hurra1234 Skrevet 5. august 2009 #1 Skrevet 5. august 2009 Babyen er litt over 6 md. Jeg har lyst til å slutte å amme av flere grunner. - Har nesten bare melk i en pupp - Lei av å være tørr og sår nedentil - Mer frihet Hun tar endelig flaske, men vil ikke ha mme. Vann går fint. Men mme bare griner hun på nesa av og kniper igjen munnen. Er det noen regel for hvor lenge babyer bør ha enten mme eller mm? Holder det evt at jeg blander mme i grøt/middag? Og at hun får vann i tillegg? Hvor mye skal egentlig en 7 kg tung baby drikke når hun nå får 3 måltider om dagen? Mange spørsmål. Men lurer mest på dette med mme og mm.
Emblaa Skrevet 6. august 2009 #2 Skrevet 6. august 2009 Har du fått hjelp av ammehjelpen til det du sliter med? Jeg synes de er helt fantastiske, peiling på alt som har med amming å gjøre. Hadde selv altfor lite melk med nr.1 (flaskebarn, men delamma), men har nå plenty til barn nr. 2. Flaskebarn er veldig slitsomt, så jeg håper du er klar over hvor mye jobb det er. Flasker og smokker skal steriliseres, og du må koke vannet og ta det med deg på termos når du skal ut på tur. Masse jobb! Når det gjelder de tørre og såre slimhinnene nedentil, så vet jeg alt om det, for jeg har en sykdom som gir meg det. Men dette er det råd for, og de funker kjempebra. Ingen som ammer bør ha sex uten glidemiddel, og dersom du ikke har lyst til å smøre deg inn med det slik at kjæresten din ser det, så kan man jo gjøre det på badet før man har sex. Jeg liker best det glidemiddelet som heter "Play" som du får på apoteket, men det finnes masse forskjellige typer. "Play" er helt blankt og selvfølgelig lukt- og smaksfritt. Ikke den mann som ville vite forskjell på det og den naturlige "smørninga". Ta kontakt med helsestasjonen og få heftet "Mat for spedbarn". Det deler de fleste helsestasjoner ut ganske tidlig etter at man har fått barn. Vi fikk det på første møte (fireukersgruppa). Der står alt du trenger å vite om mat spedbarn det første året. Kort sagt: -Barn bør fullammes til de er seks måneder. -Fast føde bør introduseres når de er seks måneder, gradvis, nye smaker hele tida, men bare en av gangen. -Er ikke nødvendig å starte med grøt, eller gjøre det som hovedernæring. Grønnsaker, frukt osv passer like fint. - Spedbarn skal ha morsmelk/mme til de er 12 måneder gamle, selv om de får mat. Dette fordi det er næringsstoffer i mme som de trenger, og de tåler dårlig kumelk før de er året. Barnet ditt kan bli mer utsatt for sykdom når du går over til bare mme. Det opplevde vi. De får jo ikke lenger dine antistoffer fra morsmelka di. Svineinfluensaen er jo f.eks på vei, og vaksinene vil sannsynligvis ikke rekke fram før den er her. Små barn vil sannsynligvis bli langt sykere enn oss voksne som har vært gjennom noen influensarunder selv. Dersom du er fast bestemt på å slutte å amme helt, så bør du pumpe deg og blande morsmelk og mme. Gi ho mest mm av flaska i begynnelsen, og øk andelen mme for hvert måltid. Hvor mye ho trenger sånn ca i døgnet, står på boksen med mme. Hvor mange merker mme har du prøvd? Mange barn vil ikke drikke den ene typen, men tar andre! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 6. august 2009 #3 Skrevet 6. august 2009 Jeg prøvde flere typer mme jeg, for hu ville ikke ha NAN. Hu likte Collett, Småfolk og HIPP. Kanskje du må prøve noen andre merker?
hurra1234 Skrevet 6. august 2009 Forfatter #4 Skrevet 6. august 2009 Takk for langt svar Emblaa. Det kan sikkert mange andre ha glede av. Det som holder meg igjen her er faktisk svineinfluensa. Jeg har godt immunforsvar, og vil helst hun skal ha den beskyttelsen. Skal prøve flere merker. Egentlig bør jeg kanskje begynne bare med min mm på flaske! Hun har jo først lært seg å drikke av flaske nå i det siste, og bare vann. Tenkte også at jeg kanskje kan lage grønnsaksmos og blande inn mme-pulver i den. Så kan hun drikke vann ved siden av. Ang det å koke vann, så lurer jeg på om jeg er litt sløv som lager grøt med vann fra springen? Har ikke tenkt over at vann skal kokes jeg.. Trodde ikke det var så viktig. Har aldri kokt en smokk.
Bilba og gutta :) Skrevet 7. august 2009 #5 Skrevet 7. august 2009 hurra1234: du må koke smokken før første gangs bruk i hvertfall! Selv er jeg ikke av den hysteriske typen, men koker smokkene med jevne mellomrom. 1 gang i mnd kanskje... (min bruker nesten aldri smokk, så de varer veldig lenge) Du bør nok også koke vannet som skal i grøten. Tips: fyll vannkokeren og kok vannet. Når du skal lage grøt varmer du bare opp igjen til passe temp., siden det allerede er kokt. Funker bra her - like lettvint som å ta vann fra springen. Og til ei over her som sier at mme er tungvint fordi man må sterilisere alle smokker og flasker. Det trenger man IKKE og gjøre. Jeg vasker flaskene i vaskemaskin og det holder lenge...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå