♥Kabrimor♥ Skrevet 6. august 2009 #1 Skrevet 6. august 2009 Bruker sånne sea-bands, og de lindrer ganske mye. Uten dem er jeg helt fortapt. Sover til og med med de. Hvis jeg ikke har de på natta, er morran/formiddagen heelt uutholdelig. Begynner på jobb etter ferien neste uke, men tror med sikkerhet at jeg må ha meg sykemelding til da. Blir å ringe akupunktør i morgen, håper jeg får time raskt. Det hadde vært helt fantastisk hvis det hjelper. Hele dagen går med på å planlegge hva jeg skal klare å spise. Drikke er det aller vanskeligste, får som regel ikke i meg drikke før til kvelden. Vet jo at kvalme er den vanligste plagen, som de færreste kommer seg unna. Hva gjør dere andre damer, for å lindre? Hva hjelper for dere?
Tessa-81 Skrevet 6. august 2009 #2 Skrevet 6. august 2009 Slenger meg med på denne. Er uke 8 i morgen og er drittkvalm stort sett hver dag. Kroppen er trøtt og bare tanke på mat gjør meg enda mer kvalm. Har tatt litt afipran for kvalmen, men synes ikke det hjalp så mye. Kan få det på resept hos lege. Ellers funker lite. Alle sier spise hyppig, men etter jeg har spist er jeg så kvalm og elendig at jeg sitter med hue i hendene eller legger meg på sofaen. Ikke lett med en gutt som er to år om 22 dager. Kvir meg til å lage til bursdagsfering for han i den tilstanden jeg er i nå. Var ikke så kvalm med han. Dette svangerskapet er helt anderledes. Er mye mer sliten og trøtt i kroppen og. Har ikke prøvd slike armbånd. Hva koster de? Lykke til videre. Håper kvalmen gir seg snart!!!
♥Kabrimor♥ Skrevet 6. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 6. august 2009 Armbåndene koster 150 kr,og fåes kjøpt på apoteket. Fikk du resept på afipran hos legen? Er det helt greit å ta når man er gravid? Jeg er veldig spent på akupunktur, håååper det hjelper, og håååper jeg får time raskt!!! Vi får satse på at vi er blandt de der det går over tidlig. Lykke til til deg også!!!
♥Axinija♥ Skrevet 6. august 2009 #4 Skrevet 6. august 2009 Når kjente dere kvalmen for første gang? Jeg er 2 dager til IKM (har ikke testet klart positivt enda, kun SVAK strek på billigtest) og er kjempekvalm i støytene...har vært det i ca 4 dager nå....til tider er jeg sikker på at jeg skal kaste opp! Synes det var tidlig å bli plaget med svangerskapskvalme.... :/ Håper dere føler dere bedre etterhvert!
♥Kabrimor♥ Skrevet 6. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 6. august 2009 Det begynte vel rundt 6 uker, og har bare øket på etterhvert. Hadde ingen symptomer før det.
Tre tette! *07+10+11* Skrevet 6. august 2009 #6 Skrevet 6. august 2009 Henger meg med på denne! Er SÅ kvalm! Det begynte allerede igår kveld.. jeg er 4+4 i dag..
♥Axinija♥ Skrevet 6. august 2009 #7 Skrevet 6. august 2009 ....så det er mulig å bli kvalm tidlig? Kanskje jeg er gravid da?? Klarer ikke gjøre noe i kveld, sitter bare på sofaen og lurer på om jeg plutselig kommer til å spy.... :/
Tessa-81 Skrevet 7. august 2009 #8 Skrevet 7. august 2009 Ja, afipran får man på resept hos lege. I felleskatalogen er det nevnt bivirkninger men det er ut i siste trimester en skal være forsiktig med å bruke det. Felleskatalogen er pliktig til å komme med bivirkninger , selv om det er 1 av 1mill som har fått denne reaksjonen, Men afipran går over til barnet, men ufarlig i første og andre del av svangerskapet. Flere venninner av meg som har tatt dette og. Grusomt å ha det slik at en føler en vil kaste opp hele tiden! Uff, håper alle dere som er kvalme, inkludert meg, slipper dette etter uke 12.
eva.anne78 Skrevet 8. august 2009 #9 Skrevet 8. august 2009 Det lønner seg å spise lett fordøyelig mat i denne perioden..spis proteiner,fordi de gjør deg mett.Hvis dere greier det,så kutt ut brød,fordi dette kan forverre kvalmen. Jeg er gravid med nr.2 nå,og i mitt første svangerskap var jeg sinnsykt kvalm,spydde hele tiden og greidde ikke få ned så mye mat.Men nå greier jeg å holde kvalmen unna,pga jeg har vært utrolig nøye med hva jeg har spist både før,og nå under svangerskapet.Merker det med en gang om jeg spiser noe jeg ikke "burde" spise.Har ikke den kvalmen jeg hadde første gang,og takknemlig for det!er nå straks 10 uker på vei,og ting blir da bare bedre fra nå av=)
mamman til to gutter Skrevet 9. august 2009 #10 Skrevet 9. august 2009 Spise lite og ofte hjalp meg en stund forrige gang (denne gangen har jeg fortsatt ikke blitt kvalm og håper jeg unngår det). Samboeren min serverte meg eplejuice og farrisblanding og kjeks på senga før jeg i det hele tatt prøvde å stå opp og så gikk jeg rett og spiste frokost etter det. Så måtte jeg passe på å spise jevnlig hele dagen. Fikk mange tips om å spise salte kjeks, men det ble jeg nesten bare enda mer kvalm av. Seabands hjalp ikke meg, i løpet av de 2-3dagene jeg prøvde å bruke dem så gikk jeg fra å være ganske så kvalm til og bare kaste opp, men det hadde jeg helt sikkert gjort uansett, men jeg turte ikke prøve dem mer:-) Når jeg ble virkelig kvalm, så hjalp kun noen tabletter jeg fikk resept på av legen. Phenergan hvis jeg ikke husker feil nå, tror det egentlig er en "gammeldags" allergimedisin som man blir veldig trøtt av, men det skader ikke babyen. Vet en del tar vanlig bilsyketabletter også og får hjelp av det. Jeg fikk mange tips om å spise saltkjeks, gå turer, drikke te med ingefær osv osv som hjalp alle andre som nærmest så dumt på meg når jeg sa jeg var sykmeldt og tok tabletter og irriterte meg over dem, men fant ut at det bare var å overhøre dem ettersom jeg visste jeg hadde prøvd alt jeg kunne og at ingenting annet hjalp. Prøv å få i deg nok drikke sånn at du ikke blir dehydrert, det er farlig både for deg og babyen. Anbefaler farris og eplejuice blandet, det smaker lite, men friskt og du får i deg både litt sukker fra juicen og i tillegg salter fra farrisen (det er viktig at det er farris og ikke noe annet fordi det er bare i farrisen det er saltene du trenger). Det høres også ut som at en sykmelding er lurt, du kan ikke jobbe uten å spise og drikke. Hvis du ikke får i deg nok drikke, så må du ta kontakt med lege/legevakt, så de kan undersøke deg om du bør legges inn for å få intravenøs væske. God bedring!
mamman til to gutter Skrevet 9. august 2009 #11 Skrevet 9. august 2009 Glemte å si at hvis du plutselig skulle ha et lite øyeblikk hvor du føler deg litt bedre, så spis det du har lyst på, ikke det du syns du bør spise. Usunn mat er bedre enn å tvinge i seg noe sunt du egentlig ikke har lyst på for så å kaste det opp etterpå.
Diddels Skrevet 9. august 2009 #12 Skrevet 9. august 2009 Mot kvalmen drikker jeg ingerfærdrikk. det er ikke te, men rent ingefærdrikkepulver som jeg kjøper på vietnamesisk butikk. Det er mye bedre enn å bruke tabletter, og pleier å virke etter ca 10-20 min. Men vær obs på at den er sterk, som ingefær, så ha gjerne en sukett i koppen. Kan drikkes både varm og kald, men jeg foretrekker den varm.
vannmann_81 Skrevet 10. august 2009 #13 Skrevet 10. august 2009 Jeg sliter med kvalme, som har blitt sterkere nå i uke 10. Seabands fra apoteket har ofte god effekt, men klarer ikke å gå med de hele tiden, de strammer. Det eneste som hjelper er å ligge helt i ro og lukke øynene. Lydbok er en god hjelp for å få tankene over på noe annet. Men begrepet "morgenkvalme" forstår jeg meg ikke på. Jeg er riktignok kvalm om morgenen, men også på formiddagen, ettermiddagen og kvelden. Og natten. Jaja, det sies at det snart går over.
Tessa-81 Skrevet 10. august 2009 #14 Skrevet 10. august 2009 Da har jeg vært og kjøpt seabands i dag og det var en ny tilværelse! Om det er tilfeldig eller hva aner jeg ikke, men jeg tør ikke ta dem av igjen. For første gang på over 1mnd har jeg følt meg som et oppegående mennesket. Deilig! Startet dagen med å være kvalm og uvell, kjøpte seabands og tok dem på og utover dagen var jeg i stigende god form! Virker for meg i dag i allefall!!
prøver på nytt Skrevet 11. august 2009 #16 Skrevet 11. august 2009 Jeg har ikke vært nevneverdig kvalm før nå, er på ca 8, men i går og i dag har jeg fått brekningsfornemmelser bare av å sette tannkosten i kjeften.. Jeg er ingen morgenspiser i utgangspunktet, så det er håpløst å prøve engang. Men kanskje seabandene mine kan fungere ja.. Får bare håpe at det er såpass kaldt at jeg kan skjule de med en langermet genser på jobb:)
Nikki 75 Skrevet 11. august 2009 #17 Skrevet 11. august 2009 Jeg har faktisk også vært og kjøpt seabands i dag. Spent på om det hjelper. Jeg er ikke superkvalm, bare lettere uggen gjennom dagen, og av og til kvalm etter middag. Det kan virke som om middag med melkeprodukter ikke er tingen for meg akkurat nå, blir dårlig av kremet suppe, potetmos etc.
Tessa-81 Skrevet 11. august 2009 #18 Skrevet 11. august 2009 Det er noe med melkeprodukter og kvalme som ikke passer så godt sammen. Samtidig skal vi jo ha kalsium som er i melken. Ja, jeg er glad de virket for meg. Jeg og tenker på dagene jeg skal være på jobb, da må jeg ta dem av, og da er jeg spent på hvordan det kommer til å gå. For ha de på før og etter arbeid. Kvalmen er ofte på topp i uke 8 og til 12 uke da hormonene er på topp fra 8 uke ca.
♥Kabrimor♥ Skrevet 11. august 2009 Forfatter #19 Skrevet 11. august 2009 Sea bands fugerer på meg også, har de på hele tida, tør ikke ta de av, har de til og med på i dusjen. Jeg er fortsatt kjempekvalm, og kaster opp, men likevel bedre. Hvorfor kan du ikke ha de på på jobb? I morgen skal jeg prøve akupunktur, er kjempespent!! Skal gi dere damer tilbakemelding om hvordan det virket. Legen sa (det er han som skal sette akupunkturen) at det vanligvis er virkning etter andre time, og stor forbedring etter tredje.
Tessa-81 Skrevet 11. august 2009 #20 Skrevet 11. august 2009 3barnsmamma2010- du må gi tilbakemelding om akupunktur ja. Jeg holder på med utdannelse og skal være i praksis på sykehuset. Derfor er det ikke hyginisk og tillat å ha det på. Ikke vil jeg at medstudenter skal vite at jeg er gravid enda heller. Vil vente til vi skal på skolebenken igjen etter noen ukers praksis. Men om det blir riktig ille uten for jeg høre med veileder om jeg får bruke dem, De kan jo kokes regner jeg med. Eller sprites!
♥Kabrimor♥ Skrevet 11. august 2009 Forfatter #21 Skrevet 11. august 2009 Har jobbet på sykehus i flere år. Vi hadde en student som hadde de båndene, ingen som reagerte på det. Bare spør veileder du, det går sikkert bra. Kan jo også vurdere litt alt etter gjøremål og oppgaver. De tåler garantert vask og sprit. Jeg har selv vært i paksis på sykehus og gravid (min første), og det var kjempeslitsomt! Du er tøff som gjennomfører det, det er mange lukter og arbeidsoppgaver som trigger kvalmen. Husk å ta hensyn til deg selv også! Lykke til!!
idamamma-00 Skrevet 11. august 2009 #22 Skrevet 11. august 2009 Må innrømmet at det er litt godt å lese at det er mange som har det som meg - felles skjebne, felles trøst;)) Jeg var så tøff i tryne i går etter jeg hadde kjøpt seabands - følte meg myyye bedre... I dag har jeg vært så uggen at jeg har problemer med å få ned både vått og tørt. Kjenner underleppa nesten skjelver med tanke på den laaange og slitsomme arbeidsdagen som venter meg i morgen... Skjønner ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom den. Eplejuice og farris blanding er et veldig godt tips, det har jeg fått ned i dag. Synest nesten det er vanskeligere å få i meg drikke enn mat, alt byr meg imot!! Gleder meg til å høre hvordan akupuntur virker!!!!
♥Kabrimor♥ Skrevet 12. august 2009 Forfatter #23 Skrevet 12. august 2009 Da har jeg vært på første akupunktur-time. Og jeg føler meg faktisk mye bedre allerede!! Det er jo helt fantastisk. Har ny time på fredag. Da jeg kom hjem fra timen i dag klarte jeg å både lage middag og rydde litt på kjøkkenet uten å verken kaste opp eller brekke meg. Er spent på hvordan jeg er i morgen formiddag, for det har vært verst tidlig på dagen for meg.
Tessa-81 Skrevet 14. august 2009 #24 Skrevet 14. august 2009 3barnsmamma2010. Så bra da!! Kjempeflott! Virker det fortsatt? Spent!!
♥Kabrimor♥ Skrevet 15. august 2009 Forfatter #25 Skrevet 15. august 2009 Heisann! Begynte å kaste opp igjen på kvelden dagen etter første akupunkturtime. Hadde min andre time i går. Føler meg mye bedre, men kasta opp frokosten i morges. Men føler meg både kvikkere og mindre kvalm. Er akkurat som at de gangene jeg har kasta opp etter at jeg begynte med akupunkturen så kommer det ganske putselig. Er ikke veldig kvalm i forkant, men plutselig så må jeg bare kaste opp. Legen var veldig fornøyd, og mente det hørtes ut som jeg hadde fin effekt, og at etter tredje behandling så skal jeg ha full uttelling. Siste time har jeg på onsdag i neste uke. Er positiv og oppløfta, selv om kvalmen ikke er helt borte. Sliter fortsatt med å få i meg nok drikke, klarer ca en halv liter tilsammen iløpet av dagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå