Gå til innhold

Har du noen gang opplevd eller gitt eksepsjonell service til en kunde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde vært fint å få din historie.

Fortsetter under...

Skrevet

Det har jeg, flere ganger. Jeg har blant annet opplevd butikker (en bokhandel f eks) med så fin service at det ikke er interessant for meg å bruke andre butikker, så lenge disse "stambutikkene" mine i det hele tatt KAN levere det jeg vil ha, og jeg har økonomisk evne til å betale. At andre kan være litt BILLIGERE er helt uinteressant. I mine øyne er det faktisk slik at servicenivået i noen butikker likevel gjør dem til "avgjort beste leverandør", selv om de ikke er konkurransedyktige på pris.

Men jeg har også opplevd så dårlig "service" (det blir feil uttrykk, lærte i sin tid i "handelslære" at "service" betyr å gi kunden noe MER enn han/hun forventer, derfor finnes det, dypest sett ikke noe som heter "dårlig SERVICE", det blir en selvmotsigelse) at jeg ikke hadde besøkt butikken igjen om jeg så fikk varene der gratis....

De konkrete detaljene mine får du nok ikke, Miss Misantrop :)

Skrevet

Jeg trasket inn i en butikk med et par utgåtte sko. Selgern spurte hvor lenge jeg hadde hatt de. Jeg svarte ærlig at jeg kun hadde hatt de i 3 mnd. (Det jeg ikke sa noe om var at jeg hadde kjært motorsykkel i disse finskoene (er mann)) Da sa selgern at han ikke kunne la meg gå ut av butikken med så dårlige sko og gjøre skam på merket og jeg fikk et par nye sko til ca. 4000 kroner. Bedre service skal man lete lenge etter.

Skrevet

Når man er vant til norske forhold, oppleves stort sett enhver tjenestetransaksjon i USA som eksepsjonell service. Så ja, til stadighet.

Skrevet

Jeg syns selv jeg har gitt ganske bra service til en kunde jeg :P Måtte ha avdelingen åpent på overtid for å hjelpe kunden med alt hun skulle ha, mens resten av butikken var mørklagt (og jeg visste jeg risikerte å bli sperret inne og få en sur sjef som måtte komme tilbake for å låse meg ut igjen), men å se så glad kunden var, var egentlig mer enn nok for at jeg visste at det var bra verdt det :)

Har også opplevd fantastisk service i enkelte butikker, der ekspeditøren virkelig bryr seg om å finne det man vil ha!

Tror også at man i noen andre land vil bli overrasket over servicen, siden den mange steder her i Norge er virkelig dårlig!

Skrevet

Definer eksepsjonell?

Jeg har kjørt varer hjem til kunder ved flere anledninger. Jeg byttet varer som HELT klart ikke er reklamasjon. Jeg kjører alltid hjem til kunder som glemmer kortet sitt i butikken.

Annonse

Skrevet

Går uten tvil i kategorien eksepsjonell, LeaderOfThePack.

Skrevet

Jeg er grønnsakprodusent.

En gang ble jeg oppringt hjemme en lørdag kveld av grosisten jeg vanligvis levrer til. De var tomme for et grønnsakslag og hadde fått en kriseoppringning fra en restautant. Der var det en gjest som virkelig ville ha denne grønnsaken til middag og kjøkkenet hadde ikke mer. Jeg hadde heller ikke mer på lager så da var det å hive seg i bilen med en kasse under armen, ut på jordet og høste og videre direkte til restauranten. Da jeg kom frem gikk det rett i gryta (som selvfølgelig kokte) slik at hovedretten ble som gjesten ønsket. Jeg rakk det på den tiden gjesten brukte på forretten.

Den gangen hadde jeg egentlig forventet et "takk" fra kokken, men det var han vel for opptatt til. Det er morsomt å kunne gjøre sånne ting noen ganger, men det blir for dyrt hvis det skulle bli vanlig.

Skrevet

wow, det vil jeg kalle service.

sist jeg bestillt mohito hadde de gått tomme for peppermynteblader, men i stede for å bare si at de var tomme, løp de over til rimi og kjøpte mere mynte sånn at jeg fikk drinken min. Fantastisk.

Skrevet

Jeg har både gitt og mottatt god service flere ganger.

En gang jeg nok aldri glemmer var for en del år siden og jeg skulle til nabobyen på klassetur. Vi skulle ta bussen tidlig på dagen, men jeg greide å forsove meg. Jeg heiv meg rundt og sjekka når neste bussen gikk og kom meg med den. Før jeg dro fikk jeg med meg litt toalettsaker, ren truse og penger nok til bussen (ene veien!). De pengene hadde jeg i bukselomma, lommeboka trodde jeg at jeg hadde pakka i bagen.

Når jeg kom fram og oppdaga at lommeboka var borte, jeg sto der uten legitimasjon og uten penger, så ble jeg nesten desperat. Da sto jeg i en butikk og skulle kjøpe meg drikke. En av de ansatte så nok desperasjonen min og lurte på hva som var problemet. Jeg forklarte situasjonen og han spurte enkelt og greit om jeg hadde noen som kunne gå god for identiteten min. En av klassekameratene var til stede og da løste DET seg. Denne mannen ga meg 500 kroner og sa at jeg kunne komme innom og betale det tilbake neste gang jeg var i byen. Jeg forklarte han at det var veldig sjeldne jeg var der og derfor ville jeg ikke ha de pengene. Men han insisterte. Han ga meg en halvliter brus, en kopp kaffe på bakrommet og 500 kroner som jeg skulle betale tilbake "hvis jeg huska det" neste gang jeg var i byen.

Jeg kjørte tilbake helga etterpå og betalte han både de 500 kronene og en blomsterbukett.

Har også gitt det jeg selv vil kalle for god service flere ganger.

Ene gangen var når jeg jobba på en bensinstasjon. Det kom innom et tysk ektepar som i første omgang spurte om veien til et sted som ligger ca 10 mil unna her. På tysk, som jeg egentlig ikke skjønner, men greier å plukke opp enkelte ord... De hadde kjørt fra nabobyen, men tatt feil i et kryss omtrent halvveis. Dette var på en lørdag formiddag og de hadde fått problemer med bobilen i nabobyen. De hadde kommet over en som OGSÅ ga ekstraservice og ville hjelpe dem og reparere bilen på lørdag, på fridagen sin. Han trengte en del som de ikke hadde men som et bilfirma i byen her hadde og skulle sende med bussen. Det hadde blitt masse misforståelser og dette tok det meg mange timer i å nøste opp i. Bussen hadde levert pakka omtrent halvveis mellom byene, der de hadde kjørt feil. De trodde de skulle kjøre til byen her og hente den, mens avtalen hadde da vært at bussen (denne ruta gikk ikke lenger enn til dette stedet hvor pakka deres ble levert). De oppdaga at det var stengt i byen her og ringte verkstedet. Han hadde prøvd å forklare dem at de var på feil plass og at de måtte kjøre tilbake mot byen de kom fra. Stedsnavnet der pakka skulle leveres og der jeg jobba er ganske like. De hadde bomma. Etter flere timer på telefon hit og dit, innimellom andre kunder, for å prøve å finne noen som hadde noe med dette å gjøre så fant jeg pakka deres, tegna et kart OG skreiv rute med navna som står på skilta der de skulle ta av og veinummer. Jeg fikk telefon fra han på verkstedet over helga. Han hadde fått beskjed om å overbringe takken, siden vi ikke forsto hverandre. Det var mye arbeid jeg gjorde for de den dagen, men det var en veldig god følelse når jeg kom i mål.

Skrevet

Glassmagasine i Oslo ytet fantastisk service til oss. Vi hadde dekket bord til 12 med nye glass. Et ble knust da vi dekket og vi ringte ned til glassmagasinet som var i ferd med å stenge. De sendte et glass opp til oss med taxi, vedlagsfritt. Helt strålende. Jeg vil tro de har tjent inn igjen dette mangfoldige ganger da vi selvfølgelig passer på å bruke dem nå.

Skrevet

Har fått god service både mange ganger og flere steder.

Noen få yter eksepsjonell service.

Jeg oppsøker riktignok disse igjen og igjen og har således fått flere erfaringer av samme person/sted/bedrift.

En av mine desiderte favoritter er Humac i Drammen og en ung krølltopp som arbeider der. Han er fantastisk. Det er også hans tidligere sjef som alltid har gjort det ekstra som de egentlig ikke har lov til etter retningslinjene, men som jeg mener "bare skulle mangle" feks ved reparasjon som tar flere uker hos Apples verksted.

Jeg har også reist hjem til en kunde og levert kontrakten til ham slik at han skulle ha mulighet til å få den fastprisavtalen på strøm han egentlig skulle ha. (svarskjema var ikke kommet oss i hende)

Hovedkontoret hvor jeg jobbet ligger i Oslo, han bodde der jeg bor nå og bodde da jeg var barn. (så jeg jukset jo litt da og besøkte familie i samme slengen, men DET vet jo ikke kunden)

Skrevet

No meiner eg ikkje å vere besserwisser her altså, men eg meiner det er mi plikt som ansatt å yte best mogleg service til einkvar tid, derfor er "overtid" av butikk ikkje eksepsjonell service for min del.

Kunder er faktisk det viktigste ein butikk (og andre bedriftar) har, og derfor er det jo den ansattes "plikt" og jobb at kunden skal komme tilbake igjen og igjen. For ein positivt overraska kunde seier det gjerne til 2-3 stk mens ein misnøgd kunde seier det til 20+.

Eg kjenner at eg elsker å jobbe med kunder!

Annonse

Skrevet

Jeg jobbet på turistinformasjonen i hjembyen min en sommer. En dag kom det inn en mann som spurte om det fantes en internettkafe i byen, noe jeg svarte at det dessverre ikke gjorde (er noen år siden), men at han kunne gå på biblioteket. Men det ville han ikke, for der er det bare utlån på 30 min, og han tenkte å sitte lenge for å skrive til familien sin. Han var nemlig på sykkeltur i Norge helt alene (var fra Nederland).

Vi snakket litt sammen og jeg fikk en veldig sympati for denne mannen. Så jeg snakket med min mor som har kontor like ved turistinformasjonen, og spurte om det var mulig at denne mannen fikk låne et ledig kontor på jobben hennes. Det fikk han, og han fikk bruke det hele dagen. Mamma og de andre på jobben hennes spanderte også lunsj på han og snakket med han.

Dagen etter kom han tilbake til meg og fortalte at han hadde lagt ut på denne sykkelturen fordi han hadde mistet troen på mennesker, og trengte å reise alene og reflektere over livet. Det at jeg (og min mor), en fremmed, hadde hjulpet han på denne måten, hadde ført til at han på nytt greide å at det fantes godhet i verden.

Jeg er egentlig en litt kynisk person, men dette gjorde sterkt inntrykk på meg (fordi han var så oppriktig).

Skrevet

Du omvendte en misantrop, Overlord. Ikke verst!

Skrevet

Syns jeg fikk veldig god service i banken en gang. Hadde brukt kortet mitt i en minibank med skimmer (er det ikke det det heter?) Banken hadde da fått beskjed fra politiet om at de hadde funnet en sånn dings i minibanken og at jeg hadde brukt kortet mitt der. Banken forsøkte å ringe meg for å si fra om at de måtte stenge kontoen min, og at jeg måtte ta ut penger før de gjorde dette (hvis jeg trengte penger) Hun fikk imidlertid ikke tak i meg. Så dama ble sittende til klokka 20 om kvelden (banken stenger vel 4 eller noe sånt), og vente på at jeg skulle ta tlf. Hun kunne jo bare ha sperret kontoen og gått hjem. Men hun ville altså forsikre seg om at jeg hadde muligheten til å få tatt ut de pengene jeg trengte før hun sperret. Det kaller man god service.

Skrevet

Jobbet som nattevakt på en døgnåpen stasjon, hvor vi var alene på om natten. Kom noen fortvilte kunder gående inn, de kunne fortelle at de var på ferie tur med båt og lå ved kai ikke særlig langt unna (ca 5 min kjøring) batteriet på båten var flatt og de hade ikke "kikk starter" (bærebar hurtigladder). Normalt hadde vi en slik starter til utlån på stasjonen men siste låner syns den var så kjekk at den kom ikke inn igjen... Lånte de like gjærne bilen min med start kabler.

Vet ikke helt om det er eksepsjonell service eller ren idioti :D Men de kom seg nå videre på ferieturen sin og bilen kom tilbake :P

Ellers så har jeg flere ganger fått eksepsjonellt god service men som oftest av utenlandske ekspeditører enten på butikk eller resturanter i norge, virker som om de har en helt annen kultur når det kommer til å yte i jobben.

Skrevet

Det var kjempe snillt av deg, Harlekinia.

Skrevet

Det er helt vanlig i USA. Skulle tro det var vanlig overalt, hvis det er en butikk i nærheten.

Skrevet

Dette var til henne med mynte og mojitos....

Skrevet

En venn av meg som var keramiker pleide å la kunder ta med seg tingen hjem og sende en sjekk etterpå, hvis de ikke hadde nok kontanter på seg. (Det var før han begynte å ta kort.)

Jeg er blitt bedre på kundeservice etter hvert, men dette har jeg aldri gjort (men jeg utelukker det ikke).

Skrevet

Eksepsjonell, usikker, men jeg fikk iallefall mye mer enn jeg forventet.

Var hos frisøren i går, første gang hos henne, men har klippet barna mine der et par ganger før. Og var veldig fornøyd med barnetekke og klipp.

Jeg har ganske langt og tykt hår, og mens hun klippet meg ga hun masse styling-tips og viste meg at jeg faktisk kan få litt krøll i håret uten noe annet enn stylingkrem. Til slutt flettet hun pannluggen min:) uten at jeg ba om det (hun spurte selvfølgelig om jeg ville det). Jeg ble så glad, og hun har fått en ny fast kunde som kommer til å anbefale henne til alle hun kjenner:)

Skrevet

hihi, jeg stavet vist mojitos feil. mange land har bedre service enn oss, det er helt sikkert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...