Gå til innhold

Oppussing spm: hvilken type maling bruker man på...

Anbefalte innlegg

Skrevet

mur bak vedovn i stue? Jeg tenker matt vannbasert maling. Er jeg helt på tur? Muren er forresten malt fra før.

Fortsetter under...

Skrevet

Du får maling til mur som lønner seg å bruke. Veggen bak ovnen kan bli varm, så en må bruke rett maling. Om denne er vannbasert eller ikke vet jeg ei. De pleier jo å ha greie på slikt i en fargehandel.

Skrevet

Du bruker en SEMENTMALING. En vanlig murmaling/veggmaling blir en klebrig grøt om du bruker på en brannmur. Bruker du lateksmaling kan du i verste fall risikere en liten eksplosjon når innestengt vann i malingen blir oppvarmet og kommer under trykk.

Sementmaling finner du slett ikke alltid hos en fargehandler, det er bedre å spørre hos en forhandler av mur- og flisprodukter.

Skrevet

Vi fikk beskjed om å kjøpe oljebasert.

Skrevet

Oljebasert går helt fint om du ikke er redd for fargenyanser. Oljebasert maling gulner nemlig pga varmen. Mest synlig på lyse farger.

Skrevet

Har for litt siden malt peis og mur, fikk da beskjed om å bruke vannbasert maling.. Kan risikere at oljemalingen kan boble ved bruk av den på slike steder som får en slik varme.

Men det kan du jo oxo bare høre med de som jobber der.

Men vist muren fra før er malt, bør du kansje vite hvordan maling som er brukt. For maler du med vannbasert over oljemaling er det ikke bestandig like heldigt. For malingen kan få ett problem med å feste seg eller den kan med tida flakke av.

Annonse

Skrevet

På mur bør all gammel maling fjernes om du ikke vet NØYAKTIG hvilket produkt som er brukt fra før. Ikke bare "oljebasert/vannbasert", men navnet på produktet! Det er mye forskjellig som KAN brukes på en mur, med mer eller mindre heldig resultat, og du kan få "interessante" følger om du blander to produkter som er helt OK hver for seg.

Fram med pussemaskin og pussepapir!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...