angelina76 Skrevet 7. august 2009 #1 Skrevet 7. august 2009 Snuppa på 9 mnd har fått to tenner, sylskarpe, og to til er på vei. Resultat= bitt i puppen, veldig vondt og såret vil ikke gro= vondt å amme. Vurderer derfor nå å kutte helt. Tenker med skrekk på de to nye tennene som er på vei... da får hun skikkelig bitetak.. grøss. Men må jeg gi MME som drikke? Hun får nå grøt ca 4 g om dagen, som jeg blander med MME i stedet for vann. Veldig puppeglad, så flaske vil hun ikke ha, men drikker litt vann fra tutekopp. Holder dette? Hva gjør dere andre?
Collette Skrevet 7. august 2009 #2 Skrevet 7. august 2009 Bare en tanke.. Hun vil ikke drikke mme fra tutekopp da?
hurra1234 Skrevet 7. august 2009 #3 Skrevet 7. august 2009 Jeg er i samme situasjon, men min jente er 6 md, så jeg burde kanskje amme litt lenger. Men jeg vil slutte, og hun vil bare ha vann. Har prøvd med ulike mme-merker i flasken, men hun griner på nesa og kniper munnen sammen. Vann derimot går greitt. Har fått med meg at babyer bør ha mm eller mme til de er 12 md gamle. Men hva i all verden gjør man da? Tenker at det må da være greit om de drikker vann dersom man blander mme-pulver i grøt og middag.... Lurer på hvem som kan vite dette.
angelina76 Skrevet 7. august 2009 Forfatter #4 Skrevet 7. august 2009 Nei. Har forsøkt, men hun rynker bare på nesa og skyver koppen bort. Så det er ikke flaska som er problemet men innholdet.
angelina76 Skrevet 7. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 7. august 2009 Hei hurra 1234. Ja, det var det jeg og tenkte at det var ok med vann så lenge grøten og annen mat er blandet med mme. Vet jo at mme anbefales til ca 1 år.. Men ikke godt å si om det er "riktig"... Skal høre med helsesøster på mandag tenkte jeg, var stengt der i dag. Skal prøve å huske å legge inn svaret jeg får der her Prøvde å lese på flaskeposten.org men fant ikke noe der..
hurra1234 Skrevet 7. august 2009 #6 Skrevet 7. august 2009 Oj. Bra om du melder tilbake her. Jeg har bedt min mann spørre på barneklinikken der han jobber. De kan ha noen svar de også.
Faylinn Skrevet 7. august 2009 #7 Skrevet 7. august 2009 Det står på matportalen at: "Dersom amming ikke er mulig, eller det er behov for annen melk i tillegg til morsmelk, bør hovedsakelig morsmelkerstatning brukes frem til 12 måneders alder. " Det er altså ikke noe _må eller _bare Det viktige er at barnet får i seg alle næringsstoffer som trengs, og det får hun vel gjennom grøten, middagen og frukten som du sikkert gir? Om du slutter med mm/mme 3 mnd "før tiden" så kan de vel ikke bli underernært på det skulle en tro. Nyttige lenker kan være: http://matportalen.no/artikler/2005/12/spedbarn http://matportalen.no/matvaretabellen/index_html Jeg mener det finnes en tabell som viser hvor mye av hvilke vitaminer og næringstoffer man trenger i ulike aldre, men jeg fant den ikke umiddelbart. Kanskje du finner den via den siste lenken. Du kan jo se på innholdet på en mme pakke og se litt hva som trengs egentlig. Har du prøvd å gi fra vanlig kopp forresten, ved at du holder den? Jeg husker eldstemann syns det var veldig stas å drikke fra vanlig kopp og glass, men det var vann jeg prøvde å gi da. Vil hun drikke mm fra tutekopp? Kanskje du orker å pumpe deg noen uker, mens du prøver mme innimellom. Til slutt løser det seg kanskje. Lykke til i hvert fall! :-)
hurra1234 Skrevet 7. august 2009 #8 Skrevet 7. august 2009 Da har samboer forhørt seg med overlege på gastrologisk seksjon på barneklinikken. Det er bare uklokt å slutte med mm og mme før barnet er 1 år gammelt. Det er alt for viktige næringsstoffer der. Man vil heller ikke klare å gi nok mme ved å blande i mat. Eller, det ble vi frarådet. Rådet er egentlig å pumpe seg og servere dette på flaske, og så gradvis blande ut med mme til hun tålerere kun det. Hmmm. Tror ikke jenta mi er så interessert i mm på flaske! Ikke lett dette her. Men man får vel bare forsøke nok ganger. Og så tror jeg at far får ta den jobben
Sunnybeach4gull :) Skrevet 7. august 2009 #9 Skrevet 7. august 2009 Ho e jo såpass gammel, og så lenge ho får grøt e d nåkk helt ok å ikke gi mme ;-) Men ka om du fyll mme på ei f.eks imsdal barneflaska? Eller lar ho drikke med sugerør? :-))
angelina76 Skrevet 13. august 2009 Forfatter #10 Skrevet 13. august 2009 Hei. Takk for gode råd og tips! Har fått dette til svar fra helsesøster: 6 dl daglig med MME er det som er anbefalt, om jeg blander det i grøt og gir vann ved siden av er det ok. Ammes hu i tillegg litt er det mer enn nok. Drikker som sagt av tutekopp lille tøtta her, men KUN vann. Lar seg ikke lure til å drikke MME uansett hva det kommer fra liten luring og veldig sta! Fortsetter amming litt til men begynner å bli mindre nå merker jeg og stor fortann, og dermed mye biting, i vente... frister ikke veldig å utsette brystet for nok ett åpent kjøttsår.. Så da blir det nok grøtpulver blandet ut med nan her + vann ved siden av etterhvert
Clementine Skrevet 15. august 2009 #11 Skrevet 15. august 2009 Jeg slet veldig med biting med førstemann, hun fikk tenner når hun var 3 mnd. Var helt forferdelig, og hadde lyst til å slutte. Men etter å ha chattet med ammehjelpen sa de at man enkelt kan lære barnet å slutte å bite ved å trykke det lett mot brystet når det biter, slik at nesa også dekkes. For å puste må barnet slippe bitetaket. Ett par ganger gjorde jeg det, og hun sluttet. Endte med at jeg ammet til hun var ett år. Veldig greit, for jeg synes mme og flaskevasking er noe styr.
Christina83 Skrevet 16. august 2009 #12 Skrevet 16. august 2009 Hei Har akkurat samme problem med gutten min på 9 mnd. Biter og biter i puppen, og er egentlig ikke så veldig interessert. Begynner nok å få lite melk også. Jeg får ikke i han så mye MME på tutekopp, han vil heller ha vann, så det blir ikke mye MME i døgnet på denne karen. Prøver å pumpe meg, men det kommer minimalt. Vurderer å kutte helt ut og bare gi han MME. Får tenke på at han tross alt har fått morsmelk i 9 mnd, og heller være fornøyd med det. Jeg lurer på en ting... kan man blande MME i grøt i alle grøter, selv om det står at de skal blandes med vann? Håper på svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå