Gå til innhold

Dere som jobber på småbarns avd. i bhg. Spn. ang soving

Anbefalte innlegg

hvis barnet er vant til og sovne enten i vognen under trilletur eller i bilsete under biltur - hvordan gjor man det med soving i bhg. på dagtid da?

Blir dette vanskelig? Det er ikke snakk om at han sovner ved og bare legges i vognen. Vil ikke at han skal skrike seg i sovn heller. Ikke noe Ferber fan.

Har dere hatt slike tilfelle?

Har dere tid til og trille rundt på barn til de sovner?

Blir dette et problem?

Fortsetter under...

Nå er det mest vanlig at barn i småbarnsavdeling sover i vogn da det ikke er nok areal til soving inne.

Ang trilling, kan jeg bare svare for meg selv. Ja, jeg vugger eller triller unger i søvn dersom de ikke sovner uten dette.

Men, skulle alle 14 på en gruppe trenge å bli trillet-vugget i søvn, så ble nok dette vanskelig, ville jo tatt alt for lang tid.

Men heldigvis er det sjelden noen trenger å vugges, det er iallefall min erfaring.

Hei! Jeg har jobbet som dagmamma og i barnehage og kan berolige deg med at sånne ting pleier å gå veldig, veldig greit.

De problemene foreldrene opplever er det sjelden barnehagen/dagmammaen opplever. Kanskje må de trille og rugge litt på vognen de første dagene, men sjansen er også stor for at han er så sliten og trøtt at han sovner på et blunk når de legger ham i vognen.

Barnehagepersonalet har dessuten en stor fordel, de slipper unna "mamma-terror".

Spør i barnehagen hvordan de pleier å gjøre det og forklar at ditt barn ikke er av de enkleste å få til å sove, så finner dere sikkert en god måte å løse det på.

Hei. Jobber på småbarnsavd og der jeg er "bysser" vi barna til de sovner. Etter hvert når barna blir trygg og kjent, setter vi de ved et vindu i våken tilstand. Da har vi hele tiden kontroll på når de sovner og når de våkner :)

Jeg jobber ikke i barnehage,men mitt barn ville heller ikke sove andre steder enn i vogna på trilletur da hun begynte i barnehage i fjor høst. I barnehagen sov de kun inne, og utrolig nok skjønte hun med en gang at dette var ikke hjemme, og tok til seg de samme rutinene som de andre barna. I denne barnehagen var det verken soving i vogn eller trilling, men det gikk greit likevel :)

Annonse

Hei.

Har mange års erfaring fra småbarnsavdelign.

Det er heilt utrolig, selv 1 åringene skjønner at ok, nå er det ikke mamma eller pappa som legger meg, jeg er ikke hjemme, her er det andre regler som gjelder. ok....

De tilegner seg bhg sin rutine uten særlig store problem.

Ta det heeeelt med ro, barnet ditt blir ikke liggende å gråte...hehe da vekker jo barnet ditt alle de andre da...og det går ikke....

Nei, hvos barnet ditt er "helt umulig", så trilles det i søvn.

ikke noe problem. Hos oss har vi ofte i begynnelsen av året 7-9 barmn som sover i vogn ute på terassen. Og en av personalet står der ute, og vugger og bysser litt på de som er der.

Vet du, ofte roer barna seg bare de ser at det er noen der......

tørr påstå at i 8 av 10 tilfeller der mor sier at skatten MÅÅÅ trilles i søvn, så trengs det ikke i bhg, barna skjønner dette utrolig fasinerende fort altså.

hehe, dette var den store bekymringen min da 4.mann begynte i bhg.

han måtte ikke bare trilles, men vogna skulle helst ristes..

grudde meg som fjell, for bhg ga beskjed om at det hadde de ikke mulighet til (ikke nok bemanning til at 1 kunne stå ute å riste vogna)

men.. gutten ble lagt ned å SOVNA straks..!!! hehe, de hadde aldri noe problem med å legge han..

å de få gangene han begynte å gråte tok de han opp bare, ventet litt å prøvde på nytt..:)

barn venner seg til nye ting skjønner du:)

jobber ikke i bhg, men under tilvenningen med lillesnupp har jeg hver dag når jeg har vært der i duppetid observert voksne som med største selvfølgelighet tok med barna ut og trillet. Noen ble trillet med en gang, noen ble lagt ned og forsøkt "rugget" i søvn først. Og ingen av de 13 barna på avdelinga sovnet gråtende, hele duppetiden går overraskende stillferdig for seg :)

Jeg vet også at de på storbarn faktisk trillet storesøster på 2,5 i søvn i hele vår, fram til hun sluttet å sove på dagtid. Og det på tross av at på storbarn har de jo færre voksne pr. barn enn på småbarn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...