Mamma´n til lillemor Skrevet 5. august 2009 #1 Skrevet 5. august 2009 Er det mange av dere som samsover? Vi vil egentlig ha jenta vår i hennes egen seng inne på soverommet vårt. Men Hun våkner fort der og er da som oftest håpløst å få henne i søvn igjen. Så det ender med at hun sover i vår seng. Hun er bare 3 uker, men det er jo kjedelig å gjøre en vane av dette når vi i utgangspunktet er litt engstelige for å ha henne i vår seng. Jeg liker godt å ha henne så nære meg, men vi er jo redde for krybbedød.
Collette Skrevet 5. august 2009 #2 Skrevet 5. august 2009 Samsoving er faktisk anbefalt nå. Det fremmer amming og er ikke farlig så lenge ingen av dere røyker eller er beruset. Legg henne mellom putene deres og la henne ha egen dyne.
LilleMalin♀♂♂ Skrevet 5. august 2009 #3 Skrevet 5. august 2009 Vi samsov en stund. Han sov oppå meg de første månedene og gradvis ned på madrassen. Nå sover han stort sett i egen seng og er 8 mnd. Så lenge dere ikke har noen av risikofaktorene så skal det være greit å samsove ift krybbedød.
Ranni Skrevet 5. august 2009 #4 Skrevet 5. august 2009 Ble MYE samsoving her også de første ukene, oppå magen min eller mellom oss (med egen dyne). Etter hvert over i sin egen seng fra starten, men ender fortsatt opp hos oss etter siste puppen i 5/6-tida. Opplevde ikke at det ble noen dårlig vane, heller at han hadde stort behov for nærhet i begynnelsen som gradvis avtok. Hadde i grunnen samme behovet selv, jeg :-D
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 5. august 2009 #5 Skrevet 5. august 2009 Vi har samsovet litt innimellom, og gjør det fortsatt en gang i blant (jenta mi er nå snart 10 mnd). Synes det er så koselig, også er det jo så mye lettere å få baby til å sovne da! Ikke noe problem å få henne til å sove i senga si heller pga samsovinga, det er ikke sånn at babyen skjemmes bort eller får dårlige vaner så tidlig=) Fordelene med samsoving Babyen sover lettere enn dersom sengen hennes var på et eget rom. Dette virker beskyttende mot krybbedød. Dersom babyen får problemer, som for eksempel at hun drar dyna over hodet, kan du enkelt rekke ut hånden og hjelpe henne. Samsovende babyer gråter sjeldnere, både ved innsovning og om natta forøvrig. Flere observasjoner viser at de fremstår roligere og tryggere enn spedbarn som sover alene. Mors pusting, bevegelser og berøringer stimulerer den lille også om natta. Dette knytter de to nærmere hverandre, og det stimulerer barnet. Kroppskontakt med mor virker som en smertestiller for den lille, og det vil også hjelpe henne til å komme seg raskere etter fødselen. Mors CO2 i ekspirasjons-luften stimulerer babyens respirasjon. Pga nærheten mellom mor og barn øker morens nivå av hormonene oxytocin og prolaktin. Dette senker stress og øker omsorgsevnen. Når mor og barn sover nær hverandre, får de likere søvnsyklus. I praksis betyr det at babyen vil våkne for å spise på et tidspunkt der mamma allerede har lett søvn. Du slipper å bli vekt fra tung søvn og hviler derfor mer effektivt enn om babyen din sov langt unna deg. En baby som sover alene, må skrike høyere og lengre før hun får svar fra foreldrene. Dette gjør også at hun bruker lengre tid på å roe seg etterpå. Et samsovende spedbarn, derimot, får raskt svar. Hun oppnår dermed lengre og bedre hvileperioder. Samsoving fremmer trygg tilknytning. Fordeler for morsmelk-ernærte babyer Babyer som samsover ammes hyppigere, lengre og får mer morsmelk enn om de sov alene. At babyen sover i umiddelbar nærhet til mor, og dermed kjenner lukta av morsmelk, gjør at søvnen er lettere. Dette beskytter mot krybbedød. Dersom du ammer liggende, har barnet en tendens til å rulle seg tilbake på rygg når hun er ferdig å die. Ryggleie beskytter mot krybbedød. Du kan sove deg igjennom nattmåltidene. Mange våkner knapt nok i det hele tatt når babyen er sulten, men gjennomfører ammingen mens de sover lett. Se også her; http://www.sovlillebaby.com/trygg.htm
Crys79: gutt09+2011 spire!!! Skrevet 7. august 2009 #6 Skrevet 7. august 2009 Elsket innlegget ditt lykkeli&gla-mamma til Frøya=)! MANGE gode grunner for å samsove Vi har samsovet/delsamsovet med gutten vår siden han ble født og kunne ikke tenkt noe annet! Det er utrolig deilig å slippe å måtte stå opp om natta for å amme, og vi liker at babyen ikke må våkne helt og skrike etter oss for å få mat/kos. Spesielt små babyer er så vant til å ha kroppskontakt 24 timer i døgnet med mammaene sine, at det er sikkert litt skummelt å plutselig måtte ligge helt alene.. Synes det er litt trist at vi føler vi må gjøre dem så selvstendige med en gang de blir født..
Ooops I did it AGAIN Skrevet 7. august 2009 #7 Skrevet 7. august 2009 Vi gjør det ikke. Min første var veldig mye våken på natten, og dersom jeg skulle reist meg fra senga hver gang han var våken, ville jeg ikke sovet på over 3 år;) problemet kom da han skulle avvennes med å ligge sammen med meg. Var fryktelig mye gråt og uro. Jeg tror babyen våkner oftere og vil ha mat dersom mamma er så nært. Derav - fremmer amming. Jeg bestemte meg tidlig i svangerskapet at denne gangen skulle soving foregå i egen seng. Han står ikke helt inntil vår seng heller, så jeg må faktisk opp av senga for å nå han. Vi ammer på sengekanten, og så er det tilbake i egen seng. Nå har jeg enten vært heldig med en gutt som spiser 1-2 ganger på natta og som fint sovner av seg selv, eller så virker måten vi gjør det på og han våkner ikke så ofte av mammalukten;) Kos i mamma og pappas seng tar vi på morgenen når alle er våkne:)
Mamma_til_tre Skrevet 8. august 2009 #8 Skrevet 8. august 2009 Vi har samsovet med alle til de var omkring 1-1,5 år. Å gå over til egen seng har gått helt problemfritt.
Lemonia Skrevet 8. august 2009 #9 Skrevet 8. august 2009 Jeg visste allerede før babyen ble født at jeg ikke ønsket å samsove. Jeg sover ikke godt med noen så tett innpå meg, og god nattesøvn er alfa og omega for å fungere godt på dagtid. Gutten vår ble derfor lagt i egen seng fra dag 1. Det fungerte utmerket. Han sover godt, selv fra nyfødt sov han 3-4 timer i strekk og har aldri sovet mindre enn det, og ikke minst sover vi godt. Krybbedød har vi aldri bekymret oss for, og det er ikke som om barn som sover i egen seng er mindre knyttet til foreldrene sine. For vår del ser vi utelukkende fordeler med å _ikke_ samsove og kommer heller ikke til å gjøre det med senere barn. Hvis jenta di ikke sover godt i egen seng, men du gjerne ønsker at hun sover i sin egen seng, kan du prøve å f.eks. legge en ammemadrass i sengen eller på annen måte gjøre den mindre slik at hun ikke føler seg så liten i en stor seng. Husk at de har ligget trangt i magen i mange måneder, så noen babyer liker ikke å få så mye rom rundt seg når de skal sove.
Maia&Mathias <3 Skrevet 8. august 2009 #10 Skrevet 8. august 2009 Vi samsov med lillegutt frem til han var ca 1mnd gammel. Da flytta vi sprinkelsenga hans inn på vårt soverom og fjernet den ene siden på sprinkelsenga. Heldigvis er nivået til sprinkelsenga samme høyde som vår seng så på denne måten blir sprinkelsenga en forlengelse av vår seng. Selv om han sover i sin egen seng så ligger jeg rett ved siden av og skyver han lett til og fra meg ved amming pluss at jeg lett kan gi han sutten, klemme han osv..... Utrolig enkelt og greit!!!
bønni Skrevet 10. august 2009 #11 Skrevet 10. august 2009 Vi samsov de første 6 mndene ca. På den måten fikk både mor og barn søvn. Gutten vår roet seg overhodet ikke alene i noen seng da han var liten. Jeg ble litt sliten av å ligge så tett inntil alltid, stiv og støl av mye sideleie... Men da han var rundt et halvt år lot han seg ikke roe så godt sammen med meg i senga - men da gikk det ok å venne ham til egen seng. Nå er han over 9 mndr og sover godt og lenge i egen seng - og av og til i vår seng. Og selv sover jeg nå av og til best hvis han ligger i min seng, den varme lille gode skrotten :-D
Mamma mjaua Skrevet 10. august 2009 #12 Skrevet 10. august 2009 vi samsov til han var ca 10 mnd for da fikk jeg og han søvn og han masse morsmelk. tror det er grunnen til at han er så trygg + at jeg har masse mm og jeg slapp være redd for krybbedød:D til han var 6 mnd sov han med meg hele natta. etter 6 mnd la jeg han i egen seng og da han våknet på nattabar jeg han i moin seng og han sugde masse melk og sov. nå er han 11 mnd og sover hele natta i egen seng, og sovner etter 15 mintter. tok 3 dager å avvende pga genial teknikk + han er veldig lykkelig unge og alle snakkerom at han er den blideste babyen de har sett hehe (stas å høre)! han begynner i bhg om 2 uker (en dag etter bursdag) så er fint at han sover i egen seng nå med kun tutekopp med vann i senga hvis han skulle bli tørst:)
Collette Skrevet 10. august 2009 #13 Skrevet 10. august 2009 Så bra! Hvilken genial teknikk brukte dere på avvenning?
LilleTrille med en tulle Skrevet 10. august 2009 #14 Skrevet 10. august 2009 Vi samsover av og til, som regel havner hun i sengen vår når sambo drar på jobb i åtte-halv ni tiden. Da sover vi til ca ti sammen, jeg og gullet. I helgen ligger hun også der gjerne etter seks måltidet, pappan syntes det er så stas å ha henne mellom oss. Så det blir liksom litt ekstra kos=) Men prøver å ha henne i egen seng hvertfall 1 gang per natt, slik at hun blir vandt til det!
nelliik m/blå & rosa Skrevet 10. august 2009 #15 Skrevet 10. august 2009 Vi har samsovet/delsamsovet siden lille blå var nyfødt - noen ganger hele natta, noen ganger bare delvis, noen ganger kun under blundene hans om dagen osv Litt forskjellig fra hvor trøtt han har vært, antall måltider og sånt. Nå er han jo ikke baby lengre da, 10 mnd, og sover i egen seng på eget rom uten pupp om natta, men under første blund fra ca kl 8-10 sover vi alltid sammen i vår seng!! For da har pappan vært våken sammen med lille blå fra tidligmorgen, og kommer så inn med gullgutten vår før han drar på jobb Syns det er deilig å samsove, av&til må jeg bare ligge å beundre gutten vår, snuse og lukte på han, kjenne varmen og bare være nært. Ha han i armkroken min og bare kooooose Mens noen ganger har jeg & sambo trengt voksentid, så, derfor har det vært alt ettersom fra starten av
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå