Gå til innhold

Snart 2 år og bare 10,5 kg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jenter.

Uff, jeg har en jente som snart tipper 2 år, og hun har slitt med vektøkning i snart 1 år pga øreproblemer og liten matlyst. Hun fikk dern innsatt i mars og har etter det vært helt frisk. Hun vokser i lengden, og er kjapp som få i koppen og virker helt normal utenom at hun er fryktelig tynn. Og da mener jeg alle-ribbeben-ryggrad-og-hoftkammer-viser-tynn.. Vi har gjort alt som helsestasjon og oppslagsverk anbefaler for å få litt kjøtt på beina hennes, men det er lite som fungerer. Det som er at hun spiser som en hest en dag: 6 skiver med pålegg, masse middag, havregryn til frukost/kvelds og frukt. Og etter dette etegilde virker det som om hun er mett i 2-3 dager og spiser veldig lite: 2 skiver, nesten ikke middag, og litt frukt. Hun får variert kost, tilbud om mat 5 ganger til dagen og vi spiser sammen med henne. BH sier det samme som oss, hun er veldig ujevn i hvor mye hun spiser. Vi vil ikke tvinge i henne mat, det fungerer ikke. Men nå før høsten og all sykdom kommer over oss kunne jeg tenkt meg at hun hadde hatt noe å gå på. Livredd for at hun skal få svineinfluensa, tror at kroppen hennes kommer til å slite med å takle det..

Hun er nå ca 92 cm lang, og som sagt 10,5 kg.. Det er ingenting! Lille gode flisa mi!

Det er bare et lite hjertesukk i fra en mamma som haaater at folk glor på henne siden hun er spinkel som bare det, skulle tro vi ikke har gitt henne mat med vilje.. Finnes det noen "mirakel-kur" eller noen trøstende ord fra andre med samme "problem"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg hadde et lignende ditt innlegg her for et par uker siden og ble kalt hysterisk av en anonym, men vi som har slike supertynne barn må få lov til å være bekymret.

Vi har gitt vår gutt (26 mnd) tillegg (Fortini næringsdrikk) med tvangsforing. Det hjelper litt på vekta, så han er vel 10,7-10,8 kg nå på gode dager, men er kort (86-87 cm).

Vi kan imidlertid ikke fortsette med tvangsforing, så vi venter på sykehusutredning som skal skje innen 01.10. Barnelegen sa det kunne være en form for allergi eller dårlig absorbsjon av maten i tarmen med mer, så vi må i alle fall prøve å få en diagnose og mulig behandling.

Vår gutt har økt ca 300-400 gram på nær ett år med selvstendig spising. Vært mye syk etter mye smitte i barnehagen.

Hvis du er veldig bekymret så prøv å få en time hos barnelege eller din fastlege. Ellers kan du prøve næringsdrikkene for barn på apoteket - de inneholder 300 kcal per 2 dl drikke og finnes i flere smaksvarianter - kanskje jenta di liker dette?

Du har min største medfølelse...

Gjest ✿biss med twins✿
Skrevet

Hei hei:)

Minstestilken min er 86 cm og 8,5 kg ( 2 år og 9 mnd ), hun har slitt med spiseproblemer hele veien..Ikke godt for mammahjertet med veldig tynne barn.

Hun er nå endelig under utredning etter mas fra min side, det har tatt altfor lang tid selv om vi har hatt bred oppfølging fra mange instanser helt siden de ble født. Venter på resultater fra blodprøver og urinprøve og skal snart til gastroskopi..Hun har stått på ventelister til peg flere ganger, men når tiden har kommet har hun enten hatt en liten god periode eller vært syk, og de har gått bort fra operasjon..hun skulle jo helst fått dette før hun var ett år. Nå skal hun få nesesonde i hvert fall. Hun har fått næringsdrikk på blåresept i et år.

HI, jenta di viser i hvert fall at hun har et spisehjerte da:) Det høres ut som du gjør ting riktig, og det er vel ikke gunstig at hun har så ujevnt inntak, men hun spiser i hvert fall! Jeg er egentlig ikke sikker på om det er riktig å råde deg til næringsdrikker..

Jeg var faktisk helt lik jenta di da jeg var liten, veldig tynn så alle ben stakk ut, og spiste masse noen dager og veldig lite andre dager..men frisk som en fisk, det var sånn jeg 'jevnet ut' inntaket mitt;)

Men jeg skjønner deg veldig, det er ikke godt å se barna sine så tynne. Jeg vil råde deg til det du antakeligvis allerede har prøvd, H-melk, smør og olje i all mat ( tom olje i yoghurt ) havreprodukter, nøtteprodukter, rømmegrøt, smørgrøt..

Og Lissi med junibaby, så godt at han skal under utredning da! Men kunne han ikke fått en nesesonde så lenge? Tvangsforing er ille..

Skrevet

Har selv ei jente på 2 år og 9kg. Lillesøsteren hennes er 7mnd og 8kg. Har brukt ufattelig mye tid ved matbordet, laget ufattelig mye mat, og fått henne til å spise ufattelig lite.

Hater hater hater foreldre som mener at sultne unger spiser, og at vi mødre er bare hysteriske. Jeg kan ikke la henne gå uten mat for å se om hun spiser, da ender vi bare med et dehydrert barn som sover 23 av 24 timer i døgnet.

Til tider har transferritinnivået(jernlager) vært svært lavt, da hjelper det med jerntilskudd. Kan ha perioder med god spiselyst etter en slik kur. Og så er vi tilbake der vi slapp igjen, gang på gang!

Hun er heldigvis sterk og lite syk. Har med tiden funnet noen triks for å holde kalorinivået i mat oppe:

- rør inn litt matolje i grøten.

- vafler kan funke på trege matdager.

- bruker pepperkakeformer å stikker ut brødskiver.

- Nugatti er en livredder hjemme hos oss, jeg driter i hva andre mener!!!!!

- Grillkrydder er redningen enkelte dager, aner ikke hvorfor det er godt???

Stå på kjære deg, vet at mange ikke tror deg. Det er ditt barn, du vet hva det trenger og når nok er nok. Helsevesenet kjenner ikke ditt barn! Du må være sterk!! Dette er desverre en kamp du må kjempe. Jeg selv har funnet ut at jeg driter i hva folk mener og tror. De har ikke prøvd å få i mitt barn mat. Lykke til med neste måltid!

Skrevet

Hei,

Tusen, tusen takk for fine innlegg! :-)) Vi gir henne olje i h-melken, og ekstra sunnt smør og slikt i maten. Er forsiktig og ikke overdrive fettinntaket, da hun blir løs i magen. Men det gjør iallefall at hu ikke går ytterligere ned i vekt. Har tenkt på kosttilskudd, og skal på helestasjonen med henne til uken for atter engang sjekk. Skal høre med de om hva de anbefalere videre. Jeg er helt enig: noen mødre skulle fått seg en smekk når de lirer utav seg at : herreguud, det er jo heelt normalt at noen barn er tynnere enn andre og står der med en stor og rund 2 åring på armen! Da klikker det nesten for meg, for det er ikke normalt å være så tynn! Sliter med å finne klær så ser fine ut på henne, for mindre størrelser er for korte i ryggen eller armer/ben, og neste størrelse er bare posete og helt feil. Så hun går og vasser i klær som passer på lengden, men som er aaltfor store rundt kroppen.. Men det er bare et "luksusproblem".. Verst av alt er at man føler at man ikke strekker til, og bare ønsker at hun skal vokse seg stor og sterk! :-) Lykke til jenter med ungene deres, jeg føler virkelig med dere!

Hilsen fra HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...