg best mulig i denne prosessen. Dersom du hele tiden vil gå med en tvil dersom dere velger å ta det siste på Ullevål er det kanskje ikke verdt det?

Nei, det er vanskelig å gi noen råd, men tror det er best om du og mannen snakker godt om det. Sett ned minuser og plusser på et ark, kanskje det kan hjelpe dere å ta avgjørelsen?

Lykke til!

Skrevet

Hei !

Dette synes jeg var merkelige utsagn..

Tør jeg forstå det slik at dine tidligere forsøk har vært på volvat ?

Eller har du vært på riksen? Hva er det denne legen mener du ikke får på ullevål men som du vil få på st.olav ?

Jeg har hatt mine 3 offentlige forsøk på st.olav,og kan uttale meg om mine erfaringer derifra.Men hva argumenterte legen på volvat for og i mot ?

Hilsen

Skrevet

Hei!

Det begynte med at jeg la inn innlegg på Spå/horoskop forumet om hvorfor blir jeg ikke gravid? Fikk svar fra ei om at jeg burde ta en ny UL fordi hun "så" at noe blokkerte. Derfor bestilte jeg time på Volvat for å få time fort for å sjekke det ut. Jeg forklarte legen at jeg driver med ICSI på Ullevål og han sa at jeg burde ta det siste forsøket i Trondheim istedet for Ullevål. Han anbefalte dem for han mente de var mye bedre på dette området. Han mente sikkert ikke at ingen burde bruke Ullevål, men at de er flinkere i Trondheim og syntes jeg burde prøve dem. Jeg vet ikke noe mer, spurte ikke. Jeg har tre forsøk bak meg på Ullevål. 1. IVF avbrudt, 1. ICSI negativ og 2. ICSI negativ. Det er da mange som har fått baby på Ullevål også! Jeg har ingen dårlig erfaringer med dem. Men hvis St. Olavs er så mye bedre, frister det å prøve dem... Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Det beste hadde vært å fullføre 3.ICSI på Ullevål, da kommer jeg igang igjen om ikke så lenge. Skal da ringe inn mens om en måned. Kanskje jeg kunne ringt St. Olavs for å høre med dem hva jeg skal gjøre. Jeg er enig med deg ღ ♂ Vilsågjerne♀ ♥ om at dette var et merkelig utsagn at han ikke anbefaler noen å dra til Ullevål. Han burde ikke si det, og spesielt ikke til de som allerede er i gang med forsøkene. Han kunne godt ordlagt seg anderledes.

Skrevet

Når vi skulle utredes for barnløshet så sa hun legen min da at det var mange som valgte st olavs ifra mjøsområdet istedet for ullevål og da jeg fikk tenkt meg om å hørt om andres erfaringer med ullevål og leste om st olavs valgte jeg å reise dit selv om det var mye lengre unna... De er kommet lengre med icsi og med fryseforsøk sånn jeg har forstått det..Jeg har hatt 2 forsøk der og synes at de er suverene og greie selv om det dessverre ikke har gått min vei enda. De har forandret medisinregime mitt på siste forsøk noe jeg har forstått at ullevål ikke bestandig er like flinke til etter å ha hørt på folk her inne...

Men det er vanskelig å si hva som er best men det er jo tydelig at flere leger mener det samme...

Lykke til med siste forsøk:)

Skrevet

Personlig ville jeg ha hatt vanskelig for å anbefale st.olavs foran noen annen klinikk,da opplevelsene derifra ikke bare er positive.Jeg vet også at jeg ikke er alene om dette.Hvis forandring i medisinregime også er et kriterie for deg,trenger heller ikke STO være plassen.Ikke alle opplever at det er enkelt der.

Jeg skal ikke si hva som er rett for deg,det må du selv ta standpunkt til.

Har du vært i kontakt med ullevål,og hørt hva de mener er den riktige veien videre ?

Hilsen

Skrevet

Vi har ett herlig barn skapt på Ullevål - og nummer to er nå til "modning" i magen min og kommer om en liten stund.

Prøve perioden føltes lang, og de mislykkede forsøkene var vonde -men det tror jeg det ville vært uansett hvilket sykehus jeg valgte. I dag er jeg ihvertfall Ullevål evig takknemlig...

Det er vidt jeg vet ingen tall messige data på at du har bedre sjans for å lykkes på ett sykehus foran et annet i Norge i dag (ihvertfall fantes det ikke noen slik tall da jeg sjekket for et år siden).

Ullevål kan for noen kanskje føles "upersonlig" -men det er jo ikke det som er avgjørende om det blir barn eller ikke.......

Det er lett i frustrende prøveperioder å "legge skylden" på utenforliggende faktorer. Men husk at det er egg og sæd kvaliteten som er det viktige !!

Før du skifter synes jeg du først og fremst skal tenke gjennom om du har gode medisinske grunner for å skifte. Om det hele bare er basert på følelser - ville jeg blitt der jeg var.

Skrevet

Hei ღ ♂ Vilsågjerne♀ ♥ !

Nei, jeg vet ikke hva de på Ullevål mener er den riktige veien videre. Etter fire dager med ringing fra 10 til tolv, kom jeg endelig gjennom på telefonen. De var tydelig ikke vant med at man byttet sykehus, for hun jeg pratet med visste ikke hva som skulle gjøres ved bytte. Hun sa at hun ville ringe meg opp igjen senere da hun fikk undersøke litt. Jeg ringte for å be de om å sende papirene mine til Trondheim, men det viser seg at jeg må sende Ullevål skriftlig at jeg ber om kopi av papirene. De sender da papirene til meg hvor jeg må sende de videre til St. Olavs. Men først må Trondheim sende meg brev om de har kapasitet til å la meg utføre forsøket der eller ikke. Hun jeg pratet med ga meg ingen råd, men så spurte jeg ikke heller... Jeg regner med at de vil at jeg skal utføre det siste forsøket hos dem. De vil vel ikke at man skal bytte.

Skrevet

Det at du må be om journal skriftlig er ikke noe spesielt for IVF-seksjonen ved Ullevål - ved Ullevål må man enten møte personlig eller sende brev/fax med signatur for å få journalutskrift uavhengig av avdeling. Så er det jo naturlig at St.Olavs må bekrefte at de kan ta imot deg før deg er noen vits i å sende journalen oppover. Ingenting av dette er vel noen indikasjon på at IVF Ullevål ikke vil at man skal bytte? Dessuten tror jeg ikke det er noe de bryr seg med å ha noen oppfatning om akkurat det - jobben deres er å behandle de pasientene de til enhver tid har, verken mer eller mindre.

Jeg tror ikke det statistisk sett er noen særlig forskjell i suksessraten mellom de to sykehusene, men dette er det jo mulig for deg å sjekke. Det en annen nevnte om at St.Olav er kommet lenger innenfor ICSI og fryseforsøk tror jeg ikke stemmer, såvidt jeg vet utføres de to prosedyrene likt de to stedene - men jeg har kun erfaring fra Ullevål. Det som kan være mulig er at St.Olavs har lenger erfaring med begge prosedyrene (jeg leste en gang at Ullevål begynte senere med fryseforsøk enn et eller flere av de andre offentlige sykehusene).

Selvsagt skal du bytte sykehus dersom det er det du vil. Jeg ville nok ha innhentet mer informasjon slik at jeg baserte en eventuell beslutning på fakta og reelle omstendigheter i min situasjon, og ikke bare en slepphendt kommentar fra en gynekolog på Volvat. Denne prosessen er jo stressende nok fra før om ikke vi skal flytte oss mellom sykehus uten grunn. Uansett hva du velger håper jeg dere lykkes neste gang!

Skrevet

St olavs har kommet lengre enn de andre innen icsi og fryseforsøk fordi de har holdt på lengre og det har jeg blitt fortalt og lest om ved flere anledninger.....Etter hvert forsøk som går galt så blir en diskutert i en legegruppe ved avdelingent for videre prosedyre og et neste forsøk vet ikke om det er vanlig overalt...

Syntes at det er rart at flere leger har samme oppfatning om ullevål da må det jo være noe der???

Har snakket med mange som følte seg mer som et samlebånd og at det var lite personlig på ullevål.....

Men jeg har selv ikke vært på ullevål og st olavs har også sine bakdeler sikkert,men jeg ble også anbefalt det og at mange gjorde det ifra mjøsdistriktet .........

Men jeg vet nok ikke om jeg hadde orket å skifte sykehus midt i en prosess tror jeg ,men det er et valg du må ta og lykke til videre....:)

klem

Skrevet

Om du ikke har bestemt deg - be om en samtale med IVF legen på Ullevål. Ta opp din situasjon med henne,

Første gang lykkes jeg først på tredje forsøk -og var ærlig talt usikker på om jeg orket å gå igang en gang til. Ba derfor om og fikk en samtale med lege, det var veldig nyttig for meg ut fra min "problemsstilling" i hvertfall.

Skrevet

Hei Hege72!

Tror jeg ville ha tatt det 3. forsøket på Ullevål. Det blir ekstra stress for deg i en allerede stresset situasjon å bytte behandlingssted nå. Jeg tilhører St. Olavs, og er fornøyd med det, men i likhet med de fleste offentlige klinikker har de ikke tid til å "dulle" der heller. Jeg har nok hatt litt samlebånds-følelse når jeg har vært der, men de ansatte er veldig hyggelige og profesjonelle. Selv skal jeg igang med 3. forsøk nå i høst. Jeg vil nok anta at du ikke får startet noe før dersom du bytter til St. Olavs. Jeg skal sette inn i oktober, og man har da tatt utgangspunkt i augustmens. I beste fall vil det også bli tilfelle for deg dersom du bytter. Og en måned fra eller til spiller vel ikke så stor rolle i denne sammenhengen.

Uansett valg: masse lykke til :)

Skrevet

Jeg har vært på Riksen og ble nylig gravid på første forsøk+ 2 på frys. Jeg anbefaler de på det sterkeste. Ekstremt koselige folk, super oppfølging og gode resultater.

Har også hørt at St.Olav er bra, jeg hadde vel bare tatt det som var nærmest hjemme. Ikke gøy å være på sykehus og hotell langt unna hjemme. Vi fikk Hyperstimulering og havnet på sykehus i utlandet, det var slitsomt både for meg og mannen min. Tror det hadde vært lettere nærme hjemme og kjente..

Lykke til! Det sitter på siste.

• 5 uker senere...
Skrevet

Hei, hei!

Takker for svar!

Da er valget avklart. Det ble St. Olavs. Jeg skal begynne på spray søndag 27. september og i uke 45 blir det uttak og innsett. Det ble heldigvis ikke forsinkelser. Var redd for å måtte vente noen måneder.... Jeg gleder meg sånn til å komme i gang igjen!

Skrevet

Jeg har ikke vært på uttak/innsett på noen av stedene jeg, men jeg har vært på samtaler begge stedene. Og jeg ble faktisk anbefalt St. Olavs av Ullevål. Men mitt tilfelle er litt spesielt da, og det er nok derfor jeg ble annbefalt det.

Men jeg må si ut ifra de samtalene jeg hadde på sykehusene, vil jeg si St. Olavs er best. Var kanskje uheldig med dama på Ullevål, for hun syns jeg bare kan gå å grave seg ned!

Skrevet

Hei. Har også vært på volvat på hamar, legen der sendte henvisningen til st.olavs. jeg tok det som en selvfølge at jeg skulle til oslo. da jeg ringte han for å høre fortalte han at de hadde godt samarbeid med st.olavs og at det var flinke. Har nå vært der til forundersøkelse, og er klare for å starte opp. det blir en del bilkjøring, men vi håpet det er verdt det :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...