Anonym bruker Skrevet 7. august 2009 #1 Skrevet 7. august 2009 Hva synes dere om belønningssystem med penger? For en prøveperiode anbefalt etter et møte på bupa. Barn til utredning for adhd.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2009 #2 Skrevet 7. august 2009 Ja, det mener jeg er helt korrekt:) Mitt barn med ADHD har kun respondert på pengebelønning:) Vi har da før prøvd alt fra klistremerker til ting i en pose. Men det eneste som har funket over tid, er penger:)
Anonym bruker Skrevet 7. august 2009 #3 Skrevet 7. august 2009 hei, sønn med adhd her. KUN penger som funker ang belønningssystem her å.. bruk det som fungerer!
Anonym bruker Skrevet 10. august 2009 #4 Skrevet 10. august 2009 Aldri i verden om jeg hadde brukt penger eller matrielle goder som belønning. Snakk om å oppdra bortskjemte drittunger. Her i huset gjør vi som vi skal og gjør vi en god jobb, sammarbeider godt så får man nyte fellesgoder.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2009 #5 Skrevet 10. august 2009 Jeg er første NN som svarte. Jeg fikk dette tipset av fagfolk vi har jobbet nært med. Ikke bare en instans, men flere. De med ADHD må ofte oppdras litt annerledes enn andre barn, så ..... Det har ikke med bortskjemte drittunger, eller å lage slike. Det har med at belønningen må være forlokkende over tid, for å klare å få barnet til å opprettholde den gode oppførselen du ønsker. For en med ADHD må oftest denne belønningen være konkret, og komme med en gang. Og i en del tilfeller er det penger som virker for det barnet. Vi hadde som eksempel 5 kr som betaling hver gang for å ta ut av oppvaskmaskinen da ungen var mindre. Da holdt vi dette systemet vedlike; han gjorde jobben hver gang fordi 5 kroner lokket. Jeg har tenåring nå, og vi har brukt dette systemet i mange år. Jeg har ikke et bortskjemt barn av den grunn. Jeg har klart å oppdra et arbeidsomt, høflig og greit barn. Selv MED ADHD, pubertet og pengebelønning;) Så jeg syns at akkurat her er din personlige, generelle mening litt feil. Det har ikke alltid med at en VIL gjøre det slik eller sånn. Det har med å finne løsninger utenfor normale rammer, som gjør at ting fungerer. Det er nemlig viktigere i det lange løp, enn hva en mener er helt korrekt å gjøre. Jeg har nemlig sjelden kunnet spørre foreldre med barn uten ADHD om råd i barneoppdragelse generelt. Fordi vi må gjøre det annerledes for å oppnå tilnærmet samme resultat som dem.....
Anonym bruker Skrevet 10. august 2009 #6 Skrevet 10. august 2009 Jeg tenkte jeg skulle ta med enda et eksempel; vi måtte bruke samme systemet på skolen; karakterene/oppmøtet var så dårlige at jeg innførte betaling pr karakter/prøve gradert i hvert eneste fag etter hva læreren mente ungen klarer. Da slik at der var en sum for det læreren mener er realistisk, litt lavere for karakteren under og litt høyere for karakteren over. F eks 25 kr for en 3'er, 50 kr for en 4'er(da den realistiske karakteren) og 75 kr for en 5'er. Og i gym/svømming har vi terminbelønning på 400 kr om oppmøtet har vært helt tilfredsstillende(uten skulk) i hele terminen. Dette systemet har ført til høyere karakterer, og null skulk i gym/svømming. Ungen var egentlig helt ute å kjøre på skolen, men bl a med hjelp av dette belønningssystemet så er vi på helt rett spor:) For meg er det viktigere at ungen klarer seg bra og jobber, enn prinsippet om at en ikke skal belønne materielt/med penger. Hilsen første NN og NN 10:41:)
Anonym bruker Skrevet 10. august 2009 #7 Skrevet 10. august 2009 hei NN og NN,hehe. ikke bry deg om hun anonyme overfor her, hun har tydligvis aldri hatt adhd barn! JEG har det, å kun penger som funker her også. å da har vi prød ALT!! det var bup, hs og BV som foreslo å bruke penger som belønning. å jeg har slettes ikke en bortskjemt unge, men derimot et barn som SKJØNNER at penger må JOBBES for.. flink til å spare er han også!
Anonym bruker Skrevet 11. august 2009 #8 Skrevet 11. august 2009 Hvordan har dere tenkt dere at disse barna skal tilpasses et samfunn når de må ha noe igjen for allt de gjør. Å gi av glede både av seg selv og sitt blir faktisk sett på som en fin egenskap av andre. Ser for meg at de skal ha 5 kroner av kona for å bidra til felleskapet. Nei, ikke bry dere om en som ikke snakker dere etter munnen og er helt enig i dårskapen.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2009 #9 Skrevet 11. august 2009 what? har du adhd? adhd barn? vet du hva du snakker om? tror du virkelig vi adhd mødre bare putter på barna penger for at de skal holde kjeft? ALDRI uttal deg om ting du ikke har peiling på! trodde aldri jeg måtte synke så lavt at PENGER skulle være motivasjonen til barnet mitt.. men vet du, det er faktisk det ENESTE som fungerer, vi har prøvd alt. å da mener jeg alt, å det var et helvete uten like. jeg mener, å har ERFART (som adhd`er selv å med adhd barn) at man bruker det som fungerer!! han er overhode ikke bortskjemt, men har en veldig fornuftig syn på penger. han VET (i motsetning til mange andre barn) at penger er ikke noe man FÅR men JOBBER for!! er det noe han ønsker seg så sparer han, å venter til det er på salg! hvor mange foreldre har et slikt fornuftig barn? synes å se de fleste barn KREVER å få ting, å maser til foreldrene gir etter.. logikken i det da? du må bare innrømme at du er missunnelig!!
Anonym bruker Skrevet 11. august 2009 #10 Skrevet 11. august 2009 Til NN 02:41. Det var jeg som skrev om 5 kr for oppvaskmaskinen og til karakterer. Jeg har faktisk en ungdom i dag som har spart seg selv opp til mange av dubbedittene(TV, PS, PS2, PS3, gameboy osv) andre barn bare får opp i hendene. Han har aldri fått slike dyre ting av meg. Dette pga av at han har spart av det han har fått som betaling og gaver(i bursdag fra venner osv), og valgt selv å kjøpe dette. Det har større verdi for ham, enn om jeg skulle gjort som de fleste andre foreldre; gitt det i gaver, eller bare kjøpt det til ham. Han har jobbet for det. Han var 8 da han kjøpte seg TV, han var 9 da han kjøpte den nyeste gameboyen dengang. Fra egentjente/sparte penger:) Dette har ingenting med dårskap å gjøre. Det har med hvordan en med ADHD fungerer som barn og ung. Det har med at både positive OG negative konsekvenser må være konkrete og komme der og da. Og at dette fører til at gode handlinger hos ham vedvarer, i stedet for å bare virke en eller to ganger. Positiv oppmerksomhet som virker fører lenger enn tvang hos alle, også hos deg;) Oftest ville en med ADHD bare brukt opp alle penger hn hadde fått opp i hendene. OM han bare hadde fått dem. Min sparer. Han har hatt full kontroll på konfirmasjonsgavene(selv om han "bare" fikk dem). En bitteliten del brukte han til å kjøpe seg noe han hadde ønsket seg lenge. Resten skulle i banken på sperret konto. Dette var helt hans valg. Han har hatt sommerjobb 2 sommere nå, og er bare 15. Hvilke andre tenåringer har dette? Ikke mange. Han har jobbet for luselønn, men jobbet hver eneste dag. Ingen sure miner fra ham for dette. Han snakker faktisk lite om denne lønnen. Men jobbe gjør han:) Og skryt fra arbeidsgiver får han:) Dette er samme ungen som da han var 3-4 osv delte hele sin lille godtepose med alle tilstede. Det var vel så viktig at alle fikk hver sin bit, som at han hadde en liten en igjen til seg selv. Han KAN å dele:) Så jeg tror ikke du skal uttale deg om noe du ikke vet så altfor mye om. Det er mange ting på alle plan vi har måttet gjøre annerledes enn foreldre med helt friske barn. Andre kamper vi har måttet velge. Men det har resultert i en tenåring som er mye hjemme, og aldri reker gatelangs på kveldene, aldri har drukket alkohol(maaaange på 15 har det, også i dag), som er høflig andre steder og er stort sett en grei gutt som prater med sine foreldre. Og her er det da ADHD i alvorlig grad, med flere tilleggsdiagnoser. Forutsetningene skulle vært dårlige, men vi har tatt alle utfordringer på strak arm, og klart å skape en god gutt:) Selv med penger som et av midlene. For meg er sluttresultatet viktigere enn mine prinsipper fra da han var liten baby. Jeg skulle aldri "bestikke" på noen måte, for jeg hadde samme tanker som deg; det skapte ufordagelige unger. Men det er faktisk ikke sant for alle barn. Og det vi har gjort, er ikke det samme som det du i dag mener. Selv om du tror det.
nick_343393 Skrevet 11. august 2009 #11 Skrevet 11. august 2009 I prinsippet er jeg enig med deg i at indre motivasjon må være det edleste av alle motivasjoner. Tenk så fint å vite at mitt barn rydder rommet fordi hun syns det er kjekt å ha det ryddig rundt seg, hun syns det er kjekt å hjelpe til osv. Men når en har med et adhd-barn å gjøre, er det ikke sånn det fungerer. Jeg har gått i meg sjøl mange, mange ganger, men det er jo bare løftet om belønning som fungerer. Behaviorismen har noe for seg, sjøl om jeg ikke liker det. I vårt tilfelle kan det like mye være belønning i form av brus til maten, et slag sjakk eller andre materielle/immaterielle ting, poenget er at det er BELØNNING. Og noen ganger bruker vi penger som belønning. Dersom rommet ikke er ryddig etter avtale, uteblir pengene. Aldri i natta om jeg hadde fått henne til å løfte en finger om jeg ikke tydde til de knepene. Så kan andre moralisere det de vil. Jeg har ikke noe behov for å rettferdiggjøre meg overfor utenforstående som ikke skjønner hva vi står i til daglig.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2009 #12 Skrevet 11. august 2009 Jeg er den anonyme som alle hater i tråden. Jeg syntes i allefall nick_343393, at du tar ballen og ikke mannen og det skal du ha kreditt for. Om jeg er misunderlig? Nei, jeg er ikke misunderlig på de som blir styrt av sine egne barn. Men jeg skjønner fortvilelsen selv om jeg ikke er enige med metodene deres for å få de til å lystre. Jeg spør i ærlig forundring, når skal ting bli motivert innen i fra? Hvordan skal man få disse barna til å skjønne at man kan gjøre gale ting i samfunnet uten at det får direkte konsekvenser i form av f.eks. fengsel, men at det likevel kan være galt likevel.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2009 #13 Skrevet 11. august 2009 hehehehe.. tror du at barn ikke kan forstå hva som er rett og galt, selv om belønning er i penger(i noen tilfeller), og straff ikke er ensbetydende med fengsel? Jeg har kommet langt, og jeg har hørt på fagfolk i tillegg til min fornuft. Det har båret frukter. Det ser jeg i min tenåring i dag:) Til og med venner av tenåringen syns jeg er en "kul mor"(sitat). Ikke at det er mitt mål, men det sier noe om den gode kontakten jeg har med min ungdom og ungdommens venner. Og med tanke på at det er en tenåring på 15 jeg har, så er jeg ikke helt ung heller. Sånn at det er sagt. Og selv om du ikke er enig, så betyr det ikke at kun du har rett, vet du. Der er mange veier til Rom. Og ikke ble det bygget på en dag, heller. For ditt barn er det ikke sikkert min metode fungerer, slik din ikke ville fungert her;) Jeg lar meg IKKE styre av mitt barn, for det er ikke barnet som valgte metode. Det var det jeg som gjorde, utfra prøving og feiling. Med kun yngre barn selv(som jeg tror du har), skal en være forsiktig i å rettlede andre med større unger. Generelt skal en være forsiktig med å tro en har fasiten for alle. En sitter fort i glasshus og kaster stein da.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #14 Skrevet 12. august 2009 Det er mitt glasshus, så jeg kaster så mange stein jeg vil. hihi. Neida. Vil bare blande meg litt i debatten. Jeg er ikke enig i at penger skal være belønning for ting som fremmer felleskapets beste. ADHD eller ikke. Man kan si at man skjønner pengers verdi når man jobber for penger, men jeg er ikke enig. Jeg mener at man må lære seg at utakk er verdenslønn og det mener jeg ikke på en bitter måte, men det hender faktisk ganske ofte at man må ting uten at man får døyten tilbake. Gleden er å gjøre andre glad, det bør også adhd barn lære.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #15 Skrevet 12. august 2009 Jada, jeg skjønner din tanke om dette, men det hjelper ikke for den ungen med ADHD. Tro meg; jeg har virkelig prøvd MYE før penger ble aktuelt. Det var ikke slik at jeg med en gang(da han var liten) forsto at penger var virkemiddelet. Og jeg var skeptisk til å bruke det. Hva en mener og har som prinsipper må av og til vike i en verden som er litt annerledes enn sin egen(ADHD-verdenen for eksempel). Og jeg tenker at du bør få litt mer kunnskap om ADHD før du kan si at dette med penger som belønning er helt på jordet. Det høres ikke ut som om du helt forstår ADHD. Jeg har barn uten ADHD også, og ser at der kan jeg bruke helt andre virkemiddel:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå