Gå til innhold

Kan jeg kreve ultralyd, og endre fastlege?

Iren87

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg fikk den gledelige nyheten om at jeg var gravid på min bursdag 04.08 i år :D Så ikke mange dagene siden. Jeg har fått time hos fastlegen min torsdag 13.08. Det er svært usikkert med min termin, så er det mulig å be om en øyeblikkelig ultralyd? Jeg tror sånn ca at jeg er mellom 9-12 uker på vei.

Et annet spørsmål, jeg er ikke særlig begeistret over min nåværende fastlege, har hørt noen rykter om at man kan endre fastlege som man vil som gravid??

Samboern min har en svært bra fastlege på samme kontor som jeg har min, hadde det vært mulig å bytta over til hans? er det noen regler på dette?

I tilegg veit jeg at hans fastlege har ultralyd utstyr på kontoret sitt, dette har ikke min fastlege.

Håper på noen svar :) Dette er min første post weeeee! :D Håper jeg gjorde riktig hehe.

Fortsetter under...

Først, gratulere:)

Ang UL så er vel regelen slik at du ikke kan kreve tidlig UL med mindre du har hatt blødninger/komplikasjoner eller er fryktelig redd for misdannelser hos fosteret. Husker ikke helt alle punktene, men dette kan du søke opp:)

Vet ikke om det er noen spesiell regel for bytte av fastlege når du er gravid, om du kan bytte mer enn normalt, men vanligvis kan du bytte 2 ganger i løpet av et kalenderår. Dette kan du gjøre inne på nav.no. Har du spørsmål ang bytte av fastlege kan du kontakte Fastlegeordningen:)

Byttet nylig fastlege selv og er kjempe fornøyd! Når man er gravid skal man være fornøyd med legen sin:)

• 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...