Gå til innhold

Hvilke klær til nyfødte er bortkastet å kjøpe? Og hva MÅ man ha?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe man absolutt ikke trenger til en nyfødt? De selger så mye at det går helt rundt for meg, skjønner ikkeno av størrelser på luer og sokker eller noe.

Ja, førstegangs og helt lost...det er meg:)

Fortsetter under...

Skrevet

Ikke kjøp mye før du får iallefall, da alt var bortkastet for meg. Kjøpte alt i nyfødt størrelse og fikk ei jente som veide 4720 ved fødsel og nå en mnd etter veier 5500. Så hun passet ikke noe av de søte små klærne jeg hadde kjøpt :P

Men bodyer både langermede og kortermede (mest lang) og sparkebukser. Etpar enkle gobukser, og etpar strømpe bukser.

Få tak i en tynn tynn lue som hun kan ha på i vogn f. eks når det er vind ( baby "skal" ha lue på uansett om det er varmt når det er vind ute), og en litt tykkere nå når det er litt kaldt iblandt. Sånn hel utedress er også greit og ha :)

Skrevet

for min del var alle plagg med hette på, helt bortkastet. Og trøyer som kryper oppover ryggen(uten knapper) Fikk heller ikke brukt noen av de kortermet bodyene. Men så er gutten min født i februar,da;).. så mitt tips er langermet body,strømpebukser og sparkebukser:)

Gjest Mylian&A.V+2til:-))
Skrevet

Body er jo kjekt da.Kjøredress f.eks har jeg aldri brukt..

Også liker jeg sånne tynne bukser. Aldri brukt strømpis.

Skrevet

Du trenger mye myke gode klær. Jeg liker godt sparkebukser med fot, for sokker til så små har en tendens til å skli av. Pysjamaser er greit å ha en del av, for det får man sjelden i gave. Tynne luer og jakker uten hette er greit å ha i vogna. Helsetepper trenger man et par av. Strikka tøfler er gode å ha til beina der de små ofte blir kalde.

Skrevet

Jeg syntes todelte klær og hetter var lite funksjonelt. Bodyer derimot er det greit å ha endel av. Invester i noen gode sparkebukser og hele dresser i mykt materiale, deilig:) Og du trenger ikke mye klær til en nyfødt, de vokser fort - skitner seg ikke så mye til. Størrelser kommer du fort inn i :) Jeg fikk rådet om at det ikke var noe vits i å kjøpe størrelse 50 for det kom de til å vokse seg ut av raskt - så det var bedre å satse på 56. Men jeg fikk en liten plutt som kun var 48cm lang - så måtte jeg kjøpe inn litt i størrelse 50:) Ellers er det grei regel å kjøpe 56 - mange nyfødte som er lange. Så kan man heller kjøpe 50 etter fødselen dersom det trengs:)

Annonse

Skrevet

Ikke ha hette på noe av gensere eller jakker. Bare klumper seg under ungen. Så små ligger jo hele tiden.

De ullsokkene som er glatte på utsiden, og "løkkete" på innsiden, er gode. De er stretch i.

Bodyer er et must. Akkurat nå går kortermede, men det er best å kjøpe med lange ermer:)

Noen gensere, og noen myke velour-bukser, eller sparkebukser. Ikke dongeri og slikt.

Kjøp ikke for mye i de minste størrelsene, men greit med noen få plagg.

Pysjer; hele, uten hette, men med knapper helt fra fot til hals. Bruk body under dette.

Tynne bomullsluer nå, litt tykker om en liten stund(kommer jo an på temperaturen).

Du trenger ikke hel utedress. Det er nok med enkle jakker. Ikke boblejakker og slikt, men mer trøyer med knapper fremme. Jeg hadde kun dette til mine, og de er født på kaldeste vinteren.

Et par strikketepper(ull), eller helsetepper.

Og det beste tipset; vent med det meste av klær til ungen er kommet;) Da vet du hvor stor ungen er, og hva du trenger ellers.

Skrevet

Slenger meg på at hettegensere og kjoler er noe herk til spebarn, så styr unna det (men du får garantert mye sånt i gave..)

Body og strømpebukse will get you far! :)

Skrevet

Det jeg hadde mye av til min nyfødte sønn den gang...var body og joggebukser. Også sånne fine joggedresser til å ha på ute. Kjøpte ikke noe spes. mye mer enn det..ikke før han ble eldre og kunne gå med litt mere kule klær.

Skrevet

Olabukser/snekkerbukser, klær med mye knapper, merker og dill... bare i veien...

Skrevet

Harde, stive klær, som feks snekkerbukser er totalt ubrukelig. Yndlingsantrekket vårt på babyen var body, sokker og strømpebukse. Mykt og deilig.

Kjoler er også totalt ubrukelig da de bare sklir opp hele tiden. Og gensre med hetter.

Skrevet

Og støtter IKKE de som sier vent med å handle til babyen er der.

Jeg var så møkkautslitt og dårlig etter fødselen, og sliten at det siste jeg hadde orket å tenke på var å handle klær?!

Ha alt klart til babyen kommer. Kjøp 56 og brett opp de første ukene.

Eventuelt ha noe i 50, med mindre du vet du får en 4 kgs...

Skrevet

Unngå å kjøpe bukser med strikk i livet i de minste størrelsene. Strikket har en tendens til å irritere navlen som skal gro de første ukene.

Langermet body og myke bomullssparkebukser er veldig greit, etter navlen er grodd er strømpebukser et must.

Bruk mest bomull og ull. Kunstfiber (f.eks. polyester, viscose, etc) kan gnage og irritere sart barnehud.

Annonse

Gjest lillemamsi
Skrevet

min datter har aldri fått på seg 50 eller 56, hun gikk rett inn i 62, denne gangen venter jeg gutt og skal ønske han bare klær i fra 68 og oppover. For når alle kjøper i samme str så rekker man jo ikke å bruke alt.

HERK: snekkerbukser, hettegensere, sokker som detter av, kjoler, stoore bobledresser (babyen er jo ofte tulla inn i ullpledd osv ute usansett), og luer som er teit form på, som sitter bare på topplokket og ikke dekker ørene.

GENIALTt: bodyer, gjerne med knepping i siden, så slipper man å dra den over hodet og kline bæsj i hodet på den lille om det har kommet store mengder som har kommet ut av bleien.

Strømpebukser!

Ullsokker

Ullbodyer

Sparkebuser uten fot. Min datter fikk bestandig 2 bein i 1 bein på sparkebuksen. Samme med pysj, der måtte jeg klippe av foten til slutt.

Gode behagelige "joggedresser"

Sikklesmekker, om du har en baby som søler nå h*n drikker.

Skrevet

Har ei jente på 5uker nå og jeg har brukt mest av dette:

Body - kortermede

Strømpebukse

Sparkebukse

Pysj

Liker ikke det med hette! Kjoler er kos, men ikke vits i å kjøpe mange.

Ha NOE i 50! Fikk beskjed om at iiingen babyer bruker 50 likevel :P Ut kom det en baby på 47cm som druknet i str 56!

Trist å ikke ha noe som passer på sykehuset.

Når vi kom hjem derimot hadde alle som kjøpte gaver, kjøpt klær.. Gjerne da fancy hettegensere med glidelås o.l - IKKE å anbefale.

Hvis du kan så si ifra at hvis folk ønsker å kjøpe klær, kjøp gjerne litt større str eller evnt gavekort/noe annet enn klær?

Skrevet

Leste forresten at babyene kun skal ha på lue ute hvis det blåser. Ikke ellers, de får mye lettere ørebetennelser og verk hvis de har på lue hele tiden! Var det i spebarnsboken jeg leste det, tro? Er usikker.

Skrevet

Signerer på at hetter, gensre og kjoler er upraktiske. Liker heller ikke klær som har knapper el i ryggen. Anbefaler å kjøpe hvite bodyer. Vi fikk kjempemye fine klær da jenta vår ble født,men veldig mye var rosa eller møstrete og ikke så lett å kombinere (Litt opptatt av at klærne skal matche littegrann i hvet fall jeg da ;-))

Skrevet

Alt som er todelt. Overdelene vil bare krype opp å ligge som en pøle rundt magen og under armene. Det som ble desidert mest brukt her var body, strømpebukser og sparkebukse. De aller beste strømpebuksene var på Bennetton. Eller er det jo kjempemange fine bodystocking (Riktig stavet eller...?). Er jo fantastisk for de små å ha på seg. Og selvfølgelig styr unna hetter og dongeri. Det er nok fryktelig upraktisk, og personlig syns jeg ikke noe om å kle uskyldige små beibier som gangstere. De blir fort nok store pøbler :-)

Skrevet

Du har kanskje en viss formening om liten eller stor baby?! Vi er ikke så store noen av oss og forventet oss ingen kjempebaby, og vår baby brukte altså 50 i en måned, og 56 fortsatt (2,5 måneder). Nesten alle gaver var i 62, så veldig glad for at jeg hadde litt i de minste størrelsene klart før fødselen.

Vi har likt best å bruke myke sparkebukser og vanlige bukser/joggebukser, langermete bodyer, strømpebukser og myke kjoler. Det mest bortkasta har vært alt med hette og snekkerbukser/dongeri. I luer synes jeg det har vært vanskelig å finne noe som sitter bra... H&M sine synes vi f.eks er helt ubrukelige, mens vår favoritt er fra Nøstebarn. Vi har brukt lite kortermete bodyer, enda vi har sommerbaby, og det samme med gensere - todelte ting kryper gjerne oppover.

Skrevet

Det du absolutt ikke trenger til en nyfødt er hettegensere og tykke utedresser. Kjøp heller en fleecedress som du kan bruke på trilleturer når det blir høst/vinter.

Ellers sier jeg kjøp et sett i str. 50 i tilfelle babyen er liten. Det hender en får seg en overraskelse selv om både far og mor er relativt stor. Her kom det en liten, tynn gutt på 47 cm. Vi hadde kjøpt inn mest 56, og det var umulig å bruke de første par mnd. Oppbretting var et mislykka prosjekt som både var ukomfortabelt og umulig å få til med et så lite barn.

Må også nevne at mannen min er veldig fan av såkalte pappavennlige bodyer (altså knapping i siden). Da slipper en å ta den over hodet, og for en mann som omtrent aldri har holdt en baby er det en stor lettelse.

Skrevet

Det jeg syntes var bortkasta var alle kjolene vi fikk i strl 50-56-62...de havnet jo bare tilslutt oppunder armene på jentungen...

veldig skjønne og fine kjoler, men utrolig upraktisk..

Skrevet

Jeg brukte kun bodyer med bukse og sokker til. Sokkene datt ikke av før de ble så store at de kryper rundt. Sparkebukser syntes jeg var noe hærk, nesten alle vi hadde måtte taes helt av for å bytte bleie. Tungvint! Dongeri og hettegensere er upraktisk som alle sier.

Pysjer syntes jeg det er best med de ''sommer'' pysjene, med korter bein.Mine barn sparka så mye at de fikk beina opp i mage regionen på pysjen og da ble det masse hyl og grin på nattan.Men må jo se ann årstidene litt også.

Skrevet

Spar de til dokke-klær, det blir jo stas en gang det!

Upraktisk:

Bukser med brett i livet og strikk, ubehagelig å ligge på..

Kortermet body (må ha på genser utenpå, man kjenner den lille blir kald)

Bukser/dresser med hel fot. Mine barn har store føtter og da blir buksa ubrukelig...

Praktisk:

Alt av ullklær. For tynne unger kan jeg anbefale strømpebuksene de selger på Spar-Kjøp, de har noe strikk nederst på anklene som gjør at strømpebuksa sitter godt. Ikke kjøp Janus sin strømpebukse, den mangler denne strikken og dermed forsvinner foten oppover i systemet.

Janus bodyer er bra, de tåler også normal vask. Ligg unna Tom og Trine ulla på sparkjøp, den "morkner" etter noe tid siden den ikke tåler vanlig vask.

Artig er selvsagt å få kule klær men det er ofte glidelås i halsen og andre detaljer som er kjipt.

Hette nevnes av flere. Jeg synes ikke hette er noe problem, man tar bare hetta på når babyen skal sove så blir det ekstra lunt rundt hodet ;)

Lue med gulp på kan bli våt og kald og gi ørebetennelse, ellers er lue et pluss. Den bør ikke sitte for stramt etter min mening, slik at øret får "puste"

Skrevet

jeg har ikke hetl samme erfaringen med Tom og trine ull bodyer men jeg synes de har veldig små inngang til hodet....altså halsen er litt trang synes jeg.

Strømpebuksene er heeelt geniale (de med strikk nede ja)...

hettegenser er tull, det samme er kjoler(prøvde å forklare mor dette med 1. men alikevel kom det en del slikt). men man lærer jo av sine feil;)

JEg syntes utedress var praktisk, og jeg skal helt sikkert kjøpe de heldressene fra janus på sparkjøp!!!!(ull, tynne og kjempe bra å bruke)!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...