Anonym bruker Skrevet 6. august 2009 #1 Skrevet 6. august 2009 Noen som har tatt ut skilsmisse, og som har giftet seg i utlandet. Har ingen norske ekteskapspapirer. hvordan blir det da med skilsmisse? Jeg er norsk, han er europeisk. Noen som vet? Her må man jo ta ut seperasjon, vente 1 år... Må man det hvis man har giftet seg i utlandet også?
Anonym bruker Skrevet 6. august 2009 #2 Skrevet 6. august 2009 Du må vel begjære skilsmisse i det landet du giftet deg? Reglene må du sjekke for det landet det gjelder.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2009 #3 Skrevet 6. august 2009 ok - så man må ta ut skilsmisse i det landet man giftet seg, og da er den gyldig også her i norge umiddelbart? Eller må man ta for seg papirarbeid her også?
Anonym bruker Skrevet 6. august 2009 #4 Skrevet 6. august 2009 Ring det aktuelle landets ambassade/konsulat og sjekk hva du må gjøre.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2009 #5 Skrevet 6. august 2009 Samboeren min giftet seg i utlandet og søkte seperasjon på vanlig vis her hjemme via fylkesmannen. Også etter et år søkte han skillmisse på samme måte og fikk den etter ca 6 uker:o) Så ta bare kontakt med fylkesmannen og få tilsendt papirer så sant han du skal skille deg fra er i Norge da....eller? Det var jo hun min samboer var gift med.... Lykke til:o)
Anonym bruker Skrevet 6. august 2009 #6 Skrevet 6. august 2009 Jeg har vært gift i USA. Vi ordnet skilsmissen i USA, så sendte jeg papirene fra skilsmissen til fylkesmannen her i Norge, så ble det registrert at jeg var skilt. Har du oppgitt i Norge at du er gift? Hvis jeg ikke hadde oppgitt i det her i Norge (jeg gikk å leverte inn vielsesattesten min slik at det ble registrert her at jeg var gift) så hadde jeg ikke trengt å gjøre noe mtp skilsmisse her i Norge heller. Dette var proformaeksteskap da og ingen barn inn i bildet.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2009 #7 Skrevet 6. august 2009 Ja du følger norske prosedyrer selv om ekteskapet er inngått i utlandet. Er ekteskapet gyldig i Norge? Da søker du separasjon som vanlig i Norge. Er du bosatt i Norge og ekteskapet er gyldig her, søker du fylkesmannen om separasjon, er separert ett år og søker deretter skilsmisse. Husk mekling dersom dere har barn under 16 år sammen. Vet dette med sikkerhet, fordi jeg har jobbet ved et familievernkontor som mekler. Der var det utenlandske statsborgere, gift i utlandet og de måtte følge norske prosedyrer når de søkte separasjon.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2009 #8 Skrevet 6. august 2009 Slik gjorde i hvert fall ikke jeg det da, anonym 20:01... Hilsen 13:39
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå