Gå til innhold

Stiller meg liksågodt lagelig til, og spør: disse jentenavnene da?

Anbefalte innlegg

Sigyn

Gyrid

Åsta/Åse

Else

Hedvig

Audhild (farmor heter Aud)

Eida/Eidis

Eirid/Eirild

Gunda (etter jordmor i 1. sv.skap, hun hadde rett og slett glorie!)

Inghild

Signhild

Solaug/Solhild/Solmøy

Vigdis

Har gått gjennom "norse"-listen på en amerikansk babynavnside, og disse navnene synes jeg var verdt å kikke to ganger på...

har ikke snakket med mannen enda, han sier sikkert bare fysjom, hehe. dvs han likte Gunda, da...det har vi snakket om alt. :)

Fortsetter under...

Åse er pent

Else går selvfølgelig an å bruke, men ingen favoritt hos meg.

Samme med Vigdis.

Resten var mindre pene, og hørtes egentlig ut som en oppramsing av kvinneskikkelser i norrøn mytologi el.l.

Annonse

Jeg ville nok tatt med i vurderingen hvilke av navnene som er lettest å bruke i utlandet. Jeg har selv et navn som må staves hver gang jeg er utenfor norden, og det er ganske slitsomt i lengden. Jeg bodde i Australia og der gikk jeg under diverse kallenavn fordi mange hadde problemer med å si navnet. Å reise og bo i utlandet blir tross alt bare mer og mer vanlig..

tror nok ikke jeg kommer til å bruke noen av disse navnene heller - bare synes de var litt artige. tror også det gjelder de fleste navnelister - hvis du får servert ETT av navnene så kan det være greit, men en hel liste med norrøne navn på en gang blir litt overveldende, og da blir det bare fysjom. :)

det er sant med turistvinkelen også! vi tre andre i familien er rimelig internasjonale i navneveien... jeg har diskutert dette med en amerikansk nabo (bor i Asia for tiden) og hun sa at hun synes jo det var mye mer spennende å møte en Ingeborg eller en Thorstein, enn å møte Tom og Emma. men hun sa også at det ville jo bryte veldig med oss tre andre, hvis nr to fikk et urnorsk navn!

Og for den som har navnet er det jo kanskje litt kjipt å måtte stave/forklare hele tiden!

(bodde i USA når jeg var liten, og het et veldig norsk etternavn som måtte staves stadig vekk. :) så jeg vet halvveis hva det går i.)

Eira er kjempefint, men slår meg som litt poppis...er kanskje ikke riktig?

pluss at egentlig vil jeg forsøke å unngå navn med R i, siden vi er bergensere og har et krrraftig etternavn med R i hehe

har likt Inghild lenge, men mannen synes ikke noe om det. og han sier at Sigyn er en oljeplatform, hehe. :) det var de to jeg likte beste også, egentlig, også Gyrid, men det er ikke sååå pent på bergensk :)

Annonse

hehe det var kanskje feil å gi inntrykk av at vi ville kalle henne opp etter jordmoren, min far heter gunnar, så det er vel mest derfor det navnet er aktuelt - men du vet hvordan du liker noen navn ekstra godt hvis du har kjent noen som har hett det, som er heeeelt fantastiske mennesker? det var bare det jeg mente. :)

Sigyn - flott, stod på min liste men ble luket ut av mannen...

Gyrid - OK, men jeg foretrekker Guri eller Gøril

Åsta/Åse, OK. Liker best Asta, Åsa eller Åsne

Else og Elsa er fine

Hedvig er flott

Audhild (farmor heter Aud), OK, men litt tungt å si syns jeg.

Eida/Eidis Ikke så fint

Eirid liker jeg ikke

Eirild eller Eiriller nesten for poppis å regne sammen med resten av navna. jeg liker bedre Eldrid eller Elfrid.

Gunda (etter jordmor i 1. sv.skap, hun hadde rett og slett glorie!), ville heller brukt et annet Gun-navn, Gunnhild/Gunhild eller Hildegun

Inghild OK, eller Ingvei, som jeg liker godt. (eller hva med å kombinere Inga og Gunda i Ingun?),

Signhild syns jeg er veldig tungt. Svanhild går.

Solaug/Solhild/Solmøy ok, men jeg foretrekker Solvår fremfor alle disse. eller Solfrid.

Vigdis. Ikke så glad i -dis-navn.

men du har mange fine på lista!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...