Gjest Skrevet 5. august 2009 #1 Del Skrevet 5. august 2009 Hei! Hei! Gravid i 7. uke og jobber som selvstendig næringsdrivende. Det har jeg gjort siden april i år, så ved termin i april neste år har jeg holdt på i ett år. Jeg jobber som konsulent i en privat opplæringsbedrift hvor jeg får kontrakt på tre måneder av gangen. Før jeg begynte å jobbe her var jeg student og enslig forsørger. Det jeg lurer på er om fødselspengene mine vil regnes ut fra gjennomsnittet av min inntekt de siste tre årene, eller om jeg kan velge å basere fødselspengene på siste års inntekt (noe som helt klart ville vært fordelaktig for meg) Fikk helt hjertet i halsen da jeg leste om dette på NAV og håper jeg har mulighet til å få litt mer enn 9000 i mnd. mens jeg er i permisjon. Noen som har erfaring? Setter stor pris på svar! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140470409-nygravid-og-selvstendig-n%C3%A6ringsdrivende-f%C3%B8dselspenger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nisand Skrevet 11. august 2009 #2 Del Skrevet 11. august 2009 Dersom du ikke har jobbet som selvstendig i tre år vil nok ikke din inntekt bli regnet etter snitt av siste tre år. Når du skal sende inn inntektsopplysninger skal du sende inn bekreftelse på din inntekt som selvstenig næringsdrivende. Dette kan f eks være kopi av halvårsregnskap eller kopi av selvangivelsen. Alle dokumenter må være bekreftet av regnskapsfører/revisor. Dersom du har hatt en jevn inntekt siden oppstart er det mest sannsynlig den inntekten du får som grunnlag. Snitt av siste tre år brukes som regel i de tilfellene der man har hatt næringsinntekt de siste tre år eller mer. I ditt tilfelle vil du nok få et avvik på din "nye" inntekt som selvstendig kontra inntekten du har hatt tidligere i år. I tillegg har du en endret arbeidssituasjon som er å anse som varig - dvs at det er åpning for bruk av skjønn og det vil derfor bli aktuelt å se på inntekten du har hatt det siste året, Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140470409-nygravid-og-selvstendig-n%C3%A6ringsdrivende-f%C3%B8dselspenger/#findComment-140496598 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå