Gå til innhold

Å hjelpes meg....

Anbefalte innlegg

Skrevet

.. vet ikke hvor jeg skal starte, men nå trenger jeg råd og veiledning for nå orker jeg ikke mer!

Har en vakker 10 mnd gammel baby som er verdens blideste unge på dagen- spiser og leker bra. Men om natten og ved legging blir han en demon. Det er ikke snakk om å legge seg uten pupp og han hyler illsint i både 3-4 timer. Det hjelper ikke p jeg sitter der, synger eller stryker på han. Like sint er han.

Nå begynner barnehagen snart og jeg tenker at det er lurt å ha innarbeidet en grei rutine. Han er i seng til sju og jeg gjør de samme kveldsritualene hver dag. Han sliter meg totalt ut da pappaen ikke er hjemme i ukedagene grunnet jobb.

Innimellom sovner han etter en time i sengen men han våkner etter en liten stund og holder det gående. Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Har forsøkt opp ned metoden, skrikekurer etc. Men ingenting nytter.

Er det noen der ute som kan gi meg et godt råd. Har snakket med HS og de mener han er svært utholdende og at vi må være mer utholdende- men for hvor lenge. Det blir jo ikke bedre. Han er vanvittig sta- har aldri opplevd lignende. Nr 1 var aldri sånn og han har alltis vært super å legge.

Takk som leser :))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Ingen gode råd fra meg dessverre - bare masse masse sympati.

Har nettopp brukt en time med hylskrik fra ende til annen fordi hun ikke får bruke puppen som smokk.. (og ja.. jeg tapte og fant fram puppen - føler meg ikke veldig vellykka nå)

I natt var vi oppe fra 03-05, samme visa. Hyyyyler og er illsint. Ingen ting nytter, verken sang, byssing eller kos.

I tillegg er soving på dagtid også blitt et problem. Virker som om hun rett og slett nekter å sove. Aldri sett makan til vilje i den lille kroppen..

Det er utrolig slitsomt.

Vi får håpe på bedre tider.

Hold ut min venn :)

Skrevet

huff ja- kjenner GODT til akkurat det der med vilje og stahet ved soving ja!! Jenta mi er også straks 10 mnd, og hun er heller ikke videre soveglad. Legginga går forsåvidt veldig fint, men det er disse oppvåkningene iløpet av kvelden som vi også sliter med (ikke hver kveld heldigvis, men med jevne mellomrom).

Har hun først våkna, NEKTER hun å sovne igjen med det første, og kan fint holde det gående i et par timer hvis hun "får lov". Det får hun imidlertid IKKE, for jeg har kapitulert for lenge siden, og gidder ikke sitte ved senga hennes i flere timer hver kveld- så hvis hun våkner skikkelig, tar jeg henne rett og slett over i Manducaen og går henne i søvn på stua mens jeg ser på TV eller no. haha- ikke noen særlig ped. korrekt måte sikkert, men hva gjør man vel ikke for litt kveldsro i stua;)?

Tror rett og slett at noen babyer (som våre) rett og slett bare ER sånn, de er utholdende, sta og vet hva de vil. Jenta mi kan nemlig ligge strålende blid og fornøyd i senga si og tulle leeeenge på natta hvis hun har våkna, men med en gang jeg iverksetter søvndyssende tiltak som f.eks liggende byssing (legger henne oppå brystet mitt, på magen) begynner den sinna hylinga- og hun står nærmest i bro før jeg får roet henne ned. Hun blir så sint at hele kroppen dirrer og hun formelig hveser av sinne vettu. Men den liggende byssinga er effektiv (for da "tvinges" hun til å ligge rolig), så etter litt hyling sovner hun som regel forholdsvis greit.

Som du ser- her blir alle knep og triks i boka tatt i bruk- jeg orker rett og slett ikke å henge over senga hennes i flere timer støtt og stadig, for jeg regner med at dette er en fase som vil gå over av seg selv (forhåpentligvis snart!!).

Og på dagen- verdens blideste lille sjarmtroll vettu;)

Skrevet

jeg har heller ingen råd, men maaaaaaasse sympati!!! og jeg som sliter når han griner i 10 min før han sovner... det er skikkelig tøft å høre gullet grine! godt jobba deg! stå på, du er jammen god!

Skrevet

Tusen Takk for alle svar :)

Huff føler meg som en dårlig mor når det står på som verst. Vet det er nærhet og kos han vil ha. Hvis det ikke bedrer seg etter barnehagestart tror jeg jeg prøver med madrass på gulvet slik at han sovner inntil meg eller mannen (når han er hjemme).

Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre med han stakkar.

Skrevet

Jeg tror som mamman til frøya; at noen barn bare ER sånn. Vi kan teste ut metoder til vi blir blå, men det hjelper ofte fint lite.

Jeg gidder ikke bruke mer tid og ork til å bekymre meg over Bos soveproblemer - og de er det MANGE av. Nei, jeg har kapitulert og latt pjokken vinne, så tar jeg heller kampen når han blir litt eldre og skjønner litt mer. Jeg orker ikke lenger stå bøyd over sprinkelsengen (får jo halsbrann av å stå der så lenge), så jeg lar han sovne i sengen vår og/eller i MeiTaien. Om han våkner om natten putter jeg han i sengen vår da også.

Jeg fant ut at det var viktigere at får nok søvn og hvile til at jeg fungerer i hverdagen, enn å ni-jobbe med at Bo skal sovne av seg selv og sove hele natten gjennom.

Skjønner deg veldig god! En mager trøst er at det som regel bare går bedre og bedre. Hold ut ;)

Skrevet

Ojojoj...det høres slitsomt ut. Jeg tror jeg hadde gitt opp for lenge siden... Sovner han om du legger deg sammen med ham (i dobbeltsenga)? Da ville jeg glatt ha latt ham sove der, og heller prøvd å få ham tilbake til sin egen seng om noen uker/måneder. Sikkert mange som mener dette blir helt feil, men i en sånn situasjon ville jeg ha gitt f i de fleste prinsipper, for å ikke slite ut hverken meg selv eller ungen. Kanskje kan det også være lurt å bryte helt med rutinene, når han tydeligvis har låst seg såpass? Lykke til, uansett hva du velger! :)

Skrevet

Åhhhh sympati! Håper det order seg snart :-)

Vanskelig å gi råd, for det er sikkert, som de andre sier, noen babyer som bare er STA og som ikke vil sove.., Jeg har slitt endel med soving tidligere og har prøvd alt, det som har hjulpet er (du har sikkert prøvd alt dette da, men skriver likevel sånn i tilfellet):

- sørg for å tilbringe masse tid med barnet på dagen. Lek og tull og herje litt. La han leke masse, og slite seg litt ut og kjenne på at du er nær.

- sørg for superstrikte rutiner på dagtid både når det gjelder mat og søvn. Barn liker forutsigbarhet

- Sørg for at han får sovet godt på dagtid, men ikke for lenge. Sover han best når du triller eller når han sover inne? Gjør det som er best for han. Vår har sovet bedre når han har fått to lurer på dagen, og når søvnen er av god kvalitet.

- Vær ute hver dag

- legg flere smokker i sengen, så finner han den selv

Gutten min sover nå fra 19 - 06 (av og til 0630). Er innom med smokken ca 2 gg per natt, men han sovner igjen med en gang.

Eller kunne det kanskje vært en ide å tatt en tur til kiropraktor eller til manuell terapaut? Kan det være noe fysisk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...