Gå til innhold

Amming når mor er syk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg våknet i dag og føler meg ikke bra. Feber, tung i hodet og forkjølt. Kan jeg amme likevel? Og noe spesielt eg bør passe på? Hun er tre uker. Og hva er tegnene på vanlig influensa/svieinfluense og brystbetennelse. Håper det bare er vanlig forkjølelse da..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan fortsatt amme ja. Sørg for å få i deg MASSE væske, og mat om du klarer.

Tegn på influensa er vel:

hodepine

vond/sår hals

vondt i leddene

(svineinfluensaen har vel i tillegg kvalme/oppkast/diare på lista der)

Brystbetennelse kjenner du igjen ved at brystet blir rødt, ømt og hardt.

God bedring!

Skrevet

Et sikkert tegn på influensa er feber. Det trenger du ikke ha om du bare er forkjølet eller har brystbetennelse. Om du har feber, vondt i kroppen og hoster/nyser/vond hals, så er det ganske sikkert influensa, og da også svineinfluensa. Greit å bli ferdig med det ;)

Amm i vei, det er bare sunt for babyen siden den får i seg antistoffene dine. Men vær ekstra nøye med hygiene tilfelle det er svineriet. Greit å oppsøke lege også, siden du har en så liten baby og risikoen for å bli smittet er veldig stor.

God bedring :)

Skrevet

Har ikke vondt i halsen. Må eg oppsøke lege med en gang, eller kan jeg vente å se om det går over til i morgen først? har ikke vondt i hodet, er bare tung. Og forkjølt har jeg vært i en uke nå, bare feberen som kom i natt. og jeg kan bare amme? Tar jo ikke noe medisin nå så..

Skrevet

Hei, ja det er bare å amme i vei:) Masse antistoffer i melka som beskytter den lille mot sykdom!! Men viktig med hygiene, spesielt håndhygiene for å unngå smitte! God bedring!! (Ammer forresten selv, og har både hatt omgangssyka og flere forkjølelser uten at lille ble smittet:)

Skrevet

Og er ikke rødflammete på brystet, så da er det nok ikke brystbetennelse:)

Skrevet

Ikke nødvendig å oppsøke lege så lenge du ikke føler deg veldig syk. Som de andre sier; veldig lurt å amme fordi babyen da får i seg antistoffene dine og har mindre risiko for å bli syk.

Men du bør hvile masse og få i deg rikelig med drikke, slik at du kan holde melkeproduksjonen oppe.

God bedring!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...