Anonym bruker Skrevet 5. august 2009 #1 Skrevet 5. august 2009 Hei! jeg fikk en hemoride i endetarmsåpningen mens jeg gikk gravid. den er ikke så stor men den er ikke blitt borte. den gjør ikke vondt annet enn om jeg er på do og er litt hard i magen, da begynner jeg ofte å blø litt. noen som vet om den kan oppereres bort, har gjort det, eller har opplevd noe lignende?
Anonym bruker Skrevet 3. september 2009 #2 Skrevet 3. september 2009 huff, jeg også. pinlig. tør ikke si det til legen engang
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #3 Skrevet 9. september 2009 For det første, dette er vanlig (hvis det er noen trøst...) Jeg spurte legen min om dette, hun sa at det var ikke så mye at hun ville vurdere operasjon. Tror det skal endel til før man får det. Hvis det ikke er så lenge siden fødsel, kan det være den går litt tilbake. Du kan evt. kjøpe en middel på apoteket som unngår at du blir for hard i magen, og på den måten få overtak på det her. Husk å skyve inn hemoriden når du kan, f.eks. i dusjen. Det blir ofte bedre med tiden.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2009 #4 Skrevet 9. september 2009 Dette er helt vanlig ja, jeg fikk en etter fødsel og den blødde og gjorde forferdelig vondt i nesten to måneder før det endelig ga seg. Jeg syntes også det var forferdelig ubehagelig å snakke med legen om det, men gjorde det til slutt og nå angrer jeg bare på at jeg ikke gjorde det før. Det er jo egentlig ikke pinlig, det er ikke akkurat noe man har gjort "galt" for å få det, det kan jo skje hvem som helst. Det finnes reseptfrie salver på apoteket som kan hjelpe (Sheriproct, Alcos Anal) og legen kan skrive resept på salve og stikkpiller som kan gi enda bedre effekt. Det kan også hjelpe å sitte i grønnsåpevann, prøve akupunktur, smøre på honning osv.. prøv deg frem til du finner ut hva som hjelper. Og som sagt ovenfor, det er viktig å dytte den på plass etter avføring og ellers når du har anledning, da tømmer den seg for blod og forvinner fortere. Bruk en sånn engangshanske, du får kjøpt dem i pakker på apoteket. Og så hjelper det selvfølgelig å unngå hard mage, spis fiberrik kost, drikk mye vann, mosjoner og hvis det ikke holder kan du bruke Duphalac som du får kjøt på apoteket, et laktulose-basert middel som er helt ufarlig å drikke og det er ikke vanedannende for tarmen på samme måte som mange andre avføringsmidler. Når det gjelder operasjon tror jeg ikke de anbefaler det hvis du ikke er veldig plaget, det kan være ganske smertefullt i etterkant selv om noen sykehus har innført en ny og mindre smertefull operasjonsmetode, men det finnes ikke så mye info om den enda. Jeg ble sendt på sykehuset til rektoskopi (undersøkelse av endetarmen, ikke særlig moro, men fort gjort) men de ville ikke operere fordi hemoroider etter fødsel og svangerskap stort sett forsvinner av seg selv, og det gjorde det jo i mitt tilfelle selv om jeg har hatt det igjen en gang etterpå. Men blir du veldig plaget kan det jo hende det er verdt det selvfølgelig. Wow, alt man dessverre kan bli nødt til å lære seg etter en fødsel! Tror jeg skal skrive bok om emnet;) Lykke til iallefall, håper du ble litt klokere!
Anonym bruker Skrevet 23. november 2009 #5 Skrevet 23. november 2009 hei jeg fikk noen hemorider etter fødsel. de gjorde ikke vondt, men var sjenerende. jeg gikk til legen og klagde i våres, fikk først resept på ett eller annet fra apoteket, men det hjalp ikke. så ble videresendt til spesialist i sommer som sa at operasjon var aktuelt. kunne tatt det omtrent der og da, men pga. en busstur til køben var ikke det aktuelt. hehe.. fikk time til operasjon nå i oktober. det gjorde VONDT ja. men absolutt verdt det. var sykemeldt i2 uker fra jobb. nå er det helt normalt der bak:P så ville absolutt snakket med legen om det hvis det plager deg! ja, det va flaut å snakke med min lege, han er s¨ååå ung, men de er jo vant til det=)
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2009 #6 Skrevet 2. desember 2009 Hei! Jeg har operert bort hemoroider, dvs. intørkede hemoroider. Etter fødselen, hadde jeg rene drueklasen med hemorider der bak, og jeg tuller ikke! Etter ca 3 dager etter fødselen ble den ene og største blå, og gikk blodpropp i, og jeg måtte inn på sykehuset og tømme den. Så blei dei bedre, men etterpå var der masse tomme hemorrider igjen, og i tillegg fekk jeg utrolig lett igjen vonde hemoroider. Så etter ca 2 år etter fødselen ba jeg om operasjon. For problemet var også å få tørket seg skikkelig rein igjen etter å ha vært på do, skikkelig ekkelt skal jeg love deg. Så etter å ha venta ca 6 mnd. fekk jeg operasjon. Veldig vondt i ca. 3 dager, og sykemeldt i 7 dager, deretter alt bra. Men jeg synst ikke de fjernet nok, men likevel er det blitt tydelig bedre. Så joda er vell egentlig fornøyd. Gå til legen og få bukt med problemet. Leger ser slikt hver dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå