Gå til innhold

Samvær med nyfødt baby

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg trenger litt råd ang samvær med nyfødt baby, han er 3 uker gammel og har hatt litt samvær hjemme hos meg med lillegutt med meg til stedet + at jeg,han og babyen har vært på besøk der i noen timer 1 gang. På søndag ønsker han og ha babyen hjemme hos seg i noen timer uten meg tilstedet. Jeg fullammer, men han tar flaske en sjelden gang når han har økedager. Vil gjerne at han skal ha tid til og få bli kjent med sønnen sin, men synes det er veldig tidlig og ha samvær uten meg, iallefall på ukjent sted. Helsesøster og familievernkontoret anbefalte samvær feks 2-3 dager i uken, i noen få timer feks 2-3 med meg tilstedet, enten hos meg,han eller annet sted. Dette for at babyen ikke skal få panikk når den er på ukjent sted og trenger mor og ikke den tillitspersonen er der. At det da kan ta lang tid for den og bli trygg igjen. Moren min ser lillegutt hver eneste dag og har derfor vært barnevakt ca 1 time til 1 1/2 av gangen. Han mener at det derfor ikke er noen forskjell på om han har med seg sønnen sin i noen timer alene innimellom allerede fra søndag av. Jeg kvier meg veldig, men har gått med på det, men da leverer jeg han og så drar og besøker en venninne på samme sted. Men jeg kan ikke satse på og kunne være hos henne hver gang heller. Ønsker veldig at han skal få knytte bånd med gutten sin, men hva er best for lillegutt ang samvær alene allerede nå ?

Fortsetter under...

Litt skrivefeil ser jeg.. Mener at pappaen har hatt litt samvær hjemme hos meg med meg tilstedet. Må også nevne at han syntes det var litt mye med også storebror der, i og med at jeg har en sønn på 5 fra før av. Jeg har jo 2 sønner og ikke bare en så kan ikke akkurat ha barnevakt når han skal ha samvær her heller. Kjenner jeg er veldig deprimert akkurat nå.

Hei:)

Hadde det vært meg, så hadde det ikke vært aktuelt å levert ifra meg barnet.

Men det er nå meg,.. når det gjelder lover og regler, så har det seg slik at far kan ikke kreve å få være alene med barnet over en lengre periode så lenge mor ammer.

Men om dere har ett godt forhold til hverandre, og du vet at han er flink med barnet så ser jeg ikke noe galt i å la han få øve seg alene i 1 - 2 timer..

Men at han bruker den, at han kan få flaske..

Det å gi flaske og det å gi pupp, er to forskjellige ting.

Som jeg har fått vite, så skal man helst ikke la barnet få flaske før det har gått en ca 3 mnd. Dette er på grunn av at det kreves to forskjellige sugetekknikker ved flaske og ved pupp. Det er lettere for barnet å suge på flaske og må jobbe lite for å få ut melka, men for å suge pupp, så må barnet jobbe en del for å få ut melka.

Dermed om man gir flaske, KAN barnet reagere med å ikke vil ta pupp.

Lykke til:)

Synd og høre at han presser på for og ha han alene allerede nå. Det er viktig med samvær ofte, ca 1-2 timer feks 3 ganger i uken og med mor tilstedet. Ta kontakt med familiekontoret. De kan hjelpe dere og han får vite hva som er det beste for barnet og ikke alenesamvær for enhver pris.

• 2 uker senere...

Enig i at far tenker mer på seg selv enn på bebisen.Ikke vær redd for å følge magefølelsen din. Far burde støtte deg.. Ingen kjenner barnet bedre enn deg! Disse unge pappaene kan være ganske påståelige og uvitende.

Det viktigste er at barnet har det trygt og godt.

Følg Rådet du fikk av Familevernkontoret og helsesøster. Det er det riktige.

• 3 uker senere...

Annonse

Pappaen mener nå at han har krav til og ta han med seg alene og nå i 7 timer av gangen el mer. Ifølge advokat som han kjenner. At han står på døra i morgen og skal hente han uansett hva jeg sier. Han er ikke blitt 2mnd enda engang. Jeg ammer. Noen meninger ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...