Mamma til Snupp & Lillegutt Skrevet 7. august 2009 #1 Skrevet 7. august 2009 Jeg lurer på å skaffe meg en moby wrap (elastisk sjal) og / eller en lommeslynge, men - er disse vanskelig å "få til"? Ser fhv greit ut å knytte på seg et el.sjal, men hvordan er det å få babyen oppi? Går det greit? Må man justere på strammingen etter at babyen er oppi, eller sitter han/hun greit? Og hva med lommeslynge - er den god å bære? Bare en skulder..?? Noen som vet hvordan man vet om lommeslyngen passer perfekt (den er ikke justerbar, så viktig at den passer!). Håper noen kan hjelpe og komme med sine erfaringer :-)
Nangiliama Skrevet 8. august 2009 #2 Skrevet 8. august 2009 Jeg har kjøpt et elastisk sjal, men lillegutt har ikke kommet ennå, så har ikke prøvd det... MEN det ligger masser av fine videoer med instruksjoner på youtube! anbefaler deg å se på denne for eksempel http://www.youtube.com/watch?v=uC8iQI50E_k ellers er det bare å søke på moby wrap instructions så finner du massevis! Sikkert på samme viset med ringslynga også Det skal ikke vøre nødvendig å justere strammingen etter at man har putta baby oppi det elastiske sjalet. Ellers massevis av flinke folk osm kan svare deg på alt du lurer på om bæring på forumet på tettinntil.no
Mamma til Snupp & Lillegutt Skrevet 8. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 8. august 2009 Ja, som sagt synes jeg det ser greit ut å knytte sjalet (har sett instruksjoner på tettinntil, lotusbarn og vidunderbarn) - og selvfølgelig - alt er greit når man kan det, så da ser det også lett ut å få babyen på plass... Det er lommeslynge (ikke ringslynge) jeg vurderer, og den er det jo nesten ikke nødvendig med instruksjon på... men jeg lurer på sånn i PRAKSIS - fra de som har brukt det.. Sendte spørsmålet også på skravlesiden (dib), og der har jeg fått svar fra flere. Et vanlig "problem" er visst at man ikke strammer nok, men det skal gå greit å stramme i etterkant. Flere synes det gikk veldig greit å lære seg bruken, også i praksis (og ikke bare teori).. Har også vært mye på tettinntil og lest tidligere innlegg, men mange der virker så proffe, så at de får det til på første forsøk er ikke så rart.. :-)
Spinella Skrevet 30. august 2009 #4 Skrevet 30. august 2009 Jeg har også sett på Moby Wrap, men det var noen som sa at dette sjalet var veldig varmt. Sino sjalene skal visst være svalere. På forumet på http://www.tettinntil.no/forumet/ diskuteres sjal opp og i mente, er nok mange som har erfaringer der. Lykke til med bæringa
Crys79: gutt09+2011 spire!!! Skrevet 11. september 2009 #5 Skrevet 11. september 2009 Hei! Vi har brukt både elastisk sjal (Sleepy Wrap) og lommeslynge siden lille gutten ble født i april! Har også en fin mei tai, men bruker ikke den like ofte... Det tok et par ganger å få til knyttinga helt riktig, men absolutt ikke vanskelig! Det kan hende de første gangene så må du ta ut barnet for å stramme litt, men etter det så lærer du om det føles riktig før du tar barnet opp i. Er veldig deilig å bære med elastisk sjal også! Vekten blir perfekt fordelt på kroppen og gutten vår har elsket å være i den.. Pappa liker den mest best Gutten er nå 4.5 måneder og vi synes fortsatt den er best å bruke Jeg sydde en lommeslynge selv (finnes mange enkle, gratis oppskrifter på nettet). Jeg ville ha noe som kunne taes veldig fort av og på, uten å måtte knytte eller stramme noe. Har den med oss overalt! Men, den er ikke så deilig å bruke veldig lenge om gangen.. Bruker den mest hvis vi er i butikken eller jeg må få gjort noe hjemme og han vil bæres.. når jeg vet at det blir kanskje maks 1 time.. Lommeslyngen må være riktig tilpasset som du sier, derfor er det best om man kan sy en selv, eller kjenner en som kan sy en til deg. Ofte så blir standard størrelsene litt feil, og da blir det veldig ubehagelig.. Man måler fra toppen av den ene skulder skrått ned til motsatt hofte. Lille gutten vår liker ikke å ligge i lommeslyngen, men liker veldig godt å sitte oppreist i den, og da synes jeg det var faktisk mer behagelig å bruke en lommeslynge som var litt mindre enn det jeg egentlig skulle hatt slik at han kom høyere opp på kroppen min, samtidig som han får god støtte i ryggen. Vi er ihvertfall veldig fornøyd med kombinasjonen av sjal og lommeslynge!
moniccen_* Skrevet 13. desember 2009 #6 Skrevet 13. desember 2009 Jeg har kjøpt et elastisk sino-sjal. Moby-wrap'ene er ganske like, men endel større. Jeg bor i Oslo og kjøpte sjalet på Bæreglede (bereglede.no) som ligger like ved Barnevognhuset og BabyShop i Ullevålsveien. Jeg går fremdeles og venter på at hun lille frøkna her skal melde sin ankomst, men fikk prøve ulike sjal i butikken, litt opplæring og teste med bamse/lekedukke. Avdelingen jeg skal føde på har også kjøpt noen av disse sjalene. Jeg syntes det elestiske sjalet var lettere å knyte opp enn MobyWrapen fordi det ble for stort og uhåndterlig. Jeg har pakket med mitt elastiske sjal i bagen jeg skal ha med til sykehuset så jeg kan øve meg litt der:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå