Gå til innhold

Hvilke steder i Oslo er fint å bo med unger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på gode og nye skoler, fine barnehager osv..Liten trafikk osv..

Skrevet

Bor ikke du i Oslo allerede? Det har alltid jeg trodd iallefall. Vi bor i bydel gamle Oslo,og her er det få nye skoler iallefall;)

Skrevet

rundt på etterstad er det jo flott da! kommer liksom litt an på hva slags krav man har til boplass. Jeg for min del hadde ALDRI flyttet til furuset/høybråten (furuset-sida da), store deler av groruddalen egentlig, heller ei romsås, vestli og rundt der. MEN heller ikke til sentrum! Man har sine kriterier. For min del er tanken på skole veldig viktig. Er det bra skoler rundt i området? Er det noen fritidstilbud? Det er viktig for oss :-)

Skrevet

Jo, bor på Grorud. Vil ikke bo her særlig mye loengre. Skal flytte neste sommer..men det betyr ikke at jeg vet hvor det er fint å bo med kids

Skrevet

Oppsal er et kjempefint sted å bo med barn, og nye Oppsal skole er KJEMPEFLOTT! Ekeberg er også bra, og Mortensrud, Lambertseter...

Skrevet

Jeg vet at jeg lett kan bli utsatt for angrep her nå, men det er ganske bra vestover i byen også, altså... Hvis jeg hadde skullet flytte og ikke hatt sinnsykt god råd, ville jeg ha ønsket meg til leilighetene i Øvre eller Nedre Silkestrå rett på baksiden av Frognerparken eller noen av de andre borettslagene rundt der. Dritfin beliggenhet med utrolig mye grøntarealer, masse barn i leilighetene rundt, stille og nær bilfritt og 10 minutter å gå til Majorstuen gjennom Frognerparken. Skøyen skole er SÅÅÅÅÅ fin, og det er full barnehagedekning i området.

Skrevet

Du må gjerne vise meg de boligene bak Frognerparken som er for oss som ikke har "så sinnsykt god råd". Meg bekjent er det et meget kostbart sted å kjøpe bolig, og det har det alltid vært.

Skrevet

Here we go...

Nei, det er selvsagt et definisjonsspørsmål. Skjønner ikke hvorfor jeg gidder svare.

Skrevet

"Here we go?"

Hva mener du med det? Jeg stiller spørsmål ved en påstand du postet i et innlegg ang. boligpriser. Om du ikke takler det, så kanskje på tide med en pustepause?

Skrevet

"Here we go" fordi jeg antok at jeg ville bli utsatt for den typen angrep (som du ser av mitt forrige innelgg). Og innlegget var ikke om boligpriser, men om hvor det var fint for unger å bo. Jeg synes det er veldig fint der, og det er ikke spesielt mye dyrere med en leilighet der enn i sentrum, og langt billigere enn andre steder i byen (i kraft av at man får tak i litt mindre leiligheter og ikke behøver kjøpe hus). Vet ikke hvor du har det fra at jeg ikke takler det, jeg stilte bare et retorisk spørsmål om hvorfor jeg gidder prøve når jeg allerede vet at forslaget vil bli sablet ned av enkelte her inne.

Skrevet

"Du må gjerne vise meg de boligene bak Frognerparken som er for oss som ikke har "så sinnsykt god råd". Meg bekjent er det et meget kostbart sted å kjøpe bolig, og det har det alltid vært"

LER

Det hadde blitt 10 kvadrat på min lønning.

Skrevet

Angrep? Jeg stilte et spørsmål ved påstanden din ang. økonomi og det faktiske stedet. Hva er poenget med å skrive "om jeg ikke hadde så god råd", når du ikke mener det? Hvorfor tar du det som et angrep? Er du vant med å bli angrepet ofte?

Jeg stortrives på vestsiden av byen jeg, har da ikke noe prinsipielt imot hverken stedet eller mennesker som bor der.

Skrevet

"du må gjerne vise meg osv" er en nokså lite vennlig inngang og indikerer at du synes det jeg sier er sprøyt. Derfor tar jeg det som et angrep. Og nå forstår jeg ikke hvorfor du sier at jeg har skrevet noe jeg ikke mener?

Jeg mener at jeg hadde flyttet dit hvis jeg hadde hatt grei økonomi men ikke sinnsykt god råd. Hadde jeg hatt sinnsykt god råd, hadde jeg kjøpt et vidunderlig hus med strandlinje eller i skogkanten.

Jeg er helt sikker på at du ikke har noe i mot vestsiden av byen eller menneskene der. Skjønner ikke hva det har med saken å gjøre.

Skrevet

Må gå nå. Så hvis du svarer og jeg ikke svarer deg igjen, er det ikke fordi jeg ikke liker diskusjonen :-) Titter innom i morgen.

Skrevet

Mitt første innlegg var et kritisk svar til ditt eget, og jeg er virkelig interessert i å se boligene for folk som ikke har veldig god råd på baksiden av Frognerparken. Når du påstår slikt så må du nesten forvente forespørsler om underbygging av påstanden

Da jeg nevnte det med vestsiden av byen, så kunne det være det eneste punktet jeg gjettet på at du følte deg så fryktelig sår på.

Men du, ikke gjør deg selv til offer ved å påstå at du blir angrepet når så ikke er tilfelle, slikt er så lite kledelig.

Skrevet

Bor på Røa, synes det er veldig barnevennlig her, fått helt ny skole ved Bogstad også.

Skrevet

Eller kanskje du Oslomor skal rulle inn megge-tendensene litt. Ellers er du jo en av de beste her inne til å være meggete i måten du svarer folk på. :) Man kan nesten si jeg bruker deg som læremester ;)

Skrevet

Enig med deg! Både Øvre/Nedre Silkestrå samt Casinetto og Skøyen Terrasse er flotte steder for barn. Svigemor bor i Casinetto rett ved Skøyen skole og skulle gjerne ha byttet! Det må være den fineste skolen! Ellers sikter vi oss opp mot Røa/Holmen/Hovseter området- Der er det også kjempefint og det er mulig å få leiligheter til overkommelig pris...

Så at det ble en diskusjon lenger ned i tråden, og ja, det er dyre leiligheter, men i forhold til mye annet der i området er det mulig for "vanlige" folk.

Skrevet

Hele Bydel Nordstrand. Altså Ekeberg, Bekkelaget, Brattlikollen, Karlsrud. Lambertseter osv.........

Kommer fra Ekeberg, men der har jeg desverre ikke råd til å bo (i hus iallefall)

Bor på Lambertseter og stortrives. Helt supert i området. Går masse tur til Holtet og Nordstrand, deilig å gå i nabolaget. Samt at skolene skal være ganske greie.

Nå kommer snart det nye kjøpesenteret, skal være ferdig neste høst. Det blir H&M, vinmonopol:-D, masse andre butikker. Gleder meg maaaassse..... Senteret nå er helt håpløst, må dra til Manglerud og Bryn for å handle "lokalt". Så detta blir bra;) Samt at det er en helt ny, moderne Elixia med spa og greier.

Skrevet

Slapp av, jeg føler meg ikke som noe offer bare fordi du er av den sinna typen :-)

Men la gå:

Her er en fire-roms leilighet i Skøyen terrasse:

http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=18141054&sid=

..og her er en fireroms leilighet i Gamlebyen:

http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=18466610&sid=xz8hcdYa6uT591150

De er like store. Inkludert fellesgjeld er den i gamlebyen 300.000 billigere enn den på Skøyen. Men den på skøyen har garasje (verdt 150.000). Dessuten er fellesutgiftene i gamlebyen 1800 mer i måneden, og inkluderer ikke fyring, slik de gjør på Skøyen. Da går det rimelig opp i opp.

Ellers vil jeg gjerne nok en gang få understreke poenget du bare nektet å absorbere; sinnsykt god råd er vel et definisjonsspørsmål. Det finnes sikkert mange som synes 3700000 er fryktlig mye penger for bolig, men jeg som alltid har bodd i Oslo og forholdt meg til prisene der siden jeg kjøpte min første leilighet, synes dette er en absolutt ikke avskrekkende sum å betale for en familiebolig i Oslo.

Skrevet

Vi bor på Grefsen, og savner byen ... men det kommer seg sikkert. Synes det er lite lekeplasser og folk, men tar det igjen på gode barnehager og forhåpentligvis skoler.

Men altså litt folketomt om sommeren, men det er vel de 11 andre mnd som teller ;-)

Skrevet

Tonsenhagen!! :) Finnes knapt bedre sted å la ungene vokse opp på i Oslo! Jeg har bodd mange plasser i oslo, mest vestover, før, men ville ikke bosatt meg noen av de stedene med barn. Lignende tråder har vært oppe her mange ganger (prøv å søke så får du se hv som er svrt før)- husker en av dem fikk over 20 svar, og Tonsenhagen var nevnt av nesten alle da- de fleste sa de hadde hørt mye bra om T.

Tonsenhagen er som en egen liten, grønn, stillle grend i byen, helt opp mot Lillomarka. Likevel kort vei til sentrum. Generasjonsskifte på gang her, så mye pensjonister og en svær tilvekst av barnefamilier så det er dermed bra trøkk på barnehagene- men alle i barselgruppa mi har nå fått plass likevel (og de tilhører -08-kullet som var veldig stort). Skolen er veldig god, og må nok etter hvert utvide pga stor tilvekst av barn i området. Liten, hyggelig skole i skogbrynet med 2 klasser på hvert trinn. Vi er kjempefornøyde. Ca 20-25 % innvandrerandel på skolen, jeg synes faktisk det må være såpass jeg da, bra med litt heterogent miljø!

Men det jeg liker aller best er nærheten til marka og at det er så grønt og utenfor alle større trafikkårer- utenfor ring 3 men innefor bomringen:). ok kollektivtilbud og kort vei til butikke og kjøpesenter. Ren luft, badedam og jeg har sett både hare, rådyr, rev og elg her oppe:) og bare 10-15 min ned til byen. Jeg føler jeg ikke kunne fått det bedre! :)

Skrevet

For 3,7 millioner får man jo et rekkehus eller enebolig i andre deler av byen, så jeg synes også det er ganske dyrt.

Og Gamlebyen er det vel heller ingen som har påstått at er verken billig eller barnevennlig, så det var vel ikke noe godt eksempel.

To andre eksempler, over en million i forskjell på 4-roms leilighet øst og vest i byen relativt nær sentrum, begge inkl garasje:

Silkestrå som var der Berta78 nevnte først:

http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=18406806&sid=xz1abc1qsSk084922

Og så Etterstad som noen har nevnt lenger opp (denne er noe mindre da):

http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=18455126&sid=xz1abc1qsSk401154

Jeg synes det er fint på Vestkanten og har vokst opp der selv, men det er lenge til jeg får råd til å bo noe annet sted enn på Østkanten, hvor det er klart lavere priser og også veldig fint for unger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...