Anonym bruker Skrevet 5. august 2009 #1 Skrevet 5. august 2009 Heia. Lurer virkelig på om min datter har adhd???På et skoleår,har hun forandra seg noe sinnsykt..Hun kan slå seg vrang,på skolen.Og sette seg under skolepulten sin,å nekte å komme fram.Læreren veit ikke helt hva hun ska gjøre,hun forstyrrer de andre elvene,kan ta en guttetegning på pinne,(som dem har laga i klassen,altså en pinne med en gutt og en jente,)så tar hun dem å sier dem har sex,(hun veit så vidt hva sex er,hun visste ikke det før hun begynte på skolen)Hun går i 1 klasse ,og ska starte i 2 nå. Veit at bussen hjem er helt forderdelig,der er det 2-3 gutter som erter,slår mine 2 jenter.Han ene ,som faktisk er nabo guttene her,sier han ska drepe dem,slå deg,sparker dem osv,Her endag satte han seg på henne,så hun nesten ikke fikk puste.Ellers slår dem ,og en aen dag her før skolen sluttet tok han ene gutten å ødela skolesekken til min eldstedatter på 9 år.Hun på 7 år,kommer hjem å lurer på hva pule betyr,hva betyr hore?Hva betyr at han ska knulle??Jeg har ringt fortvila skolen mange ganger,dem innkaller dem på møte,hva skjer da??Joa,dem får det verre da,da har dem sladdre osv.Er helt fortvila,jeg.Kan dette ha mye med hennes oppførlse å gjøre??Hun har alltid hatt sterk vilje,men nå kan hun slå seg vrang,for ingentin,å sutrer i et,hun kan slå seg vrang og dermed gråte,og sutre i minst 20 min ,vanligvis bruker jeg vel 30min til 1 time eller mer før hun roer seg ned.Virker som hennes selvtillit er blitt veldig dårlig..???Det ska ingenting til før hun sutrer..Er mektig lei,jeg er alene med unge mine,og er kjempe glad i dem,men dette kan da ikke være normalt..???Føler at mye av skylda,(ska ikke dele ut skylds følelse,for jeg gjør mye feil sikkert,som alle mennersker,men det må være bussen dem tar som har gjørt henne helt ustabil.Må nevnes at det er minst 6-7 andre på bussen som har fått gjennomgått..men mest mine barn,de som mobber dem går jo faktisk i 6 klasse,hallo skulle tro dem visste bedre enn å gå løs på ei i 1klasse.. Jeg kontakta barnevernet selv,og fortalte dem å dette.Jeg ba om hjelp,sa at jeg ville skifte skole og flytte hvis ikke dette slutta snart..Så nå er vi på jakt etter et nytt sted.Dette går jo ikke.Har lyst å skirve i avisa om dette mobberei,som har knust selvtilliten til barna mine..Har hun tegn på adhd?Hun er litt urolig,men kan konsenterer seg fint på skolen,men har ofte perioder på skolen der hun er veldig urolig.Dette har foregått i 1 år nå,så det er ikke bare en periode hun må gjennom.Kjenner jeg er mektig lei,jeg er så lei at j ikke helt veit j ska gjøre..sliter med en raumatisk sykdom,så ofte blir j lettere sliten enn vanlig,så når hun holder på slik,har j ikke så mye tolmodighet og da blir j fortere sint,og kjefter på henne.... Nå skrek hun for hun skulle absulutt sove i kjellerstua,da hun fant ut at søstra skulle sove der ,ennå det var søstra sin tur,igår fikk hun sove der nede,prøver å finne på ting sammen med henne alene,og håper at detkan hjelpe,men det gjør det ikke.nå har plustelig dems sin lille bror på 3 år begynt å oppføre seg "teit"han hyler kjempe høyt og skriker når han ikke får viljen sin,han som alltid har vært så "snill og rolig."Hva gjør jeg feil???Ja,bare kom med det,j tåler å høre sannheten... Hjelp meg, Ska be barnevernet om å hjelpe meg,.... Takk for svar,fra ei fortvila mor.. Ps,er alenemor og har ingen familie her.barnefaren svikter dem.han har nå hoppa over 6 pappahelger.Skulle ha dem for 10 dager siden,1uke,.Men 1 time før dem skulle ta bussen ringer han å sier at dem ikke kan komme..hvorfor++for kona hans har reist bort,ennå dem visste at dem skulle komme...
Blackberry Skrevet 13. august 2009 #2 Skrevet 13. august 2009 Kjære deg, for en ekstrem slitsom situasjon for deg! Du har min fulle forståelse! For å ta treåringen din først, så "smitter" skriking og kjefting over på de minste. Blir det mye av dette i hjemmet, tar de raskt etter. De blir så klart påvirket av situasjonen i huset. Prøv å ta deg "time out" selv, når du er supersliten og kjenner at du er i ferd med å skrike/kjefte høylytt på ungene. Gå ut av rommet, pust ut og gjenta for deg selv: jeg skal gi beskjed i en lavere stemme. Ikke skrike. Du klarer å snu dette hvis du prøver og ikke gir opp. Du komme til å merke at når du holder lydnivået nede, vil det hjelpe, ungen vil etterhvert følge ditt eksempel. Dette er en vond sirkel for dere. Og jeg skjønner akkurat hvordan du har det (forklarer lengre ned). Og dette er ikke din feil. Men du er den som kan gjøre mest med situasjonen. OG for at du skal klare det, trenger du å gjøre følgene: Få gjort noe med grunnen til at situasjonen har blitt sånn. Du trenger også litt avlastning så du får pusterom, og kommet deg litt ut av situasjonen. Og kan samle energi til å takle hverdagen din. For den er slitsom. Barn som utsettes for mobbing av diverse art vil reagere. Og dine jenter på 7 og 9 år reagerer "sunt" på sitasjonen. Det vil si utad. Det er helt normalt. Devs utav med gråt, sutring, fortivlelse, aggresjon og sinne. Det er ikke det samme som ADHD. Det hadde vært mye verre om de hadde gått og holdt tingene inni seg. Men det blir du som må slite med det. Det er vanskelig å få stopp på mobbing, og jeg tror du må gå hardere til verks. For dette er fullstendig uakseptabelt! Skolen skal ha nulltoleranse på mobbing, og det samme bør gjelde for skolebussen. RING SKOLESJEFEN der du bor med en gang. Si at dette er uholdbart og ødelegger dine barn psykisk, skolegangen deres blir ødelagt og deres familieliv. Læreren må tak grundig tak i dette med en gang. Har barna dine SFO? Snakk med SFO-leder. Har ikke skolen et antimobbe-program? Har lærereren til klassen problemer med å hanskes med situasjonen, trenger hun kanskje pedagogisk veiledning. De kan skolen hente inn. Send skriftlig brev til skolesjefen/skolen, og be om at dette må stoppes umiddelbart. Gå til fastlegen din og be denne skrive et brev til skolen, om at dine barns helse ødelegges. Er dette en skolebuss??? Hva gjør busssjåføren? Barn skal sitte på plassene sine i bussen. Kan du evt ta bussen sammen med døtrene dine og gi beskjed til guttene dette gjelder, at det ikke er sladring å gi beskjed om mobbing. Det er nemlig forbudt å mobbe andre, og også å slå barn. Hadde mine barn blitt utsatt for dette, hade jeg gitt barna og foreldrene klar beskjed om at dette tolererer jeg ikke, og gitt beskjed om at jeg kontakter alle instanser som kan hjelpe. Har du snakket med foreldrene til guttene som mobber? hva gjør de??? Er de like oppgitte? Eller får du ingen respons? Jeg ville avlagt guttenes foreldre et besøk hjemme og snakket med dem om det. OG jeg hadde snakket direkte med guttene. Ring politiet og spør om de kan komme på skolen og snakke om mobbing. Eller bistå deg på noen måte. Jeg er delvis i samme situasjon som deg. Alenemor med to barn. Litt skoleproblemer pga en lærer. Barnefar som absolutt ikke stiller opp. Ingen foreldre/famile som kan hjelpe til. Jeg gjør alt alene. ALT. Så jeg forstår veldig godt hvordan du har det. Ikke gi opp og ikke gi deg! Det høres ut for meg som om du er en veldig normal mor som elsker ungene dine. Men situasjonen jentene dine er i med mobbing er fullstendig uakseptabel. og det er ikke din skyld. Men gjør alt du kan for å få stopp på det. Prøv å ikke kjefte på jentene dine. De er aggresive fordi de ikke har det bra pgas mobbing. Men de har det bra hos deg, husk det! Vil veldig gjerne høre hvordan det går med deg og ungene? og de spørsmålene jeg lurte på? Og - det er helt normalt at barna lærer og hører om sex i småskolen. Og lærer alle de stygge ordene der temmlig raskt fra de større barna. Min blogg: http://www.mittbrennendehjerte.blogspot.com
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå