blond Skrevet 6. august 2009 #1 Skrevet 6. august 2009 Hjelper de bestemte dager/tider? Inngår det i ukepenge-tjeningen? Jeg holder av oppgaver til barna og så er det opp til dem å velge hva de vil gjøre og dermed hvor mye de vil tjene. Det har fungert godt til nå og barna er flinke til å jobbe, men jeg er redd det ikke holder så lenge som jeg ønsker.
Lene~mor til tre Skrevet 6. august 2009 #2 Skrevet 6. august 2009 Ungene mine får ikke ukepenger. Når jeg støvsuger her, så støvsuger de rommene sine selv og rydder rommene sine selv. De hjelper meg også med andre ting når jeg rydder og vasker her også nesten av seg selv, når de ser jeg rydder så begynner dem å ordne også hehe tro hvor lenge det varer? Jentungen min rer opp senga si og mi hver dag uten at jeg sier noe som helst hehe, det har hun gjort en stund helt frivillig og gutten min har vaska stolene og bordet på verandaen nå hver dag i hele sommer helt av seg selv frivillig Men når de har vært flinke iløpet av uka får de jo belønninger som at jeg f.eks kjøper et blad til dem i butikken, det setter de veldig stor pris på
blond Skrevet 6. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 6. august 2009 Sukk, det kan jeg bare drømme om - og det gjør jeg! Mitt eldste barn får stor motivasjon av å tenke på hvor mye han kan tjene siden han ønsker seg noe spesielt. Lillegutt vil gjør som storebror og det beste er å tjene mer enn han.. Å jobbe i huset bare fordi jeg setter pris på det har ikke slått dem, så da synes jeg det er bedre at de får ukepenger for å hjelpe enn at det ikke skjer. Det strider mot idealene mine, men samtidig synes jeg det er riktig at barn kan tjene penger og ser lønn i sammenheng med innsats. Når synes du det er riktig å gi ukepenger og for hva?
Lene~mor til tre Skrevet 6. august 2009 #4 Skrevet 6. august 2009 Hum jeg vet faktisk ikke for det har liksom ikke vært nødvendig hittil og jeg har egentlig ikke tenkt så mye over det. Men ingen av vennene til ungene mine får ukepenger enda som jeg vet om iværtfall, det er kansje litt tidlig? eller jeg vet ikke jeg.. når begynner man egentlig med det? hehe Husker jo jeg fikk ukepenger når jeg var mindre,fra jeg avr 11 år eller noe sånt og da fikk jeg penger for å vaske opp, støvsuge og ta trappevaska eller sitte barnevakt for min lillesøster f.eks. Det er jo veldig fin måte å lære og håntere penger på.
blond Skrevet 6. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 6. august 2009 Det er dumt å innføre det hvis barna ikke etterspør det, synes jeg. Noen begynner med ukepenger ved 5 års alder, her får lillebror det storebror får, selv om minsten er 4 1/2 år. Jeg synes det er tidlig, men gjør det likevel. Denne kamelen er ikke særlig stor.
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 6. august 2009 #6 Skrevet 6. august 2009 Vet du hva Blond, jeg gjør akkurat som deg. Det virket helt likt. Før har de fått penger for hver jobb. F.eks 5 kr for å støvsuge, 10 kr for å vaske alle gulvene osv. Men nå har vi innført nytt system. Nå får barna (mine er vel på alder med dine mener jeg) fast ukepenger en dag pr uke. De kan få maks 50 kr hver. Syntes det er nok siden de er så unge enda. Disse pengene kommer jeg til å oppmuntre dem til å spare litt i sparebørsa til banken, og resten så de kan kjøpe seg en fin ting for. Men det blir deres penger. Vi setter kryss når de har jobbet for oss. Hvor mange kryss alt etter hvor stor jobben har vært.. 20 kryss er full pott, da blir det 50 kroner. Mindre kryss, er lik mindre penger. I morgen er første lønningsdag. Jeg syntes det er bra at barna lærer at de må jobbe for pengene sine. Og at det får konsekvenser hvis de velger å la være og jobbe.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2009 #7 Skrevet 9. august 2009 Litt lenge siden siste innlegg på denne tråden, men siden jeg har vært fraværende fra nett til i går svarer jeg likevel Guttene har helt konkrete oppgaver, det har de begge hatt fra de var i stand til å lese en enkel arbeidsliste (begge kunne lese før de startet på skolen, lillebror var yngst da han lærte å lese). Ukepenger har guttene hatt fra de begynte på skolen, og vi har ikke knyttet oppgavene mot ukepenger, hensikten med ukepengene har mer vært å lære dem å styre penger/prioritere innkjøp enn å belønne arbeid. Tanken er at ukepenger er noe vi får ut fra hva vi trenger, ikke fordi vi har «fortjent» dem! VÅRE uttak til «personlig forbruk» er heller ikke styrt av hvor stor innsats vi gjør i hjemmet denne uka, men hva vi har behov for denne uka! I hjemmet hjelper alle til, det er en selvfølge. Unnasluntring får alltid konsekvenser, men vi synes ikke det skal være noen direkte sammenheng ukepenger – arbeidsinnsats hjemme (vi er fullt åpne for at dette kan ses på to måter og at ingen er «rett» i og for seg). Like lite for guttene som for oss. Unnasluntring har ellers ikke vært noe problem i praksis, men vi har hatt noen tilfeller hvor en oppgave har gått vel fort og dårlig. Da er konsekvensen at ting må gjøres OM IGJEN (mer arbeid enn noen gang altså, alltid mest tid å spare på å gjøre ting skikkelig første gangen....). Kanskje, om tida er knapp, må man også «kjøpe utførelsen» av broren. DET betyr jo enten at man må ut med verdifulle ukepenger man har spart opp, eller at man får EKSTRA MYE å gjøre neste uke, siden man må «gi en gjentjeneste» til broren for den hjelpa man får. Derimot hjelper guttene rimelig ofte til med småoppgaver de er skikket for i bedriften, oppgaver vil ellers enten måtte leid hjelp til eller tatt selv ved uønsket overtid, dette begynte de så vidt med i seks-sjuårsalderen. Slike jobber de får etter prinsippet «Vi ønsker å få gjort ......., innen ...... prisen for jobben er ....... (omtrent samme nettolønn som «andre» ville hatt for jobben, med vår skattetrekks%, bedriften skal verken tjene eller tape på at «andre» tilfeldigvis er «våre barn», DET valget skal være praktisk, ikke økonomisk begrunnet), har noen av dere lyst på jobben eller skal vi spørre andre (og evt ta den selv om vi ikke får andre)». Jobbene kan, om vi legger «arbeidstid for voksen» til grunn, være alt fra en knapp time til 35-40. HER er det selvfølgelig som i næringslivet ellers: Fullstendig frivillig om man vil ha jobben (vi spør dem, som andre, bare en gang), avtalt betaling for god jobb (etterspurt senere blir man også...), dårlig betaling for dårlig jobb (og misfornøyd samarbeidspartner på toppen...). Men jobbene gjøres som regel minst like godt som av «andre» og derfor ser vi gjerne at guttene tar så mye som forsvarlig av slike «jobber». Det er nyttig lærdom til senere i livet, altså god oppdragelse. Likevel er vi påpasselige med EN ting, det heter ALDRI at «Vi MÅ ha gjort...»! Hva vi «må ha gjort» er faktisk VÅRT problem, ikke guttenes, og de skal ikke få dårlig samvittighet og «måtte gjøre» noe her fordi vi har i meste laget med arbeid akkurat nå! Men ofte synes de selv det er vel så trivelig å være «sammen med oss» på kontoret som å være hjemme og «gjøre som de vil». Selv om arbeidstempoet deres normalt ligger godt under voksent tempo.... Det får de da avgjøre helt selv, de har en frist for når jobben skal være ferdig, det er svært sjelden jobben de gjør har bråhast, og betalingen er for jobben, ikke for timen.... Fristene for «ferdig til» har de ALLTID overholdt! Guttene hjelper til hjemme dels på faste tider, dels ut fra prinsippet «ferdig til....», alt avhengig av hva det gjelder. De har i dag følgende oppgaver: Storebror (skal starte i 7. klasse). a) Holde eget rom ryddig og rent (slik at en voksen, ukjent gjest som måtte dukke opp i huset alltid kan få se rommet uten at det er «flaut»), støvsuge teppet her to-tre ganger/uke, skifte på senga hver andre lørdag og vaske gulvet hver lørdag, hjelpe lillebror med vask av sitt rom (lillebror skal gjøre så mye som mulig selv, hjelpa er i praksis hjelp med å pusse speilet, vaske under senga/bak sengeføttene(!) og å strekke dynetrekket etter pålegging). Vaske badet/soveromsgangen/trappa ned til 1. etasje/toalettet nede hver lørdag. Grundig! c) Vaske toalettet nede «når det trengs», i praksis 1 – 2 ganger/uke. Lett vask. d) Sortere «dagens ladning» med skittentøy i/ved vaskesjakta i rett skittentøyskorg (5 standardtyper + en for diverse, denne finsorterer jeg) og evt henge ut på tørkesnora klær som ligger klar i vaskemaskinen (sjelden). e) «Frokosttjeneste» hver 2. uke. Dekke bordet, skjære brød, lage te og evt koke bløtkokte egg (2 – 3 dager/uke), generelt gjøre klart for frokost. Rydde av bordet etter måltidet, sette i oppvaskmaskinen. f) Sørge for middagsforberedelser etter nærmere avtale (ikke søndag). Gjør hver dag det vi er enige om at han KAN alene, kan være alt fra å sette på poteter til full middagslaging. Koke poteter/koke grønnsaker/lage en salat er det vanlige, ca en gang pr uke, absolutt maks to, ordner han «full middag». Kan be lillebror om hjelp her om oppgavene en dag er mange, lillebror hjelper GJERNE (om han ikke har fått MYE lekser) her etter at teppene er støvsugd og blomstene vannet. g) Holde sine egne saker i orden så langt han er i stand til det, f eks lappe sykkelslange, smøre kjeder/bremser på sykkel, vaske skolesekk, lufte sovepose etter bruk, sy i en løs knapp, «tråkle sammen» en mindre flenge på arbeidstøy.... Hjelpe/vise lillebror med de samme oppgavene. Typisk lørdagsoppgave når ikke ting har «bråhast». Lillebror (skal starte i 3. klasse) a) Holde eget rom ryddig og rent (slik at en voksen, ukjent gjest som måtte dukke opp i huset alltid kan få se rommet uten at det er «flaut»), støvsuge teppet her to-tre ganger/uke, skifte på senga hver andre lørdag og vaske gulvet hver lørdag, storebror hjelper der det er nødvendig, men ikke der han KAN selv. Støvsuge teppene i stua (2) hver dag, straks han kommer fra skolen (støvsugingen er «lett»). c) Vanne blomster hver dag (når det passer, men før kveldsmaten). Inne og i fire blomsterkasser på terrassen. Ikke særlig ofte kassene ute trenger å vannes hos oss, men de blir alltid sjekket daglig d) «Frokosttjeneste» hver 2. uke. Akkurat samme oppgaver som storebror. Klarer ikke å skjære brød (slik at andre enn han selv vil spise det) ennå, dette gjør en av oss andre. e) Dekke middagsbordet til kl 1600, samt ta av bordet etter middagen og bære ut på kjøkkenet. Tørke av bordet (fjerdedelen havner på golvet, men stadig bedring..). Tømme søppelbøttene på kjøkken, «grønn bøtte» i komposten, «rød bøtte» i bossdunken. Evt hjelpe storebror med middagsforberedelse. f) Legge sammen tøy som ligger klart på benken (i praksis håndklær, sokker, undertøy, tur- og treningstøy) og legge dette på «rett hylle» i vaskekjelleren (hver person hos oss har sin hylle her, alle bærer sitt tøy på plass). Daglig, når det passer, men før kveldsmaten. g) Holde sine egne saker så langt han er i stand til det. Ikke særlig langt uten «medhjelp» fra storebror eller en av oss ennå, men har f eks lært å lappe sykkelslanger i sommer. Må bare ha LITT hjelp for å få på dekket uten å lage nye hull i slangen ennå. Når han viser at han klarer dette HELT selv, to ganger etter hverandre, skal han få verktøyveske på sykkelen Fellesoppgaver (guttene fordeler disse oppgavene selv, vi «leder forhandlingene» en sjelden gang imellom ved uenighet, storebror er «arbeidsleder» og har «ansvaret» for at dette blir gjort). a) Klippe plenen «når beskjed», i praksis maks en gang/uke (vi har absolutt ingen høye krav til «prydplen»). Plenen som klippes er liten, maks 200 kvm, og klippes med håndklipper, plenen rakes «noenlunde». I tillegg klippes en «gangvei», 1 klippebredde, gjennom naturhagen. I praksis er det slik at lillebror klipper kanter, bærer sammenraket gras i komposten og starter med raking til storebror er ferdig med å klippe, storebror klipper og raker evt ferdig. Vaske bilene utvendig (2 biler) hver lørdag været tilsier fornuftige vaskemuligheter sammen med lillebror. Ene bilen er en snart 25 år gammel pick-up og vaskes bare «noenlunde», denne tar i praksis lillebror. I tillegg hjelper han til med hjulvask + tørking av den andre, pick-upen får stå til «selvtørk» (denne holder vi «ren», ikke «pen»!) c) Holde innkjørsel/gårdsplass + to store blomsterkasser (guttene har i prinsippet hver sin) i orden (fordele utover litt «sammenkjørt»singel, rydde bort «rot», sope trappa, vaske gelenderet iblant, stelle blomsterkasser, kanskje luke en løvetann eller tre (ikke mye som vokser i innkjørslen vår....). I praksis helt klart mest lillebror. d) Rydde kjellerstua «ved behov» (1-2 ganger/uke), støvsuge denne og tørke litt støv her (langt fra strengeste krav til støvtørkinga) hver fredag/lørdag. Ca 50/50, kvaliteten på støvtørkinga og støvsuginga langs lister/i hjørner forteller hvem som gjorde jobben denne uka... e) Sope garasjegolvet hver lørdag. De deler oftest på oppgaven, storebror gjør nok mest, garasjen er liten, 5,5 x 3,5 m, og sopingen er «lett», først og fremst for å holde grus ute. f) Mens arbeidet pågår, ca fra 15. juni til 1. august: Ha ansvaret for tørrfisken, altså spre denne ut hver morgen etter å ha vurdert om «været er OK» (nå har de lært viktigheten av å sjekke yr.no!!), samle den sammen hver kveld og ta den inn/ut igjen om det kommer uventet regn. Dette gjør de, med få unntak, sammen. f) Hjelpe til med de «forefallende oppgavene» de konkret blir bedt om. Vi unngår, så sant mulig, å be når neste dag er skoledag. Bærhenting, litt stell i grønnsakhagen innimellom, litt «småmaling», vinduskitting i kjelleren (gamle vinduer her ennå), litt stryking, litt «bilarbeid» sammen med ektefellen... Begge guttene har faktisk både skrevet «arbeidsliste» og et skjema for avkryssing av at arbeidet er gjort (ikke noe vi egentlig ser på eller spør etter, bare et papir for deres egen oversikt). Er ikke «org» for ingenting "Sokkeeksperten"
*gruffalo* Skrevet 10. august 2009 #8 Skrevet 10. august 2009 Sååå flinke unger du har. Merker nå at barna nok lærer og kan mye mer enn jeg forventer i alle fall! Føler jo at vi aldri hadde fått tid til halvparten av det dere gjør...men alt går nok med god organisering;) Her er det jo lekser rett etter skolen (mens jeg lager mat). Så er det på fotballtrening 2 ganger i uka klokka 6. Og etter det er det som regel hjem og gjøre leselekser, kvelds og litt TV. De andre dagene blir det som regel ut med kompiser i stedet for trening... Men har tenkt å begynne med oppgaver til de etter hvert. Her er det bare å ta av bordet etter seg og rydde rommet en gang i uka. Men forstår jo nå at de kan gjøre mye mer, hehe
Anonym bruker Skrevet 12. august 2009 #9 Skrevet 12. august 2009 NEI, gruffalo, jeg er ikke enig i at guttene er "sååå flinke"! Derimot anser jeg dem som både pålitelige og med en viss kunnskap om grunnleggende arbeid knyttet til emnet "hus, hjem og hage" etterhvert. Delvis fordi de har fått opplæring, delvis fordi de har vært villige til å ta imot opplæring. "Øvelse gjør mester", her som ellers. Den dagen han blir 16 befinner han seg antagelig på hybel som ukependler. Da er det er det jo viktig å kunne stelle et "hus", Nå har jeg forstått det slik at din/deres eldste er 8 år, og altså samme årskull som vår yngste (blir 8 i løpet av høsten). Da blir det jo rimelig at du sammenligner med vår yngste, ikke vår eldste. Og egentlig vil jeg si du/dere skal forvente litt mindre enn vi gjør. For husk at nr 2 i en søskenflokk har blitt lært av eldre søsken, det har ikke nr 1. Slik sett sammenligner jeg gjerne yngstemann her med eldststemann da han var ett år eldre. Så det jeg forventet av eldste da han gikk i 2. forventet jeg av yngste da an gikk i 1. , det jeg forventet av eldste dag hen gikk i 3., forventet jeg av yngste da han gikk i 2., osv. En annen ting du skal huske på (håper virkelig jeg tar feil her): OM 8-åringen hittil ikke har hatt noen oppgaver (siden du skriver "begynne med oppgaver"), har han ikke samme forutsetninger for oppgaver slik yngste her har! HAN begynte nemlig med oppgaver/opplæring da han var 3 - 4.... Og så har oppgavene etterhvert økt på. Men ingen kan BEGYNNE med å få slike oppgaver dersom de ikke har utført noen oppgaver før! Hvordan ser egentlig "timeplanen" hos dere ut? Hos oss er den omtrent slik for 8-åringen på en skoledag: Kommer hjem fra skolen, sammen med eldste, litt før kl 1330 (leker som regel i skolegården til eldste er ferdig, sitter iblant på skolebiblioteket og gjør lekser). Går i vaskekjelleren, legger sammen litt klær, henter poteter til storebror og legger disse i vann. Støvsuger så to tepper i stua og vanner evt blomster. Da er klokka blitt rundt 1400, og han setter seg med leksene (gjerne sammen med en gulrot han har funnet i kjøleskapet). Sitter med leksene til rundt 1500-1530, til litt etter at storebror har fått vasket og satt på potetene, lengre om han har mer lekser. Går så på kjøkkenet for enten å dekke bordet eller hjelpe meg/storebror i matlagingen. Middag kl 1600, ferdig med avryddingen ca kl 1700. Etter det kanskje litt arbeid et kvarter/en halvtime (mer lekser/lekser han må ha hjelp til, støvsuge golvet, rydde litt ute, gjøre noe han er bedt om), som regel er alt gjort og han flyr ut sammen med venner eller (om han er heldig) på "tur i marka" sammen med storebror. En dag i uka i barnebibelgruppe kl 1730, en dag i uke vekselvis speidergruppe og sangøvelse på samme tidspunkt. Hjemme igjen rundt kl 1830/1900 (noen ganger sammen med en venn eller to, særlig fredager). En gang iblant tidligere, sitter da ofte ved PCen til kl 1900, da blir han "logget av" automatisk. Høres da i lekser (skriveleksene har jeg eller ektefellen sett over mens han var ute), ofte blir det litt "samtaletid" med en av oss etterpå, særlig om han ikke har med venner. Sitter så med lesing, tegning, kanskje et TV-program eller noe musikk, noe leketøy eller (brett)spill sammen med venn/storebror til kl nærmer seg 2000. Dekker da ofte kveldsbordet (mens storebror høres i lekser). Vi har kveldsmat kl 2000 og så etterpå umiddelbart adjø til evt venner, kveldsstell og god natt. En gang iblant har guttene (med MEGET få unntak sammen) en arbeidsøkt på kontoret fra omtrent kl 1700 til kl 1900/1930. Da sammen med oss, ofte går de hjem litt før oss, men også vi har gått senest kl 1945. Kveldmat kl 2000 uansett arbeidspress på kontoret! Så absolutt en viss struktur på dagen, men aldri to dager som er HELT like. Heldigvis! Fotballtrening er ikke aktuelt hos oss, meningene om fotball varierer mellom "uinteressant" "kjedelig" og "bortkastet tid" i husstanden! Blir ingen fotballspillere av slikt "Sokkeeksperten"
*gruffalo* Skrevet 12. august 2009 #10 Skrevet 12. august 2009 Hos oss går han hjem fra SFO klokka 4. Rundt halv 5 begynner han derfor på lekser mens jeg lager middag. Spiser 5/halv 6. Så er det trening klokka 6 to dager i uka. Av og til har de kamp en dag i tillegg... Så er det hjem og dusje, og gjerne gjør resten av leksene hvos han har mer igjen. Merker jo at jeg nok er sen med at de hjelper hjemme. For det eneste de gjør fast her er å rydde rommene sine. Ellers er det småting som å ta av bordet, være med å dekke på, gå ut med boss, handle småting o.l. Men dette er ikke noe fast. Snakket både med han og lillebror i går, og de fant ting de kunne gjøre hjemme slik at de kunne hjelpe til. Så da skal vi begynne å ha mer faste oppgaver. Selvfølgelig enig med deg at jeg ikke kan forvente alt det deres gjør med en gang, men det er vel bare til å begynne en plass. Og i starten kan de jo f.eks være med å støvsuge rommene, mens jeg tar over etterpå o.l. Er jo fint å høre hva andre barn gjør og få noen tips. Går liksom i det samme hele tida, så glemmer litt ut at vi kan forvente mer og mer av barna. Nå regner ikke jeg med at det er aktuelt for noen av de å flytte for seg selv for å gå på videregående da vi bor i en storby, men det er jo alltid greit at vi hjelper til å gjøre de litt selvstendige:) Så jeg "stjeler" litt tips fra deg, og prøver og innføre litt her...i litt små doser om gangen:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå